۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۳۷۰۱۴
یادداشت؛

فرزند ناخلف در دستان مثلث شوم

کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی تلاش عربستان سعودی برای تروریستی خواندن حزب الله و ایران و وارد کردن لبنان در بحران را علل استعفای حریری برشمرد.
سعد الحریری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، محمدامین سعیدی، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی تلاش عربستان سعودی برای تروریستی خواندن حزب الله و ایران و وارد کردن لبنان در بحران را علل استعفای حریری برمی شمارد.

استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان بلافاصله پس از سفر به عربستان و با فاصله اندکی از دستگیری های بی سابقه در خانواده پادشاهی عربستان با دستور ولیعهد این کشور، نشان از تغییر برخی از استراتژی ها و گرفتن برخی از خط مشی های جدید از سوی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است.

تغییرات از زمان مرگ ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان در این کشور بی نظیر بوده است؛ از جمله این تغییرات می توان به تغییر وزیر امور خارجه عربستان، سعود الفیصل پس از 40 سال و انتصاب عادل الجبیر به عنوان فردی که خارج از خاندان سلطنتی عربستان است، تغییر ولیعهد از مقرن بن عبدالعزیز به محمد بن نایف و قرار دادن ولی عهد برای اولین بار در این کشور و متعاقبا عزل محمد بن نایف و جایگزینی محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد اشاره کرد به گونه ای که اکثر رقبا برای تصاحب کرسی پادشاهی بازماندند.

در این بین لبنان به نخست وزیری سعد الحریری، همواره مورد توجه کشورهای خاورمیانه بوده است.                                

یکی از پیش شرط های خاندان آل سعود برای حمایت از دولت سعد حریری، کم کردن نفوذ و قدرت حزب الله در لبنان بود، تا منجر به آسایش رژیم جعلی و توسعه استراتژی های آن در منطقه شود و این یکی از موارد اعتراض به نخست وزیر لبنان بود، که در این باره حریری نه تنها به نتیجه ای نرسید بلکه توانست خط مشی مناسبی را با حزب الله و دبیرکل آن سید حسن نصرالله برقرار کند.

با توجه به نحوه استعفای نخست وزیر لبنان اینگونه به ذهن متبادر می شود که حریری علاوه بر ارتباط خوبی که با عربستان دارد، تحت فشاری که به وی تحمیل شده قبول به استغفا کرده است، چرا که استعفای خود را قبل از مطرح کردن با مقامات لبنانی و یا انعکاس آن از طریق شبکه المستقبل که منتسب به وی است انجام نداده و از طریق شبکه خبری العربیه ـ وابسته به نظام سعودی ـ منتشر و در این استعفا به ایران و حزب الله لبنان اعتراض کرده و حتی یکی از دلایل استعفای خود را ترس از ترور از سوی حزب الله بیان کرد و بار دیگر وفاداری خود را بیش از مردم کشورش به حکام عربستان سعودی نشان داد.

پس از این استعفا از سرگذشت و نحوه اقامت وی هیچ اطلاعی در دست نیست و در این باره رییس جمهور لبنان سفر خود را به کشور کویت ملغی کرده و رییس مجلس لبنان سفر خود را در مصر نیمه تمام رها کرد و برای تشکیل جلسه فوری جهت بررسی این استعفا در لبنان جمع شدند.

بلافاصله پس از این رویداد، نخست وزیر رژیم اشغالی سخنان نخست وزیر لبنان را مورد تأیید قرار داده و ادعای واهی خود مبنی بر تروریستی بودن حزب الله و حمایت از تروریسم توسط جمهوری اسلامی ایران را از سر گرفت.

آنچه به نظر می رسد این است که آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان در صدد پیاده کردن سناریویی مانند سناریوی یمن در لبنان برای مهار حزب الله هستند که با توجه به سخنانی که دبیرکل حزب الله در این باره ایراد کرد، چنین اقدامی از نظر منطقی ممکن نیست؛ چرا که عربستان پس از چندین سال هنوز خود را از گرداب یمن رها نکرده است و چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد در این خصوص اقدامی کند، این جنگ سریع، کم هزینه و با بیشترین تلفات از رژیم صهیونیستی همراه خواهد بود.

همچنین با توجه به توصیه ای که دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص رویدادهای اخیر داشت باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقاتی در روزهای آتی رقم خواهد خورد./۹۴۵۶/۷۰۴/ح

محمد امین سعیدی - کارشناس روابط بین الملل

ارسال نظرات