۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۳۷۱۰۳
چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا؛

اجرای دومین دوره طرح تربیت پژوهشگر در جامعه‌الزهرا

اجرای دومین دوره طرح تربیت پژوهشگر در جامعه الزهرا(س)، برگزاری پیاده‌روی نمادین اربعین از سوی دانش آموزان هدی، انتخاب شعار( اقتدار زینبی» برای کاروان پیاده اربعین جامعه الزهرا(س) و برگزاری مراسم اربعین امام حسنی(ع)با حضور طلاب و اساتید از جمله مهم ترین اخبار جامعه الزهرا(س) است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا(س)، ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: دومین دوره طرح تربیت پژوهشگر به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با هدف پرورش و حمایت از استعدادهای پژوهشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی-پژوهشی، در سال ۹۶ در شش گروه «تفسیر و علوم قرآن»، «فلسفه و کلام»، «مطالعات زن و خانواده»، «تاریخ اسلام»، «فقه و اصول» و «اخلاق و تربیت» آغاز به کار کرد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) اظهار داشت: پس از ثبت نام پژوهشگران و ارزیابی و مصاحبه، از مجموع ۲۱۲ نفر شرکت‌کننده، ۹۵ نفر از دانش‌پژوهان در پنج رشته تخصصی پذیرش شدند.

حقانی افزود: اين دوره طی چهار نیمسال تحصیلی همراه با تشکیل جلسات علمی و بهره‌مندی از اساتید پژوهشگر جهت مهارت‌افزایی وارتقای دانش‌پژوهشی اجرا می­شود و اعضای شرکت‌کننده، در صورت ارائه دو مقاله علمی- پژوهشی در پایان دوره، موفق به دریافت گواهینامه می‌شوند.

وی یادآور شد: دومین دوره طرح تربیت پژوهشگر از مهرماه ۹۶ با حضور دانش­پژوهان سطح ۳ و۴ با مشخصات ذیل در حال برگزاری است:

گروه تفسير با تعداد ۲۱ نفراز دانش‌پژوهان سطح ۳ و ۴ در سه حلقه پژوهشي با راهنمايي۳ نفر از اساتيد متخصص تحت نظارت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دكتر «طيب حسيني»، مديرگروه پژوهشي تفسير و علوم قرآن.

گروه فلسفه و كلام با تعداد ۱۷ نفراز دانش‌پژوهان سطح ۳  در دو حلقه پژوهشي تحت نظارت دكتر «علي پور»،  مدير گروه پژوهشي فلسفه وكلام.

گروه تاريخ اسلام با تعداد ۱۶ نفراز دانش‌پژوهان سطح ۳ در دو حلقه پژوهشي با راهنمايي ۲ نفر از اساتيد متخصص تحت نظارت سركارخانم «حكيم زاده»، مدير گروه پژوهشي تاريخ.

گروه فقه واصول با تعداد ۲۸ نفراز دانش‌پژوهان سطح ۳ و ۴ در چهار حلقه پژوهشي با راهنمايي۴ نفر از اساتيد متخصص تحت نظارت سركار خانم «برقعي»، مديرگروه پژوهشي فقه و اصول.

گروه مطالعات زن و خانواده با تعداد ۱۲ نفر از دانش‌پژوهان سطح ۳ در يك حلقه پژوهشي با راهنمايي۲ نفر از اساتيد متخصص رشته مطالعات زن و خانواده.

 معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در پایان تصریح کرد: حجت الاسلام و المسلمین دكتر «آل بويه»، مدیرگروه پژوهشی اخلاق و تربيت اسلامی در حال حاضر  چندین جلسه علمی با هدف بررسی تعیین صلاحیت دانش‌پژوهان متقاضی شرکت در دوره برگزار کرده است.

پیاده‌روی نمادین اربعین با حضور دانش‌آموزان هدی در جامعه‌الزهرا(س)

پیاده روی نمادین اربعین حسینی با حضور دانش آموزان دبستان هدی روز چهارشنبه در آستانه اربعین حسینی در صحن جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد.

دانش آموزان دبستان هدی در این مراسم، پیاده روی خود را از مجتمع آموزشی تربیتی هدی آغاز کردند و تا مزار سه شهید گمنام جامعه‌الزهرا(س) ادامه دادند.

شرکت کنندگان به یاد شهدای مدافع حرم در مزار شهدای گمنام این مؤسسه تجمع کردند و با آرمان های انقلاب و امام راحل(ره) تجدید میثاق کردند.

برگزاری مراسم روضه‌خوانی به مناسبت اربعین حسینی در جامعه‌الزهرا(س)

مراسم روضه‌خوانی به مناسبت اربعین حسینی با حضور بیش از ۸۰۰ نفر از اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا(س) در حسینیه امام خمینی(ره) این مؤسسه برگزار شد.

در این مراسم که از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسن رمضانی»، استاد حوزه علمیه به سخنرانی پرداخت.

استاد حوزه علمیه در این مراسم به ویژگی‌های دشمنان عصر حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و دشمنان عصر مهدوی پرداخت کینه شدید نسبت به شیعیان، پیمان‌شکنی، استفاده ابزاری از مذهب، ترویج مفاسد اخلاقی، هتک حرمت به مکان‌های مقدس و بکارگیری فرماندهان خودخواه و عالمان بی‌عمل را از جمله ویژگی‌های دشمنان این دوران برشمرد.

 

«اقتدار زینبی»؛ شعار کاروان همپای قافله در مسیر پیاده‌روی اربعین

حجت الاسلام حسین تهرانی، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه در جامعه‌الزهرا(س) کاروان همپای قافله ویژه طلاب این مؤسسه در سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده است، گفت: امسال اساتید، طلاب و مسئولان جامعه‌الزهرا(س) برای سومین سال پیاپی در کنگره بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت می‌کنند.

وی افزود:امروز زیارت اربعین به عنوان یکی از شعائر بزرگ شیعه به یک جریان عظیم تبدیل شده است و حوزه علمیه نمی‌تواند در این جریان دینی با این وسعت بی‌تفاوت باشد، ضمن این که سفر اربعین حسینی می‌تواند کار تربیتی و فرهنگی باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: جریان امام حسین(علیه‌السلام) جریان همیشه زنده تاریخ است و ما از امام حسین(علیه‌السلام) درس زندگی می‌آموزیم؛ همایش پیاده‌روی اربعین نیز یک سفر معنوی است که درس‌هایی از این سفر می‌توان آموخت.

حجت الاسلام تهرانی در سفر زیارت اربعین باید متوجه بود که امام حسین(علیه‌السلام) برای زنده نگه داشتن دین اسلام از همه چیز گذشتند و آزادگی و آزاد زندگی کردن را به ما آموختند و شعار اصلی زندگی ما قرار دادند.

وی افزود: نلسون ماندلا رهبر بزرگ افریقای جنوبی می‌گوید: «امام حسین(علیه‌السلام) این توان را به من داد که برای حق و آزادگی بایستم و من این کار را کردم»؛ همچنین مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند می‌گوید: «من زندگى امام حسین(علیه‌السلام) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از امام حسین(علیه‌السلام) پیروى کند».

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: جریان کربلا یک درس بزرگ است و اگر ما بخواهیم پیرو واقعی اهل بیت(علیهم‌السلام) باشیم، باید فهم درستی از دین و شرایط زمان داشته باشیم و وظیفه خود را بدانیم تا به درستی عمل کنیم؛ در این صورت انسان تربیت شده و رستگار می‌شود و این رسالت حوزوی است.

وی افزود: انسان در اردوهای فرهنگی و تربیتی با مسائل و اتفاقاتی روبرو می‌شود که تعامل با دیگران و تحمل سختی‌ها را می‌آموزد و شخص تصمیم می‌گیرد شأن و وقار خود را حفظ کند؛ اگر ما نسبت به مسئله اربعین، نگاه فرهنگی و تبلیغی داشته باشیم، می‌توانیم به رسالت حوزوی خود عمل کنیم و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام تهرانی تصریح کرد: بانوان طلبه در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی با معارف و ارزش‌های دینی و رسالت‌های تبلیغی خود آشنا می‌شوند و این یک کار تربیتی ارزشمند است.

وی ادامه داد: شعار ما در مسیر پیاده‌روی اربعین، «اقتدار زینبی» است؛ رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در چند سال اخیر بر بحث مقاومت، اقتدار، ایستادگی و استقامت تأکید کردند و امسال نیز سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام گرفت.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: یکی از جنبه‌های مسیر پیاده‌روی اربعین، جنبه ایستادگی و مقاومت است و ما با تأسی از حضرت زینب(س) می‌توانیم در برابر مشکلات مختلف جامعه از جمله مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مقاومت و ایستادگی داشته باشیم.

وی افزود: بعد از واقعه عاشورا، زمانی که مردم به کودکان و کاروان اسرا غذا می‌دهند، حضرت زینب(س) می‌فرمایند که به شکل صدقه به ما غذا ندهید چون بر ما حرام است و این نشان می‌دهد که حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) در بعد اقتصادی هم نشان اقتدار و استقامت هستند.

وی اظهار کرد: حضرت زینب(س) کمک می‌کند که امام حسین(علیه‌السلام) به میدان رود؛ این که در روایات آمده که اهل بیت(علیهم‌السلام) در واقعه کربلا می‌گفتند که ما را به مدینه برگردانید، برای اتمام حجت بوده است؛ در حالیکه از ابتدا می‌دانستند که باید مقاومت کنند و ایستادند و با تمام سختی‌ها ایستادند و این درس بزرگی برای ما است؛ بنابراین این مفاهیم و معارف ارزشمند باید در بانوان طلبه که به عنوان مادر یا همسر، آینده جامعه اسلامی را می‌سازند، رشد کند.

 

 معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: با توجه به اینکه شعار کاروان همپای قافله، «اقتدار زینبی» است، چه بعدی از اقتدار زینبی ویژه طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مد نظر قرار گرفته است؟

وی افزود: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در یکی از سخنرانی‌ها فرمودند: «فاطمه‌‌ی زهرا و زینب کبری(س) زنان الگو و نمونه‌‌ی اسلامند. زن امروز دنیا الگو می‌خواهد. اگر الگوی او زینب و فاطمه‌‌ی زهرا باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت‌ها و انتخاب بهترین کارها؛ و لو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسان‌ها گذاشته است، همراه باشد».

وی ادامه داد: بنا بر بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، بانویی که می‌خواهد حضرت زهرا و حضرت زینب(س) الگویش باشد، باید شناخت درستی از وظایف خود داشته باشد و تا پای جان با همه وجود این مسیر را دنبال کند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: تمام ابعاد زندگی ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و حضرت زینب کبری(س) از جمله بحث اقتدار، مقاومت، استقامت در مقابل دشمن و ایستادگی در برابر هر نوع ظلم و هر نوع خلاف حقی برای ما ظرفیت هستند.

وی تصریح کرد: ما طلبه‌ها باید شعارها و ارزش‌هایی که حضرت زینب(س) در نهضت کربلا نشان دادند، زنده نگه داریم؛ آن زمان که حضرت زینب(س) در مقابل ابن زیاد فرمودند: «من سختی‌های این مسیر را زیبا دیدم»، نشان می‌دهد که زندگی که در آن سختی نباشد، زیبا نیست.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا(س) اظهار کرد: بسیاری از ما تصور می‌کنیم که زندگی خوب باید بدون سختی و دغدغه باشد، در حالیکه استقامت در برابر مصائب و سختی‌ها به زندگی معنا می‌دهد و این فرهنگی است که باید در جامعه نهادینه شود.

امروز آمار طلاق و مشکلات خانوادگی در نتیجه الگوگیری از فرهنگ غرب در میان مردم افزایش یافته است؛ ما باید فرهنگ زینبی را نشان دهنده فهم درست از زندگی است، در بحث جریان‌های اجتماعی و عرصه‌های اقتصادی فرهنگ سازی کنیم.

اقتدار زینبی عرصه‌های مختلفی دراد که یکی از عرصه‌ها عرصه تبلیغ است، حضرت زینب کبری(س) پس از واقعه عاشورا با وجود تمام سختی‌ها در شام و کوفه خطبه خواندند و پیام عاشورا را به گوش جهانیان رساندند.

حضرت زینب(س) کار تبلیغی عظیمی کردند و طلبه‌ها برای انجام چنین رسالتی باید معرفت واقعی پیدا کنند و عمیق نگر در دین باشند؛ بنابراین بانوان طلبه در درجه اول باید در آموختن علم کوشا باشند و اهل مطالعه و پژوهش باشند تا نگرشی عمیق در دین داشته باشند و هم زندگی خود و هم زندگی دیگران را در مسیر دین قرار دهند.

طلبه موفق باید عالم به تمام معنا باشد و علم به روز داشته باشد و بداند نیاز جامعه چیست؛ امروز دشمن از هر طرف و به هر شکل ممکن کانون خانواده، جامعه و فرهنگ ما را هدف قرار داده و خانواده‌ها و جوانان نیازمند هستند که ما کار دینی برای آنان انجام دهیم.

بانوان طلبه با مقاومت و تحمل سختی‌ها و همچنین با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت(علیهم‌السلام) به تهذیب نفس بپردازند تا بتوانند بر دیگران تأثیرگذار باشند. اگر تهذیب نفس اتفاق نیفتد، طلبگی برای خود ما و دیگران آفت می‌شود.

جمعی از انقلابیون در اوایل انقلاب به دیدار امام خمینی(ره) رفتند و سوال کردند که پس از انقلاب چه وظیفه ای دارند، امام راحل(ره) فرمودند که اول خود را بسازید تا هر جا قرار گرفتید، کار خود را به درستی انجام دهید.

خداوند در آیه پایانی سوره آل عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد»؛ رابط یعنی این که از دین حفاظت کنید و مرزبانی از دین کنید؛ برای دفاع از دین باید دین شناس بود و کار مراقبت از دین وظیفه طلبه‌ها است.

 

این اقتدار زنیبی است و رسالتی که به عهده همه گذاشته شده است. رسالت طلاب غیر از رسالت انبیای الهی نیست؛ امروز رسالتی که پیامبران الهی و اهل بیت(علیهم‌السلام) داشتند به ما رسیده و ما وظیفه داریم آن را دنبال کنیم.

جامعه‌الزهرا(س) به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع باید دنیا را تکان دهد و افق دید آن فراملی باشد، جامعه‌الزهرا(س) می‌تواند در داخل و خارج از کشور، فعالیت‌های گسترده ای داشته باشد، نیروسازی کند، نظام اسلامی را رشد دهد و روشنایی و شفافیت آن ر ا بیشتر کند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در خاتمه به ذکر مصیبت اهل بیت(علیهم‌السلام) پرداخت.

ویژگی‌های دشمنان عصر امام حسین(ع) و عصر مهدوی

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رمضانی از جمله ویژگی‌های دشمنان عصر حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و دشمنان عصر مهدوی را کینه شدید نسبت به شیعیان، پیمان‌شکنی، استفاده ابزاری از مذهب، ترویج مفاسد اخلاقی، هتک حرمت به مکان‌های مقدس و بکارگیری فرماندهان خودخواه و عالمان بی‌عمل برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسن رمضانی»، استاد حوزه علمیه به عنوان سخنران مراسم، عنوان کرد: در طول تاریخ بشر، همواره میان حق و باطل درگیری بوده وتا قیامت هم ادامه دارد و سرانجام هم با پیروزی حق به پایان رسیده است.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه به ویژگی‌های دشمنان عصر حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و دشمنان عصر مهدوی اشاره کرد و افزود: دشمنان این دو عصر نسبت به شیعیان کینه شدید دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی یادآور شد: در جریان کربلا بعد از شهادت امام حسین(علیه‌السلام) خفقان شدیدی به وجود آمد، به طوریکه امام سجاد(علیه‌السلام) در روایتی فرمودند که در مکه و مدینه حتی ۲۰ نفر نبودند که ما را حقیقتا دوست بدارند.

