۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۳۶۹۵۸
مدیر حوزه‌ علمیه استان قزوین:

اتخاذ رویکرد عملی در پژوهش‌های حوزه علمیه ضروری است

مدیر حوزه‌ علمیه استان قزوین گفت: این موضوع که محصولات و خروجی حوزه علمیه باید در راستای حل مشکلات جامعه بوده و رویکرد عملی داشته باشد از ضرورت‌های روشنی است که شک و شبهه ای در آن نیست؛ چرا که حوزه علمیه برای رفع نیاز جامعه تشکیل شده است.
پژوهش حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌ علمیه استان قزوین

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌ علمیه استان قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به رویکرد پایان نامه‌های حوزه‌های علمیه گفت: پایان نامه‌های حوزه‌های علمیه خواهران و برادران با دو رویکرد درس‌های آموزشی و نیازهای اجتماعی نوشته می‌شوند.

وی در این باره توضیح داد: پژوهش‌ها در حوزه علمیه گاهی در راستای دروس حوزوی و با عنوان پایان نامه و تحقیق پایانی نوشته می‌شوند که به عنوان پیشینه پژوهشی طلبه درج می‌شود، گاهی نیز این نوشته‌ها با رویکرد اجتماعی و با توجه به دغدغه‌های طلاب در راستای ضرورت‌های اجتماعی و در موضوعات گوناگونی همچون پزشکی، معرفتی و معضلات اجتماعی نوشته می‌شوند.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به ضرورت رویکرد کاربردی در پژوهش‌های حوزوی ابراز داشت: این موضوع که محصولات و خروجی حوزه علمیه باید در راستای حل مشکلات جامعه بوده و رویکرد عملی داشته باشد از ضرورت‌های روشنی است که شک و شبهه ای در آن نیست؛ چرا که حوزه علمیه برای رفع نیاز جامعه تشکیل شده است.

وی در ادامه افزود: لازم است موضوعات بررسی شده در حوزه علمیه روزآمد باشد و به زمینه‌هایی همچون بانکداری اسلامی، پزشکی و پیوند اعضا و تجویز داروها یا رفتارهای اخلاقی و تعامل با افراد جامعه توجه داشته باشد.

مدیر حوزه‌ علمیه استان قزوین درباره میزان کاربردی بودن و همکاری پژوهش‌های انجام شده در حوزه علمیه استان با ارگان‌های گوناگون اظهار داشت:  در حال حاضر این امر به طور نسبی وجود دارد و میزان آن به مطالبات ارکان حکومتی بستگی دارد.

وی در پایان با تاکید بر کاربردی بودن پژوهش‌ها گفت: اگر پژوهش‌ها تنها در کتابخانه‌های حوزوی باشند کارایی لازم را نخواهند داشت،‌البته ارگان‌های مختلف هم باید موضوعات مورد نظر خود را به حوزه علمیه اعلام کنند که با این کار انگیزه حوزویان نیز افزایش خواهد یافت./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات