۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۳۷۱۴۰
اربعين؛

راهپیمایی اربعین مقدمه حرکت جهانی حکومت مهدوی است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با اظهار امیدواری نسبت به تحقق بصیرت در بین همه مسلمانان، گفت: حرکت اربعین مقدمه ای برای حرکت جهانی حضرت مهدی(عج) است.
حجت الاسلام سيد محسن محمودي امام جمعه ورامين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حرکت بزرگ راهپیمایی اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) به نماد احیا و زنده نگه داشتن واقعه عاشورا و نشانه یکپارچگی و وحدت میان مردم در جامعه تبدیل شده است.

امروز بازخوانی و بیان اهداف قیام امام حسین(ع) و بصیرت بخشی به نسل جوان لازمه خنثی سازی هجمه های فرهنگی دشمن است، اربعین به عنوان بزرگ ترین گردهمایی دینی تاریخ بشر از یک طرف نشان دهنده اقتدار قدرت اسلام و از سویی دیگر عامل وحشت دشمن شده است، حضور میلیون ها زائر عاشق از سراسر جهان در سالهای اخیر در این راهپیمایی سبب شده تا اهمیت و جایگاه این حماسه عظیم مردمی بیش از پیش باشد.

ظرفیت های ویژه این حماسه در تمرکز قدرت جهان اسلام در سایه وحدت مذاهب اسلامی و ایجاد جبهه واحد حق طلبان عالم در مواجهه با استکبار اهمیت این راهپیمایی بی بدیل را دو چندان کرده است.

به منظور آشنایی با نقش این حماسه عظیم در ترویج فرهنگ تشیع و چگونگی بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای این مانور عظیم با حجت الاسلام سید محسن محمودی گلپایگانی استاد حوزه و دانشگاه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران به گفت و گو نشستیم که حاصل آن تقدیم مخاطبان می شود.

رسا- از نظر حضرتعالی، اربعین چه اهمیتی نزد عاشقان اهل بیت دارد؟

يكي از زيارت هايي كه در جامعه اسلامي بسيار مورد توجه بوده زيارت اربعين سيدالشهدا(ع) است، در این زیارت هر قدمي كه يك زائر بر مي دارد يك عبادت مستقل محسوب مي شود در حقيقت زائر با پياده روي خود تجديد ميثاق با سالار شهیدان می کند و خودش را به آن حضرت نزديك تر می نماید تا از فيض بسيار بزرگي برخوردار شود، در این مراسم هر چقدر حضور قلب بيشتر و ارتباط باطني و قلبي با سيدالشهدا(ع) بيشتر شود زائر بيشتر بهره مي برد.

چون هدف تمام زيارت ها اين است كه انسان از لحاظ رفتاري با آن امام تطبيق پيدا كند، وقتي زائري با پاي پياده به سمت کربلا حركت مي كند بايد ببيند امام حسين(ع) براي چه شهيد شد و براي چه به كربلا رفت؟ اهل بيت براي چه اسير شدند؟ پيام هاي امام حسين(ع) چه بود؟ و امروز درخواست امام حسين(ع) از ما چيست؟

امروز همچنان كربلا و عاشورا برپا است، وجود مبارك امام زمان(عج) خلف صالح امام حسين(ع) هم حضور دارند، در واقع در مسير زيارت و با زيارت اربعین سعي می كنيم كه به امام زمان(عج) نزديك شويم و تصميم بگيريم كه چگونه زندگي كنيم تا مورد تأييد ايشان باشيم.

رسا- راهپیمایی اربعین چه نقشی در ترویج فرهنگ و نمایش قدرت مسلمانان دارد؟

اربعین و این حرکت بزرگی که امروز در حال رخ دادن است و به نقطه اوج خود رسیده پیام هم دلی و انسجام امت جهان اسلام و زمینه سازی برای حرکت جهانی حضرت مهدی(عج) است.

این که ما در میان زائران سیدالشهدا(ع) حضور تمام اقشار و اقوام را از ملل مختلف شاهد هستیم که ارادت خود را به سیدالشهدا(ع) به نمایش می گذارند، بزرگ ترین جلوه انسجام و اتحاد جهان اسلام است، در ایام حج واجب حداکثر سه میلیون زائر شرکت می کنند، اما در این مانور مقتدارنه حضور تقریباً بیست میلیون زائر عاشق پیام روشنی برای همه اهل عالم دارد.

حقیقتاً هرکس در این مسیر قرار گیرد عملاً به منش حسین بن علی(ع) اقتدا کرده است، امیدواریم آن روز تحقق پیدا کند که همه مسلمانان، بصیرت و آمادگی کامل پیدا کنند، امروز حرکت زوار اربعین مقدمه ای برای حرکت جهانی حضرت مهدی(عج) است و خنثی کننده توطئه های دشمن است.

رسا- سیره علما و بزگان دین در بزرگداشت مراسم اربعین چگونه بوده است؟

در روايات دینی براي اين زيارت ثواب بسياري ذكر شده است، ثواب صدها حج و عمره از جمله مواردی است که برای زیارت این روز مخصوصاً براي افرادي كه در اربعين با پاي پياده حركت مي كنند ذکر شده است.

اربعین در فرهنگ شیعه دارای جایگاه خاصی در تمام ابعاد است، یکی از مهم ترین ابعاد آن بحث زیارت اربعین امام حسین(ع) است که طبق حدیثی از امام حسن عسکری(ع) به عنوان یکی از نشانه های شیعه ذکر شده و علی رغم جایگاه و مراتب بالای اهل بیت، امام حسین(ع) تنها معصومی است که زیارت اربعین برای آن حضرت وارد شده است. بزرگان در تاریخ شیعه بسیار مقید به این زیارت بودند، مخصوصاً آن هایی که در نجف اشرف بودند و با پای پیاده به زیارت اربعین مشرف می شدند و اين زيارت با بركت و نوراني را احيا مي كردند.

رسا-  مانور عظیم اربعین چه پیامی برای دنیا دارد؟

انسجام، اتحاد، هم دلی و یک دلی، صف آرایی در برابر دشمن، آمادگی برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) اهم پیامهای مراسم اربعین به جهانیان است، در روایات آمده است که دنیا باید آماده ظهور شود و پیاده روی اربعین یکی از مانورهای آمادگی برای ظهور است و این حرکت عظیم می تواند تأثیرات فراوانی در جهان داشته و موجب تقویت فرهنگ شیعه می شود.

شرکت نزدیک به بیست میلیون نفر در این حرکت عظیم مردمی در طول تاریخ بی نظیر بوده، قطعاً اگر استکبار و شیطان صفت ها مانع انتشار این همایش عظیم از رسانه های دنیا نشوند بسیاری از دل های دیگر جهانیان جذب خواهند شد و روز به روز به آمار زائران کربلا اضافه خواهد شد اما اکنون هم علی رغم سانسور شدید رسانه های غربی این اجتماع مردمی در کشورهای جهان مخصوصاً کشورهای اروپایی اثر خود را گذاشته و موجب مشرف شدن زائرانی از ملیت ها و کشورهای گوناگون برای زیارت اربعین شده است.

رسا- علت افزوده شدن هرساله تعداد زائران نسبت به سالهای گذشته چیست؟

زیارت امام حسین(ع) جایگاه ویژه و خاصی نزد شیعیان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت دارد و شیعیان آن را نوعی ابراز عشق عملی به سرور و سالار شهیدان می دانند. هرچند در سال های گذشته شاهد انجام عملیات تروریستی در ایام اربعین بودیم اما زائران حسینی با خون پاک خود ارادتشان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به نمایش گذاشتند و عشق و محبت این مردم به اهل بیت بر هرگونه عملیات تروریستی غلبه کرد، کسی که حسین(ع) را پیشوای خود قرار داد از شهادت باکی ندارد و برای رسیدن به هدف خود لحظه ای دچار تردید نمی شود و این راز حضور پرشور دلدادگان حسینی در این مانور عظیم (هرچند که پر خطر باشد) است.

این خطرات زیارت اربعین از گذشته بوده و هست تا جایی که در تاریخ آمده است در زمان خلفای بنی عباس دست و پای زائران امام حسین(ع) را قطع می کردند ولی باز آن زائران دست از زیارت نمی کشیدند، امروز هم به تأسی از همان رشادتها کسی که در راه زیارت امام حسین(ع) قدم برمی دارد فکر جان خود نیست و هدف بالاتری در سر دارد هر چند که شهادت در راه زیارت امام حسین(ع) فوزی عظیم و مدالی پر افتخار است.

تروریست ها باید بدانند که با وحشی گری و ترور هرگز نمی توانند خود را سد راه شیفتگان سیدالشهدا(ع) کنند و در دل شیفتگان آن حضرت ایجاد رعب و وحشت کنند و هرچه توطئه ها علیه زائران بیشتر شود متقابلاً حرکت عظیم اربعین باشکوه تر نسبت به گذشته برگزار می شود.

رسا- در تهران چه برنامه ای برای جاماندگان از قافله کربلا در نظر گرفته اید؟

زيارت اربعین فقط به زیارت از نزدیک محدود نمی شود بلكه از راه دور هم مي توان زائر سيدالشهدا(ع) بود لذا كساني كه به هر دليل توفيق نداشته اند در كاروان اربعين حضور یابند، در روز اربعين با خلوص نيت زیارت این روز را از راه دور بخوانند تا جزء زائران آن حضرت ثبت و ضبط شوند.

همزمان با روز اربعین حسینی طبق رسم پنج ساله ای عزاداران اربعین حسینی از سه مسیر در پایتخت از ساعت ۶:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه تا نماز ظهر و عصر به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پیاده روی می کنند.

مسیر اول از میدان امان حسین(ع) آغاز و با گذر از خیابان ۱۷ شهریور، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ختم می شود، مسیر دوم نیز از حرم مطهر امام زاده حسن(ع) آغاز و زائران پس از عبور از خیابان امین الملک، خیابان قزوین، میدان حق شناس، میدان بهمن و خیابان شهید رجایی به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می رسند، همچنین مسیر سوم نیز از مسجد جامع جمهوری شروع و بعد از گذر از بزرگراه نواب، میدان حق شناس، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه می یابد. البته مسیر چهارمی هم مخصوص زائران شهرستان های جنوب شرق استان وجود دارد که عزاداران در راستای جاده ورامین-شهرری حرکت و خود را به شهر ری و سپس به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می رسانند، ضمناً عزاداری های مشابهی هم در شهرستان های استان تهران از ساعت 10 صبح روز اربعین حسینی برگزار می شود.

رسا- چه توصیه ای به زائران حاضر در کربلا دارید؟

کسانی که توفیق زیارت اربعین را پیدا کردند اگر چه سختی و مشکلاتی را متحمل می شوند اما قدر این زیارت را بدانند و قطعاً در این راه هرچه سختی بیشتری تحمل کنند، اجر و پاداش بیشتری نصیبشان خواهد شد. زائران گرامی از تمام لحظات این سفر نهایت استفاده را ببرند و وجود پیامبر(ص)، امام زمان(عج) و سایر اهل بیت را در ثواب این سفر و پیاده روی شریک کنند، همچنین یاد امام(ره) و شهدای بلند مرتبه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که مسیر تعالی را برای ما باز گشودند را در زیارت خود فراموش نکنند، در این زیارت برای خودسازی و تقرب بیشتر به خدا اهتمام ورزند و تا می توانند از این سفر توشه معنوی بردارند و با دست پر این سفر را به پایان رسانند.

زائران عزيز باید قدر این فرصت طلایی را بدانند و از اين فرصت استثنايي در جهت هرچه نزديك تر شدن به امام و اقتداي عملي به سيره سيدالشهدا(ع) استفاده كنند، يقيناً افرادي كه با پاي پياده در اين اجتماع عظيم شركت مي كنند دعوت شده اند و مورد عنايت خاص صاحب این زیارت قرار گرفته اند.

 

رسا- در پایان اگر سخنی باقی مانده است، بفرمایید.

بنده امیدوارم این حرکت نورانی همچنان ادامه داشته و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد و ما توفیق سربازی در رکاب امام زمان(عج) را به دست آوریم./804/گ۴۰۴/ب۲

ارسال نظرات