وی تصریح کرد: بعد از شهادت امام حسین(علیه‌السلام) مردم مرتد شدند، البته نه مرتد فقهی، بلکه ترس و وحشتی داشتند که نمی‌توانستند از اهل بیت(علیهم‌السلام) حمایت کنند.

استاد حوزه، پیمان‌شکنی را دومین ویژگی دشمنان اهل بیت(علیهم‌السلام) عنوان کرد و افزود: کوفه دارای شخصیت‌های بزرگی بود که پای مکتب امام صادق(علیه‌السلام) پرورش یافته بودند و بسیاری از آن‌ها در مسجد کوفه و پای درس ایشان تربیت یافته بودند،اما  انگیزه‌ای برای دفاع از اهل بیت(علیهم‌السلام) نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به اینکه دشمنان اهل بیت(علیهم‌السلام) از مذهب استفاده ابزاری می‌کنند، گفت: در آن زمان بسیاری از افراد مثل عمر سعد و لشکریانش به خاطر حبّ دنیا با امام حسین(علیه‌السلام) جنگ کرده و امام را به شهادت رساندند، در عصر مهدویت نیز دشمنان در سایه قرآن کریم با حضرت می‌جنگند.

وی با اشاره به هتک حرمت مکان‌های مقدس و ترویج مفاسد اخلاقی توسط دشمنان عصر حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و دشمنان عصر مهدوی، عنوان کرد: دشمنان عصر مهدوی به وسیله ترویج مفاسد، قصد از بین ارزش‌های دینی را دارند که در این زمان نیز در جامعه فراوان دیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: دشمنان عصر حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) در دستگاه‌های خود، فرماندهان خودخواه و عالمان بی‌عمل را به گرفتند، دشمنان عصر مهدوی نیز اقدام به این عمل می‌کنند تا بدین وسیله به دین ضربه وارد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ادامه به بیان ارزش و اهمیت پیاده‌روی در زیارات معصومین(علیهم‌السلام) به ویژه رفتن به حج که برابر با هزار حسنه است و زیارت امام حسین(علیه‌السلام) و تشریح شخصیت جابر عبدالله انصاری پرداخت.

زیارت اربعین تعظیم شعائر الهی و تجدید پیمان با امام حسین(ع) است

حجت الاسلام و المسلمین «محسن حیدری کاشانی»، استاد حوزه علمیه قم  در مراسم عزاداری اربعین حسینی ویژه کارکنان جامعه‌الزهرا(س) که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به عظمت و جلالت و فضایل حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام)، عنوان کرد: خداوند در آیه ۲۴ سوره انفالمی‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات طیبه می‌بخشد».

وی افزود: خداوند همچنین در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَکَرٍ أَو أُنثی وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً؛ هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیات طیبه زنده می‌داریم».

امام حسین(علیه‌السلام)، داعی الی الله و دعوت‌کننده به سوی خداوند بودند

استاد حوزه با بیان اینکه اجابت دعوتنامه‌های پروردگار به انسان، حیات طیبه می‌دهد، تصریح کرد: برخی دعوتنامه خدا را اجابت نمی کنند، بلکه دعوتنامه شیاطین را اجابت می‌کنند؛ همانطور که شیطان می‌گوید من فقط شما را دعوت کردم پس مرا ملامت نکنید، بلکه خود را ملامت کنید.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی با بیان اینکه امام حسین(علیه‌السلام)، داعی الی الله و دعوت‌کننده به سوی خداوند بودند، ادامه داد: امام صادق(علیه‌السلام) در سلام به امام حسین(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «السلام علیک یا داعی الله»؛ آن حضرت منجی، محیی و مصلح بودند.

وی تصریح کرد: هر که دعوت حضرت أباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) را اجابت کرد، به حیاتی دست یافت که هر زائر و محب آن حضرت وقتی سلام می‌دهد به آن ارواح طیبه هم سلام می‌دهد و می‌گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ؛وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ».

زیارت اربعین اجابت دعوت امام حسین(علیه‌السلام) است

استاد حوزه تأکید کرد: آنان که به حیات طیبه دست می‌یابند، همواره جاویدان می‌مانند، اما دشمنان حضرت أباعبدالحسین(علیه‌السلام) به هلاکت رسیدند و همواره مورد لعن و ونفرت هستند.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین اجابت دعوت امام حسین(علیه‌السلام) است، عنوان کرد: زیارت به معنای جدا شدن از غیر است به سوی معصوم معشوق؛ زیارت به معنای جداشدن از دنیا و مادیات به طرف روحانیت و معنویت و حضور زائر عند مزور است.

زیارت امامان معصوم(علیهم‌السلام) به ظهور و بروز رساندن تولی و تبری است

حجت الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی با اشاره به اینکه برکات زیادی در زیارت اهل بیت(علیهم‌السلام) به ویژه امام حسین(علیه‌السلام) است، اظهار داشت: زیارت امامان معصوم(علیهم‌السلام) اجابت دعوت امام و به ظهور و بروز رساندن تولی و تبری است و برکات و ثمراتی دارد که به همین دلیل سفارش زیادی به زیارت اهل بیت(علیهم‌السلام) شده است.

امام جمعه سابقه بندرماهشهر تصریح کرد: جمعیت عظیم زائر اربعین نوعی اظهار وفاداری، تجدید عهد و پیمان با سید الشهدا(علیه‌السلام) و تبری و بیزاری از کسانی است که این زیارت‌ها را شرک می‌دانند و نور ولایت و توحید در وجود آنان قرار نگرفته است.

زیارت اربعین حسینی تعظیم شعائر الهی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت معصومین(علیهم‌السلام) و زیارت اربعین حسینی تعظیم شعائر الهی است، ادامه داد: در عصر و زمانی که همه تبلیغات دشمن علیه اسلام، تشیع و اهداف اهل بیت(علیهم‌السلام) است، جمعیت زائران اربعین حسینی نشان می‌دهد که ما دعوت خدا و رسول خدا و امام حسین(علیه‌السلام) را اجابت کردیم و تعظیم شعائر الهی، دلیل پاکی قلب زائران حسینی است.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی تصریح کرد: هر قدم زائر اربعین حسینی تیری کشنده بر قلب‌های قسی و تاریک دشمنان خاندان عصمت و طهارت است.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ؛ هر كس كه خدا خيرخواه او باشد محبت حسين(علیه‌السلام) و زيارتش را در دل او مى‏ اندازد و هر كس كه خدا بدخواه او باشد كينه و خشم حسين(علیه‌السلام) و خشم زيارتش را در دل او مى ‏اندازد».

زیارت اربعین، تجدید عهد و پیمان با امام حسین(ع) است

استاد حوزه علمیه بیان داشت: خاصیت دوم زیارت ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، حضور در کنار امام معصوم و ملاقات با امام معصوم است؛ ما اعتقاد داریم اهل بیت(علیهم‌السلام) زنده، ناظر و شاهد اعمال ما هستند، بنابراین زائر تلاش می‌کند که پاک و طیب و با طهارت روح به ملاقات امام معصوم(علیه‌السلام) برود.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی، تجدید عهد و پیمان را سومین برکت زیارت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) به ویژه زیارت امام حسین(علیه‌السلام) عنوان کرد و افزود: زائران امام حسین(علیه‌السلام) در فضایی هستند که محل رفت و آمد فرشتگان الهی است و اعتبار و شأن زائر در این مکان از مقام فرشتگان بالاتر می‌رود.

وی اضافه کرد: زائران امام حسین(علیه‌السلام) در فضایی زیارت می‌کنند که انبیای الهی، فرشتگان و اهل بیت(علیهم‌السلام) از جمله حضرت زهرا((س)) حضور دارند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: در زیارت ناحیه مقدسه، مسئله حضور ملائکه در آن مضجع نورانی بیان می‌شود، جایی که حضرت می‌فرمایند: «أَلسَّلامُ عَلَیْک َ یا مَوْلاىَ وَ عَلَى الْمَلآ ئِکَةِ الْمُرَفْرِفینَ حَوْلَ قُبَّتِک، الْحافّینَ بِتُرْبَتِک، الطّـآئِفینَ بِعَرْصَتِکَ، الْوارِدینَ لِزِیارَتِک؛ سلام برتو اى مولاى من و برفرشتـگانى که بر گِـردِ بارگاه تو پَر مى کِشند و اطرافِ تُربتت اجتماع کرده اند و در آستانِ تو طواف مى کنند، و براى زیارت تو وارد مى شوند».

علت اختصاص زیارت اربعین به امام حسین(علیه‌السلام)

حجت الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی به اهمیت زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: زیارت اربعین تنها مختص امام حسین(علیه‌السلام) است و حتی پیامبر گرامی اسلام(صلی الله‌علیه‌وآله)، حضرت زهرا((س)) و امام علی(علیه‌السلام) زیارت اربعین ندارند.

وی افزود: یکی از علت‌های اختصاص زیارت اربعین برای امام حسین(علیه‌السلام) این است که در روایات آمده تا چهل روز بعد از شهادت، از زیر سنگ‌های کوفه خون تازه جاری بود؛ آسمان با آن حالت سرخی، حالت اندوه داشت و تا ۴۰ روز عالم خلقت عزادار بود.

استاد حوزه ادامه داد: علت دوم اربعین حسینی حضور صحابی پیامبر اکرم(صلی الله‌علیه‌وآله) و کاروان اسرای اهل بیت(علیهم‌السلام) در کربلا و کنار مرقد امام حسین(علیه‌السلام) در روز چلهم شهادت آن حضرت بود.

امام جمعه سابق بندرماهشهر اضافه کرد: در روایات آمده که در روز چهلم، سر امام حسین(علیه‌السلام) به بدن مطهر آن حضرت ملحق شد، همچنین امام حسن عسکری(علیه‌السلام)، زیارت اربعین را یکی از علائم مؤمن معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین عظمت خاص خود را دارد، به زیارت جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: جابربن عبدالله رو به مرقد مطهر امام حسین(علیه‌السلام) کرد و گفت: «سلام بر شما ای ارواحی که در راه حسین(علیه‌السلام) فدا شدید و شهادت می‌دهم که شما نماز را به پا داشتید ... و قسم به خدا ما در آنچه شما وارد شدید و عمل کردید، شریک هستیم»؛ عطیه عوفی به جابر گفت: ما چگونه در ثواب آنها شریک هستیم، در حالی که ما نه به وادی فرود آمدیم و نه از کوهی بالا رفتیم و نه شمشیر زدیم، اما این گروه میان سر و بدن‌هایشان جدایی افتاده و فرزندانشان یتیم شده‌اند و همسرانشان بیوه گشته‌اند؟»؛ جابر گفت: ای عطیه! از حبیب خود رسول خدا شنیدم که فرمود: اگر کسی گروهی را دوست داشته باشد، با آن گروه محشور خواهد شد و کسی که کار گروهی را دوست بدارد، با آنان در کار آنان شریک خواهد شد، و قسم به خدا نیّت من و نیّت یاران بر آن چیزی است که امام حسین(علیه‌السلام) و اصحاب او بر آن گذشته و رفته‌اند»./۹۶۸/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات