۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۳۷۰۱۵
آیت الله توکل تشریح کرد؛

مراتب هدایت عامه و بی نهایتی مسیر معنویت

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره مراتب هدایت عامه گفت: طبق روایات هدایت عامه دارای چهار مرتبه است که پایین ترین درجه آن شامل افرادی چون ابوسفیان ها و ابوجهل ها است و بالاترین مرتبه رسیدن به باب معرفت و اوج معنویت است.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، آیت‌الله سید رحیم توکل، نماینده مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد، درباره مراتب هدایت عامه گفت: عالم به اعتباری به عالم تکوین و تشریع تقسیم شده و همین عالمی که کرات و منظومه را تشکیل می‌دهد عالم تکوین است و عالم تشریع به نام هدایت عامه نامیده شده است.

وی به دو عامل اصلی انزال انبیا و کتاب در هدایت عامه اشاره کرد و افزود: خداوند در آیات الهی این دو عامل هدایت عامه را مخصوص همه انسان‌ها را بیان فرموده و هر کس در این میدان ظرفیت و لیاقتش بالاتر باشد، باب هدایت خاصه به رویش باز خواهد شد.

آیت‌الله توکل درباره مراتب هدایت عامه بیان داشت: مردم در هدایت عامه 4 دسته هستند، دسته اول افرادی هستند که آن قدر گناه کردند که اقتضای هدایت در آنها وجود ندارد و موعظه هیچ تأثیری در آنها نمی‌گذارد هم چون ابوجهل‌ها، ابوسفیان‌ها و در برابر این گروه باید به جای استدلال و برهان از احتمالات برای هدایتشان استفاده کرد.

وی درباره گروه دوم خاطرنشان کرد: دسته دوم افرادی هستند که در آنها بستر قبول هست ولی مانع وجود دارد و تا مانع هست اقتضا اثر ندارد و مانع در اینجا گناهان است که طبق روایات در گناه دو اثر وضعی ظلمت و تعفن وجود دارد و با وجود این دو اثر در دل زمینه قبولی عبادات وجود ندارد و راه فعال شدن و قبولی اعمال در این دسته، توبه است که در اثر توبه انسان نورانی و طاهر می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در دسته سوم، استعداد درونی وجود دارد و مانع هم ندارند، ولی استعدادشان ضعیف است و باید این استعداد گسترش پیدا کند که اغلب ما جزء این دسته سوم هستیم که از راه‌های گسترش این استعدادهای درونی، خواندن نافله‌های یومیه است که طبق روایت در اثر مداومت در نافله‌ها، از این فرد کار خدایی صادر می‌شود.

وی با توصیه به تداوم امور عبادی به طلاب گفت: سعی کنید از همان ابتدا همه نافله‌ها را نخوانید تا به مرور نفس شما بپذیرید تا از برکات عجیب این نمازها بهره‌مند شوید و حتماً اذکار و نمازهای ائمه را نیز در برنامه روزانه خود داشته باشید و هر این استعدادها در وجود شما بیشتر شود، برکات جانتان عظیم‌تر خواهد شد.

آیت‌الله توکل درباره دسته آخر بیان کرد: افراد این دسته انسان‌هایی هستند که هم از استعداد خوبی برخوردارند و هم مانعی در سر راهشان وجود ندارد، ولی مسیر معنویت بی‌نهایت است و هر چه انسان اوج معنویت پیدا کند، باز راه وجود دارد و باب معرفت یک باب بی‌نهایت است و حد یقف ندارد و اکسیر این گروه نماز شب است.

وی ادامه داد: هر که به مراتب معنا دست پیدا کرد، سکوی پرتابش نماز شب است و در روایت است که شرافت مؤمن به نماز شب اوست و نماز شب چنان ظرفیت باطن را بالا می برد که طبق روایت، برای تمام اعمال مزدی بیان شده اما برای نماز شب مزدی بیان نشده؛ از این رو شما طلاب باید به نماز شب هم چون نماز صبح اهتمام جدی داشته باشید./1306/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات