۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۳۷۴۱۹
کنگره عظیم اربعین با حضور بیش از ۲۰ میلیون دلداده از سراسر جهان؛

فریاد آخرالزمان

۲۰صفر امسال در حالی در تقویم ورق خورد که حضور بیش از ۲۰‌میلیون زائر در کربلا از سراسر جهان با شعارهای «لبیک یا حسین» و «لبیک یا مهدی»، اربعین را به یکی از عاشورایی‌ترین اربعین‌های حسینی تبدیل کرد.
پیاده روی اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از وطن امروز، 20 صفر سال 1439 هجری قمری در حالی در تقویم ورق خورد که حضور بیش از 20‌میلیون زائر در کربلای معلا از سراسر جهان با شعارهای «لبیک یا حسین» و «لبیک یا مهدی»، اربعین امسال را به یکی از عاشورایی‌ترین اربعین‌های حسینی تبدیل کرد. عاشقان امام حسین(ع) که از 5 قاره جهان راهی کربلا شده بودند، بزرگ‌ترین اجتماع عزاداری حسینی را در امنیت کامل خلق کردند. شمار زیادی از این زائران که با پای پیاده راهی کربلای معلا شده‌اند با به دست گرفتن پرچم کشورهای‌شان، همچنین تصاویر زیبایی از اتحاد شیعیان در سرتاسر جهان را ترسیم کردند.

مردم عراق و خارج آن، از 10 روز قبل از اربعین حرکت پیاده به سوی کربلا را از نقاط مختلف آغاز کرده بودند. هر چند حضور داعش در عراق کم شده است ولی در سایه تهدیدهای امنیتی تروریست‌ها، 150 هزار نیروی ارتش، پلیس، امنیتی و مردمی ماموریت تأمین مناطق مختلف استان کربلا و اطراف آن را بر عهده داشتند. این مأموریت با توجه به پیاده‌روی چندکیلومتری زائران از نقاط مختلف به سوی کربلا دشوارتر هم شده بود.

حضور 200 رسانه داخلی و خارجی در مراسم اربعین
 پایگاه اینترنتی خبری السومریه‌نیوز به نقل از «ریاض نعمه» مسؤول هیات‌های عزاداری و شعائر دینی در کربلا، اعلام کرد بیش از 10 هزار موکب برای خدمت به زائران اربعین امام حسین علیه‌السلام ایجاد شد و 200 رسانه داخلی و خارجی این مراسم را پوشش دادند. از سوی دیگر «عقیل الیاسری» رئیس بخش امور فکری العتبه العباسیه تأکید کرد: بیش از 200 رسانه از جمله 60 رسانه خارجی از کشورهای مختلف زیارت اربعین را پوشش دادند. «احمد زوینی» فرمانده پلیس کربلا نیز روز چهارشنبه گفت: بیش از 7 هزار داوطلب در طرح امنیتی ویژه زیارت اربعین امام حسین (ع) شرکت کردند. وی افزود: یکی از ضوابط این طرح این بود که به هیچ شخصی اجازه ندهند مسائل طایفه‌ای را مطرح کند.

زائران اربعین در سامرا
طبق این گزارش، بعد از زیارت اربعین، صدها هزار تن از زائران اربعین طی روزهای اخیر وارد سامرا شدند و حرمین عسکریین را زیارت کردند و جریان سفر زائران اربعین حسینی به این شهر تا روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. با توجه به افزایش چشمگیر سفر زائران اربعین به سامرا در سال جاری، مسؤولان محلی یک معبر جدید برای اولین‌بار از داخل شهر سامرا به سوی حرم مطهر امامین عسکریین گشودند. شهر بلد در حدود 35 کیلومتری جنوب سامرا، مدفن سیدمحمد ابن امام هادی (ع) نیز به تبع سفر زائران به سامرا، میزبان روزانه هزاران زائر است. این شهر شیعه‌نشین استان صلاح‌الدین در طول جنگ 3 سال و نیمه عراقی‌ها با داعش، به مدت 8 ماه در محاصره نیروهای تکفیری - وهابی داعش قرار داشت. گفته می‌شود تا حداقل 3 روز آینده جریان سفر زائران به سامرا و بلد ادامه داشته باشد. سال گذشته بر اساس اعلام مسؤولان عتبه عسکریین و مقام‌های محلی نزدیک به 2 میلیون زائر عمدتا ایرانی و خارجی برای زیارت عسکریین به این شهر سفر کردند که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری افزایش داشته باشد.

بازتاب مراسم اربعین در رسانه‌های جهان
مراسم اربعین امسال نیز بازتاب بسیاری در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر جهان داشته است؛ مراسمی که به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع انسانی جهان نامگذاری شده است. نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» درباره پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) اینگونه می‌گوید: «اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو، زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست». هافینگتون‌پست نوشت: «شمار زائران این تجمع 5 بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه‌میلای» هندوها که هر 3 سال یک بار برگزار می‌شود، است. علاوه بر این، اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود خطر تروریسم و انفجار در هر لحظه، برگزار می‌شود و آنها با این اقدام به جهان پیام می‌فرستند. در زلزله هائیتی وزارت دفاع آمریکا فقط 4 میلیون وعده غذایی داد و در اربعین 200 میلیون وعده غذایی تهیه می‌شود که همه از محل خیرین است».

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز درباره شرکت میلیونی مردم در اربعین حسینی گفت: «شهر کربلا در عراق، میزبان میلیون‌ها زائری بود که از داخل و خارج کشور خود را به آنجا رسانده بودند. بسیاری از آنها با پای پیاده راه کربلا را در پیش گرفته بودند تا در مراسم عزاداری اربعین حسینی شرکت کنند؛ این مراسم که از آن به‌ عنوان یکی از باشکوه‌ترین مراسم مذهبی یاد می‌شود با حضور بیش از 20 میلیون دوستدار امام حسین، امام سوم شیعیان در امنیت کامل برگزار شده است. در این مراسم، دسته‌ها و هیأت‌های عزاداری از کشورها و شهرهای مختلف هر یک به سبک و سیاق و زبان خود عزاداری می‌کردند.

همه آنها اما یکصدا نام حسین را فریاد می‌زدند. خیابان‌های اطراف حرم امام حسین(ع) مملو از جمعیت بود». یکی از رسانه‌های چین، به ناتوانی رسانه‌های غربی در سانسور اربعین اشاره می‌کند و می‌گوید: اربعین 20 میلیونی آنقدر صدایش بلند بود که رسانه‌های غربی و عربی نتوانستند خیل عظیم عاشقان سید و سالار شهیدان را نادیده و پاسخ به ندای پیچیده در گوش اعصار «هل من ناصر ینصرنی» را ناشنیده بگیرند. حضور شیعیان در عراق، اربعین امسال را به بزرگ‌ترین تجمع بشری تبدیل کرد و رسانه‌های خارجی را واداشت تا از آن به عنوان نمایش قدرت شیعیان در عراق و خاورمیانه‌ای یاد کنند که درگیر طاعون تکفیری‌ها و سلفی‌ها شده است.»

روزنامه نیشن پاکستان نیز با اشاره به انبوه شیفتگان حسینی در کربلا، پیاده‌روی زائران در مسیر رسیدن به کربلا را «پیاده‌روی معنوی» توصیف کرده است. در این میان، برخی رسانه‌‌های عربی و غربی و همین‌طور رسانه‌های غربی فارسی‌زبان که به‌طور همسو همه حوادث و یورش‌های گروه‌های تروریستی مانند داعش و اقدامات خرابکارانه آنها را با تمام جزئیات و با هدف اسلام‌هراسی پوشش می‌دهند، حضور 20 میلیونی جمعیت عاشق اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ع) را نادیده گرفتند و مغرضانه از بازتاب آن سر باز زدند و در برخی موارد که مطالبی از این رویداد منتشر کردند، با نگاهی انتقادی به آن پرداختند تا به زعم خود از اهمیت این اقدام مذهبی بکاهند. برای نمونه، شبکه بی‌بی‌سی که کوچک‌ترین فعالیت‌های خبری در سطح منطقه را پوشش می‌دهد، در برابر این حادثه بزرگ سکوت کرده است، بدون شک برگزاری چنین مراسم باشکوهی که البته با حضور خودجوش مردمی و بدون هیچ‌گونه دعوتی و بلکه با ممانعت از حضور بیشتر مردمی به منظور کنترل و رسیدگی بهتر صورت می‌گیرد، تاثیر خود را بر افکار عمومی جهان خواهد گذاشت، حال چه این واقعه عظیم از چشمان رسانه‌های مغرض پوشیده بماند یا در صدر اخبار جهان قرار گیرد. پاتریک کاکبرن، خبرنگار ارشد و سرشناس روزنامه ایندیپندنت انگلیس نیز در گزارشی با عنوان «میلیون‌ها مسلمان شیعه در حالی‌که داعش سرانجام شکست خورد، در بزرگ‌ترین زیارت جهان شرکت کردند»، نوشت: پیاده‌روی اربعین و اجتماع بزرگ اربعین، این رویداد را به نمایش قدرت اعتقاد شیعیان و همبستگی بین آنها تبدیل کرده است.  کاکبرن نوشت: «میلیون‌ها زائر سیاه‌پوش در شهر مقدس کربلا جمع شدند تا مراسم مذهبی اربعین- بزرگ‌ترین اجتماع سالانه مردمی جهان- را گرامی بدارند».

ادامه تدابیر امنیتی تا 6 روز پس از اربعین
مسؤولان امنیتی عراق اعلام کردند که تدابیر امنیتی در روز اربعین پایان نمی‌یابد. المنار گزارش کرد که تدابیر امنیتی و طرح ویژه امنیتی اربعین تا 6 روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت./
۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات