۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۵۳۶۹۳۷
حجت الاسلام رزاقی مطرح کرد؛

عقلانیت دینی و فطرت بشری مبنای ایدئولوژی توسل در مکتب شیعه

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عقلانیت دینی و فطرت بشری مبنای ایدئولوژی توسل در مکتب شیعه است، گفت: شیعه در مکتب عقلانی و الهی خود از امام معصوم(ع) استمداد می جوید.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام عزیزالله رزاقی، امشب در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در بیت آیت الله مرتضی مقتدایی برگزار شد به بررسی ابعاد گوناگون کلامی و فقهی آیه 36 سوره مبارکه قیامت پرداخت و اظهار داشت: آیه 36 سوره مبارکه قیامت از دو دیدگاه قابل بررسی است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: دیگاه کلامی و فقهی دو الگوی تحلیل این آیه در قلم محققان علوم دینی است؛ این در حالی است که از بررسی اجمالی قلم مفسران می توان دریافت که این آیه دو بُعد دارد که در یکی از ابعاد هویت توحید را تشریح می کند و در بُعد دیگر رفتار تکلیف محور مؤمنان را مورد تفقه قرار داده است.

حجت الاسلام رزاقی به بررسی ابعاد توحیدی آیه 36 سوره قیامت پرداخت و عنوان داشت: خداوند متعال در آیه 61 سوره مبارکه عنکبوت فرموده است«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ  فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ؛ و اگر از این کافران مشرک سؤال کنی که آسمانها و زمین را که آفریده و خورشید و ماه مسخر فرمان کیست؟ به یقین جواب دهند که خدا (آفریده)، پس چگونه (با این اقرار، از توحید و معرفت خدا) رویگردان می‌شوند؟»

وی ادامه داد: بر اساس محتوای آیه 61 سوره مبارکه عنکبوت می توان دریافت که معنای فطری بودن خدا شناسی و توجه به خالق این عالم مورد اتفاق نظر جامعه عقلا است.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که فطرت خدا جوی انسان همواره برای این عالم خالقی متصور است، ابراز داشت: آنچه که در آیه 36 سوره قیامت باید از سوی اهل تدبر مورد توجه قرار بگیرد این است که«در جریان استنباط ابعادی از اوصاف پروردگار عالم برخی از فرق به لغزش مبتلا شده اند» بر این اساس یکی از بیان های این آیه هویت توحید است.

حجت الاسلام رزاقی به اساسی ترین پیام توحیدی اسلام اشاره کرد و گفت: پیام «قولوا لا اله الله تفلحوا» اولین پیام توحیدی اسلام است که از سوی رسول گرامی اسلام(ص) در بدوی ترین لحظات تاریخ اسلام خطاب به ملت عرب جزیره العرب به عنوان اصلی ترین مشی اسلام ناب اعلام شد؛ بر این اساس خداوند متعال در آیه 213 شوره شعرا فرموده است«فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ؛ پس با خدای یکتا احدی را معبود مخوان و گرنه از اهل عذاب خواهی شد.»

وی ادامه داد: چالش استنباطی که به آن اشاره شد در فرقه ضاله وهابیت بر اساس همین آیه 213 سوره شعرا شیعیان را متهم به شرک کرده است در حالی که آیه مبارکه فرموده است اله دیگری را در مقابل الله مورد پرستش قرار ندهید؛ بنابراین این آیه هم موضوع پرستش را مورد نظر قرار داده است و هم ذات الله را که نباید برای آن مصداقی دیگر قرار داد.

حجت الاسلام رزاقی با تاکید بر این که بشر موجودی دگر گرا است، ابراز داشت: نگرش بشر به این عالم نگرشی اجتماعی است؛ بر این اساس بشر همواره دیگران را در مشکلات منادای خود قرار داده بنابراین نمی توان چنین فردی را که دیگری را مورد استمداد قرار داده متهم به شرک کرد.

وی ادامه داد: آیه 35 سوره مائده انسان را برای رسیدن به حضرت حق دعوت کرده است؛ بر این اساس شیعه در مکتب عقلانی و الهی خود از امام معصوم(ع) استمداد می جوید این در حالی است که خود امام معصوم(ع) از سوی خداوند متعال اذن شفا و کمک دارد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات