۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۳۷۱۳۳
حجت الاسلام رزاقی:

حکمت الهی لازمه نصب امام برای امت است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که آیه ۳۶ سوره قیامت با ادبیات قابل تاملی به بررسی ضرورت حضور امام معصوم در جوامع بشری پرداخته است، گفت: درک دقیق مؤمن از هویت حکمت الهی زمینه کشف مبانی امامت در آیات قرآن است.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی، در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که شب گذشته در بیت آیت الله مرتضی مقتدایی برگزار شد به بررسی ابعاد گوناگون کلامی و فقهی آیه 36 سوره مبارکه قیامت پرداخت و اظهار داشت: یکی دیگر از درس های حیاتی این آیه اثبات امامت امام معصوم و الگوی نصب امام از سوی خداوند متعال بر مدار هویت عصمت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که آیه 36 سوره قیامت با ادبیات قابل تاملی به بررسی ضرورت حضور امام معصوم علیهم السلام در جوامع بشری پرداخته است، ابراز داشت: این آیه مبارکه در ادامه معارف خود به بررسی ضرورت نصب امام معصوم علیهم السلام در کنار تبیین حقیقت ضرورت عصمت امام معصوم(ع) پرداخته است.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر این که استنباط مثلث ضرورت های امامت بر مدار آیه 36 سوره قیامت مبتنی بر درک اصالت حکمت الهی است، گفت: خداوند متعال در آیه 36 سوره قیامت چنین فرموده است که«أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى» این در حالی است که واژه«سُدًى» در ادبیات عرب عبارت است از کسی که قافله ای را بدون هیچ مسؤولی رها کند.

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به این که مؤمن باید به مقام یقین نسبت به هویت حکیم خالق نظام هستی برسد، عنوان داشت: خداوند متعال در آیه 53 سوره فصلت فرموده است«ما آیات (قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن می‌گردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا (و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه) بر حق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت (از برهان) نمی‌کند؟»

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خالق حکیم کار بیهوده انجام نمی دهد، ابراز داشت: خلقت عالم هستی در قالب هدفی ارزش محور همانند عبودیت مورد توصیف قرآن کریم است.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که هویت عبودیت فقط با حجتی مانند امام ممکن خواهد شد، اظهار داشت: عقل قدرت درک مبانی تشریعی ندارد و نمی تواند شارع باشد؛ بر این اساس خالق هتسی باید برای تشریع رسول و امام را به بشریت معرفی کند.

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به این که عصمت یکی از اساسی ترین لوازم امامت است، گفت: اگر کسی قائل به معصوم بودن امام نباشد زمینه تسلسل عقلی در جریان امامت را خواهد پذیرفت؛ بر این اساس امام معصوم علیهم السلام با هویتی از عصمت از سوی خداوند متعال برای جوامع بشری نصب شده است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات