۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۳۷۳۷۹
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

احسان به والدین عبادت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نیکی به والدین انسان را در دنیا و آخرت سعادتمند می‌کند، گفت: براساس آیات الهی احسان به والدین عبادت است.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه صفر در حسینیه بنی الزهرا(س) برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 15 و 16 سوره مبارکه احقاف اشاره به آینده و گذشته امام حسین(ع) دارد.

وی افزود: قبول این دو آیه که وحی الهی است نیاز به یک قلب پاک دارد اگر انسان با چنین قلبی که همچون زمین حاصل خیز مستعد کشاورزی است این حقایق را بشنود و براساس ظرفیت و حقیقت وجودی‌اش به آن عمل کند خداوند درهای سعادت دنیا و آخرت را به روی او باز می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه این دو آیه برای هر زن و مردی چراغ هدایت و راه روشن است، ابراز کرد: این آیات ذکر شده دارای دوبخش است که بخش نخست مربوط به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و بخش دیگر اختصاص به ذریه ایشان دارد. خداوند در این آیه می‌فرماید: ما به انسان سفارش کردیم که نسبت به پدر و مادرت احسان داشته باش؛ این نیکی کردن شامل یک احسان خاص نمی‌شود برای مثال حتی نگاه کردن به والدین باید از روی محبت باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در نگاه کردن باید دقت داشته باشد که نگاه محبت آمیزش را کجا هزینه می‌کند، اظهار داشت: انسان نگاه محبت آمیزش را نباید در مسیر حرام به حراج بگذارد و از مصرف حلال آن غفلت کند تا بتواند در قیامت به سهولت از پل صراط عبور کند.

این مفسر قرآن کریم نگاه محبت آمیز به والدین را عبادت بیان کرد و تاکید داشت: چشم چنین اشخاصی در قیامت آثار و تجلی ابد و ازل را خواهند دید گوش فرا دادن به سخنان والدین و نگاه محبت آمیز به آنان سعادت دنیا و آخرت را برای انسان به ارمغان خواهد آورد.

این دانشمند فرزانه با استناد به این دو آیه، گفت: خداوند در این آیات امام حسین(ع) را نسبت به احسان والدین سفارش می‌کند بنابراین ما باید توجه داشته باشیم که از طریق امام حسین(ع) به حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) چه رسیده است که حضرت زهرا(س) در صحرای محشر می‌فرمایند: در این صحرا چادر بزنید تا برای حسینم عزاداری کنم.

وی در ادامه سفارش کرد: خانه‌های خودتان را به نور امام حسین(ع) منور کنید، والدین به فرزندان و فرزندان به پدر و مادرشان نیکی کنند، امیرمومنان علی(ع) زمانی که چشمشان به امام حسین(ع) می‌افتاد می‌فرمودند: پدر و مادرم به فدایت حسین. امیرمومنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) در همه اعمال امام حسین(ع) شریک هستند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات