۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۳۶۹۱۵
اربعین؛

ظرفیت‌های رسانه‌ای اربعین و مواجهه رسانه‌ای غرب

بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان در حال وقوع است و تا روز اربعین به اوج خود می‌رسد؛ این در حالی است که رسانه‌های جهان مبهوت مانده‌اند و نظاره‌گر این رویداد بی‌نظیر تاریخ بشری هستند.
مسیر پیاده روی زائران اربعین حسینی از راه نخلستان(طریق العلماء) /زوار/اربعین/زائر/الاربعین/الزائر/مشاة/ arbaee/ arbaeen_walk/ arbaeen_pilgrimage پیاده روی اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا، بزرگ‌ترين اجتماع مذهبي و مسالمت آميز جهان در حال وقوع است و تا پنجشنبه و جمعه به اوج خود مي‌رسد تا مردم مسلمان از نقاط مختلف جهان حماسه ديگري را رقم بزنند و حماسه عاشورا را كه بر محور شعار هيهات من الذله شكل گرفت بار ديگر پررنگ كنند و با لبيك به امام حسين (ع) بگويند هيهات من الذله.

راهپيمايي اربعين را بايد بزرگ‌ترين اجتماع مذهبي و مسالمت آميز جهان ناميد چراكه در آن شاهد صحنه‌هايي هستیم كه هيچ كجاي دنيا رخ نمی‌دهد؛ اين راهپيمايي بزرگ يك ركورد شناخته مي‌شود، ركوردي كه در مدت ۱۰ روز بیش از ۲۰ ميليون نفر با پاي پياده در كربلا حضور يافته و هروله كنان خود را به حرم امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) مي‌رسانند.

عزادارن حسيني هروله كنان خود را به حرم امام حسين (ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) مي‌رسانند و پس از زيارت از در ديگر خارج مي‌شوند و جالب آن است كه توقفي در حرم ندارند و به عشق سيدالشهدا(ع) چند روز پياده مي‌آيند برخي ۳ روز و حتي برخي يك ماه را پياده مي‌آيند و با عرض سلامي از حضرتش وداع مي‌كنند.

بسياري از مردم عراق عاشق اباعبدالله الحسين(ع) هستند، يك سال كار كرده و پولشان را پس‌انداز مي‌كنند تا بتوانند در ايام اربعين به زائران پياده خدمت كنند و علت ساخت موكب‌هاي بسياري كه در طول مسير پياده روي به ويژه مسير نجف تا كربلا كه شاهد آن هستيم نيز از همين ارادت خالصانه سرچشمه گرفته است.

در پياده روي اربعين با صحنه هايي مواجه مي‌شويم كه هيچ كجاي دنيا چنين صحنه هايي را نمي‌بينيم؛ مادراني كه فرزندان خود را در جعبه پلاستيكي مي‌گذارند و با يك طناب آن را مي‌كشند و در سرما و گرما حدقل ۸۰ كيلومتر – مسير نجف تا كربلا – را براي زيارت حضرت سيدالشهدا(ع) پياده طي مي‌كنند.

اينجا همه مسلمانان و حتي غيرمسلمانان رابطه قلبي و عاطفي با امام حسين(ع) دارند و بسياري از آنها خودشان را در ايام اربعين براي زيارت امام حسين(ع) به كربلا مي‌رسانند و حتي بعضي‌ها موكب‌هايي را براي ارائه نذري و پذيرايي از زائران برپا مي‌كنند و يا در موكب‌هاي ديگر مشغول كمك رساني مي‌شوند.

نقش رسانه‌ها در انعکاس جهانی پیام اربعین

رسانه‌ها در انعکاس جهانی پیام اربعین و مخابره زوایا و ابعاد گوناگون این حرکت ماندگار نقش بسیار مؤثری دارند. هر رسانه می‌تواند با برجسته کردن یک گوشه از این حرکت بی‌نظیر تاریخ که دنیا را به سوی خود دعوت می‌کند، نقشی در تبیین پیام عاشورا داشته باشد.

رسانه‌ها تنها باید وقایع و رخدادها را صادقانه منعکس کنند چرا که این حرکت به قدری بزرگ است که اگر به زیبایی او را به نمایش بگذارند، هر دارنده عقل سلیم، فکر عمیق و دقیقی می‌تواند راه خود را پیدا کند.

هرچه قدرت رسانه بالاتر و گسترش این پیام ملکوتی و این دعوت نورانی در بین آحاد بشر بیشتر شود این سیل خروشان‌تر و این حرکت دشمن شکن‌تر خواهد شد و اینجاست که اتحاد و یکپارچگی، یگانگی و همبستگی، عشق و دلدادگی، شور و شوق و سرگشتگی برای اباعبدالله(ع) بیشتر جلوه گری می‌کند.

البته نباید از نقش استکبار و تلاش او برای کاهش تأثیرات جهانی اربعین غافل شد و این طبیعی است که وقتی یک حرکت بزرگ و بی‌نظیر در عالم با این ابعاد شکل می‌گیرد، مورد هجمه دشمنان اسلام قرار گیرد، بنابراین هر رسانه، هر رسته و گروهی که در عرصه رسانه فعالیت می‌کند، باید رسالت خود را در نشان دادن این حقیقت در عالم ایفا کند.

بزرگان دینی ما همواره به تلاش استکبار جهانی و دوستداران مکتب شیطان که میل ندارند این سیل خروشان و هدایت بخش و این زنگ بیداری و هوشیاری به گوش ملتها برسد، اشاره می‌کنند و با تأکید بر پررنگ‌تر شدن این حرکت بی‌نظیر از رسانه‌های انقلابی که در مسیر اهل بیت(ع) گام برمی‌دارند می‌خواهند که به عنوان یک فریضه و یک واجب به میدان بیایند و زوایای این حرکت عظیم را که هر کدامش می‌تواند حاوی پیام‌های بزرگی باشد به جهانیان معرفی کنند. (پایگاه اطلاع‌رسانی حج، ۱۳۹۵)

پیاده‌روی اربعین نمایش اقتدار و عزت مسلمانان است و هرچه این پیاده‌روی باشکوه‌تر برگزار شود عزت مسلمانان نیز در جهان بیشتر نمایان می‌شود و این سبب ترس دشمن از این عظمت شده و در تلاش برمی‌آید که آن را کم‌رنگ و بدون رونق نشان دهد و این موضوع طی سال‌های گذشته نیز اثبات شده است.

پوشش گسترده رسانه‌ای و پخش زنده مراسم اربعین

حرکت اربعین حسینی، بین‌المللی و جهانی است و اختصاص به یک ملت خاص ندارد و این خود سبب همگرایی جهان اسلام شده است و این وحدت و همگرایی در خنثی کردن توطئه‌های دشمن نقش اساسی دارد؛ بنابراین لازم است که این پوشش گسترده رسانه‌ای و پخش زنده مراسم اربعین توسط شبکه‌های مختلف رادیو تلویزیونی در مسیرهای پیاده‌روی و شهر مقدس کربلا به بهترین شکل ممکن انجام شود.

هرچند از سال‌های گذشته این اهتمام به جد صورت گرفته و حداقل ۴۰ دستگاه «اس ان جی» در نجف، مسیرهای پیاده‌روی و شهر مقدس کربلا نصب شده و این تجهیزات رسانه‌ای از منطقه رأس البیشه در بصره که دورترین نقطه نسبت به کربلا است، تا مرز مهران امتداد دارد و به گفته حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی رييس مؤسسه نجف اشرف عراق کلیه خدمات به صورت رایگان در اختیار شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفته است (پایگاه اطلاع‌رسانی حج، 1395)، اما می‌طلبد که این امکانات با توجه به اهمیت موضوع بیش از پیش گسترش یابد.

همچنین محمدعلی انوشه مسؤول کمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین حسینی(ع) اعلام می‌کند که طبق هماهنگی‌های انجام شده با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی و نهادهای مختلف عراق، بیش از 650 خبرنگار و برنامه‌ساز خارجی از 30 کشور اسلامی، حضور میلیونی زائران امام حسین(ع) را پوشش می‌دهند و نزدیک به 60 دوربین در بین الحرمین، حرم‌های حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) نصب شده که تصاویر را بدون لوگو در اختیار همه شبکه‌های تلویزیونی جهان اسلام قرار می‌دهد.

وی همچنین اضافه می‌کند که گزارشگرانی از کشورهای سوریه، لبنان، کویت، انگلیس، آمریکا، پاکستان، هند، کلمبیا، ترکیه، چین، افغانستان، بحرین، هلند، یمن، عربستان، مصر و چند کشور در راهپیمایی حضور دارند و همچنین صدها برنامه مستند و گزارش تصویری توسط برنامه‌سازان درباره راهپیمایی کنندگان اربعین تهیه شده که برای پخش از شبکه‌ها در اختیار گزارشگران خارجی حاضر در عراق، قرار داده خواهد شد.

مسؤول کمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین حسینی(ع) در عراق یادآور می‌شود که راهپیمایی اربعین از چهار سال پیش مورد پوشش گسترده تصویری و رسانه‌ای قرار گرفته و هر سال نسبت به سال‌های گذشته از پوشش مناسب‌تری برخوردار است به گونه‌ای که در سال نخست، پنج مسیر، سال دوم هفت مسیر، سال گذشته 11 مسیر و امسال 13 مسیر اصلی یعنی همه راه‌های ارتباطی از شهرهای دور و نزدیک به کربلا، تحت پوشش رسانه‌ای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی قرار گرفته است. (پایگاه اینترنتی الکوثر، 1396)

مدل مواجهه رسانه‌ای غرب با پدیده پیاده‌روی اربعین

سید محمدرضا خوشرو از کارشناسان رسانه در بررسی مدل مواجهه رسانه‌ای غرب با پدیده پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) معتقد است علی رغم اینکه مراسم بزرگ اربعین از هفت نوع ارزش خبری مشهور، حداقل سه نوع از آنها را داراست ولی عمده رسانه‌های حرفه‌ای جهان به نحو مطلوبی به آن نمی‌پردازند که این مسئله جای تأمل دارد. (قدس آن‌لاین، 1395)

رسانه‌های مختلف در مواجهه با رویدادی که مطلوب و همسو با سیاست‌ها و خط مشی‌های رسانه‌هایشان نباشد یا محدودیت و ممنوعیتی از طرف نهادهای حاکمیتی‌شان داشته باشند، معمولاً سه نوع رویکرد دارند:

الف) بایکوت خبری به معنای توجه نداشتن به رویداد و عدم پوشش رسانه‌ای.

ب) تقلیل و تخفیف خبر رویداد به گونه‌ای که از ویژگی‌های خاص آن رخداد، مانند بزرگی و اثرگذاری آن می‌کاهند، سپس آن را پوشش می‌دهند.

ج) تحریف رویداد به معنای تغییر ویژگی‌های خاص آن واقعه است.

برخی رسانه‌ها راهبرد نخست را انتخاب کرده و طوری وانمود می‌کنند که گویا چنین اجتماع بزرگی در گوشه‌ای از دنیا که اتفاقاً زیر ذره بین رسانه‌های خبری جهان نیز هست، تشکیل نشده است. برخی دیگر از رسانه‌ها عظمت و بزرگی این اجتماع را نادیده می‌گیرند و با کمترین پوشش طوری وانمود می‌نمایند که گویا اتفاق مهمی رخ نداده است. دسته‌ای دیگر از رسانه‌ها با تحریف رویداد، تجمع زائران اربعین را نوعی زورآزمایی خیابانی و جاده‌ای و تلاش برای دامن زدن به جنگ مذهبی تفسیر می‌کنند.

این استاد ارتباطات در بررسی نقش رسانه در مدیریت و انعکاس موضوع راهپیمایی اربعین حسینی(ع) و وظیفه رسانه‌ها و فعالان رسانه در مواجهه با چنین رویدادی تصریح می‌کند که اگر آرایش رسانه‌ای را «طراحی و استقرار بهترین ترکیب جبهه رسانه‌ای و چیدمان مناسب منابع در رسانه‌ها برای دستیابی حداکثری به اهداف و مأموریت‌ها» بدانیم، برای دستیابی به اهداف کلان در حرکت‌های جمعی بویژه در ابعاد بین‌المللی باید آرایش رسانه‌ای انواع رسانه‌های مجازی و نوین به همراه رسانه‌های سنتی نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها به صورت دقیق و برنامه‌ریزی‌شده باشد؛ پس جهت طراحی این نظام و آرایش رسانه‌ای نیازمند تدوین رویکردها، اصول و سیاست‌ها، راهبردهای مبتنی بر کارکردهای رسانه‌ای و باید و نبایدهای دربرگیرنده یک نظام رگولاتوری رسانه‌ای برای فعالان انواع رسانه‌ها در اربعین هستیم.

مأموریت‌های کلان رسانه‌ها در مواجهه با مراسم اربعین می‌تواند چند گزینه زیر باشد:

۱. پوشش حداکثری و تلاش برای خروج از بایکوت رسانه‌های حرفه‌ای جهان؛

۲. قاب‌بندی (Framing) صحیح از صحنه‌های مؤثر مراسم برای انواع مخاطب داخلی و جهانی؛

۳. ارتقای دانش و معرفت مخاطبان درباره شخصیت امام حسین (ع)، عاشورا، اربعین و اسلام ناب محمدی (ص)؛

۴. تبدیل جریان عاطفی اربعین و شور حسینی به شناخت و معرفت عقلانی و پایدار؛

۵. توسعه و تعمیق معارف و ارزش‌های اربعین در سبک زندگی روزمره انسانها؛

۶. آگاهی‌بخشی، آموزش، بسیج عمومی، اطلاع‌رسانی، تبلیغ و تهییج رسانه‌ای در سه مقطع زمانی پیش از مراسم، حین مراسم و پس از مراسم اربعین.

راهبردهای اطلاع‌رسانی جامع، فراگیر و چندلایه، آگاهی‌بخشی (تبدیل جریان عاطفی اربعین به تعقل و معرفت)، آموزش همگانی در ایجاد فهم مشترک، تبیین مقررات و سبک زندگی، فرهنگ پذیری و جامعه‌پذیری از طریق رسانه‌ها (گسترش و نهادینه کردن فرهنگ محبت به اهل‌بیت و تبدیل آن به معرفت و شناخت و هنجارسازی)، یکپارچه‌سازی توسط رسانه‌ها (تعمیم تجربه، عواطف معنویت و معرفت عقلانی)، برجسته‌سازی رسانه‌ای (ظرفیت گسترده معنوی اربعین برای تأثیر فردی و اجتماعی)، کارکرد مدیریت بحران‌های احتمالی توسط رسانه‌ها (پیشگیری، مصون‌سازی و مدیریت بحران برای بهره‌مندی معنوی بیشتر)، نظارت بر فرایند برنامه‌ریزی و اجرایی مراسم به نمایندگی از نهادهای متولی و مخاطبان را برای تحقق مأموریت‌ها و اهداف فوق پیشنهاد می‌شود.

برای تحقق این راهبردها نیز فعالان رسانه‌ای سیاست‌ها و بایسته‌های واقع نمایی رویدادهای مراسم و پرهیز از ایجاد توقعات کاذب و انتظارات بیش از حد برای زائران، برجسته‌سازی انواع اقدامات مشترک و وحدت آفرین میان مردم ایران و عراق، تأکید بر حفظ نظم و رعایت قوانین کشور بویژه کشور میزبان همراه با آموزش قوانین و پرهیز از انعکاس برخی از نابسامانی ها که ممکن است منجر به بروز هرج و مرج شود، لزوم حفظ شأن و شرایط ویژه انواع سوژه‌ها اعم از کودکان و زنان یا نمایش چهره افرادی که ممکن است بعدها در کشور خود با مشکلات امنیتی مواجه‌شوند، توجه بیشتر به بازنمایی حضور نخبگان (حوزوی، دانشگاهی و مشاهیر) در مراسم اربعین حسینی (ع)، ترغیب هدفمند به سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم و نهادها در تأمین نیازها (فرهنگی، خدماتی و ...)، ترویج فرهنگ سپاسگزاری در برابر میزبانی عراقی‌ها در همه حوزه‌ها بخصوص خدمات امنیتی و رفاهی، بیان جایگاه و منزلت زیارت اربعین و تبیین کارکردهای آن، چه برای حاضرین و چه راه‌های بهره‌مندی معنوی از فرصت اربعین برای غایبان زیارت، تأکید بر فرا مذهبی و فرا دینی بودن زیارت اربعین (تعلّق امام حسین به همه بشریت)، تبیین شاخصه‌های فرهنگی مردم عراق و آموزش مهارتهای ارتباطی و ارتباطات میان فرهنگی، توجه به نقش و حضور مرجعیت معظم شیعه در راهبری معنوی اجتماعی مراسم اربعین، توجه و تبیین انواع گفتمان‌های صحیح اعم از مقاومت اسلامی، انقلاب اسلامی، وحدت اسلامی، همگرایی جهانی و ...، بسط زمانی و مکانی زیارت اربعین حسینی (ع)، توجه به پیشینه زیارت اربعین از حضرت امام سجاد (ع) تا علمای معاصر و پرهیز از بدیل سازی دیگر مناسک دینی در مقابل اربعین را رعایت کنند.

بازتاب رسانه‌های جهان از مراسم پیاده‌روی اربعین

رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌های اصلی کشورهای غربی برخلاف سال‌های قبل که به سانسور پیاده‌روی اربعین روی آورده بودند، از سال گذشته از انفعال خارج شدند و رویکردهای مختلفی نسبت به انعکاس خبری این مراسم داشتند؛ البته انتشار این اخبار به صورت گسترده نبود، اما به دلیل ابعاد عظیم این تجمع مذهبی از سانسور آن پرهیز کردند.

نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» درباره پیاده روی اربعین حسینی(ع) اینگونه می‌گوید: «اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی به اربعین برو و دشمنان داعش را بشناس.»

در ادامه این نشریه آمده است: «تعداد زائران این تجمع ۵ بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه میلای» هندوها که هر 3 سال یکبار برگزار می‌گردد، است و افزون بر این، اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه برگزار می‌شود و آن‌ها با این اقدام به جهان پیام می‌فرستند. در زلزله هائیتی وزارت دفاع آمریکا فقط ۴ میلیون وعده غذایی داد و در اربعین ۲۰۰ میلیون وعده غذایی تهیه می‌گردد و همه از محل خیرین است».

یورو نیوز نیز درباره شرکت میلیونی مردم در اربعین حسینی می نویسد: «شهر کربلا در عراق، میزبان میلیون‌ها زائری بود که از داخل و خارج کشور خود را به آن رسانده بودند. بسیاری از آن‌ها با پای پیاده راه کربلا را در پیش گرفته بودند تا در مراسم عزاداری اربعین حسینی شرکت کنند؛ این مراسم که از آن به عنوان یکی از باشکوه‌ترین مراسم مذهبی یاد می‌گردد با حضور بیش از ۲۰ میلیون دوستدار امام حسین، امام سوم شیعیان در امنیت کامل برگزار شده است. در این مراسم دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری از کشورها و شهرهای مختلف هر یک به سبک و سیاق و به زبان خود عزاداری می‌کردند. همه آن‌ها اما یک صدا نام حسین را فریاد می‌زدند. خیابان‌های اطراف حرم امام حسین(ع) مملو از جمعیت بود.»

یکی از رسانه‌های چین، به ناتوانی رسانه‌های غربی در سانسور اربعین، اشاره می‌کند و می‌گوید: «اربعین ۲۰ میلیونی آنقدر صدایش بلند بود که رسانه‌های غربی و عربی نتوانستند خیل عظیم عاشقان سید و سالار شهیدان را نادیده و پاسخ به ندای پیچیده در گوش اعصار «هل من ناصر ینصرنی» را ناشنیده بگیرند. حضور شیعیان در عراق، اربعین امسال را به بزرگترین تجمع بشری تبدیل کرد و رسانه‌های خارجی را وا داشت تا از آن به عنوان «نمایش قدرت شیعیان» در عراق و خاورمیانه‌ای یاد کنند که درگیر طاعون تکفیری‌ها و سلفی‌ها شده است». (باشگاه خبرنگاران جوان، 1396)

در سالهای گذشته نیز بعضی از رسانه‌های غربی به‌صورت خبری رویداد عظیم اربعین و حضور میلیونی مردم در این راهپیمایی بی‌نظیر را منتشر کردند و تعدادی دیگر از رسانه‌ها به صورت گزارش تحلیلی به این مراسم پرداختند و بعضی دیگر نیز که بیشتر رسانه‌های عرب‌زبان بودند، با رویکرد منفی به این مراسم نگاه کردند و بیشتر تلاش داشتند تا حاشیه این مراسم را بر متن آن غالب کنند.

شبکه تلویزیونی یورو نیوز اعلام کرد که بیش از ۲۰ میلیون نفر از مسلمانان شیعه در روزی که آن را اربعین می‌خوانند با وجود تهدیدات داعش به زیارت پیشوای سوم مذهبی خود رفتند.

این رسانه گفت که غیر از شیعیان عراق، مسلمانانی از کشورهایی همچون ایران، پاکستان، افغانستان، بحرین و هند در این آیین با شکوه مذهبی حضور داشتند.

یکی از مقامات عراق گفت که برگزاری این مراسم بدون کمترین حادثه حاصل پیروزی نیروهای ما در برابر گروه تروریستی داعش است.

بی.بی.سی در گزارش خود با اذعان به این نکته که امسال (سال ۱۳۹۴) یکی ازشلوغ‌ترین اربعین‌هایی بود که کربلا به خود دید، افزود: تهدیدهای امنیتی و انفجار بمب وخمپاره هم حریف اعتقادات هزاران شیعه برای شرکت در عزاداری اربعین نشد.

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نوشت: میلیون‌ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه‌های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده‌اند.

بسیاری ازاین زائران چندین روز پیاده‌روی کرده‌اند تا به عزاداری امروز برسند؛ مسافت حدود ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا مسیر اصلی راهپیمایی زائران بوده است.

یک بازرگان ایرانی که گذرش زیاد به عراق افتاده و امسال هم برای زیارت امام حسین(ع) راهی کربلا شده، چند روز مانده به اربعین راهی عراق شده است.

وی دراین باره به بی.بی.سی گفت: درطول مسیر ایست بازرسی‌های متعدد وجود داشت وحضور پرشمار نیروهای امنیتی مشهود بود؛ بعد از دو ساعت بازرسی وارد کربلا شدیم.

وزیر دفاع عراق ازحضور ۱۷ میلیون زائر از داخل وخارج عراق خبر داده اما «غسان آشور» خبرنگار مقیم بغداد این گفته وزیر دفاع را زیر سؤال می‌برد.

بی.بی.سی گفت: چه برای یک باور مذهبی و چه برای اعلام یک پیام سیاسی، حضور میلیونی عزاداران درکربلا همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده است؛ ناظرانی که ممکن است سؤال کنند پیام عاشورا که گفته شده تن ندادن به ذلت است، در زندگی امروز این عزاداران چه تأثیری گذاشته است.

پایگاه اینترنتی رادیو فردا گزارش داد که زن و مرد، پیر وجوان، کودک و نوزاد راهی جاده‌هایی مملو ازجمعیت هستند که دیگر جایی برای عبور اتومبیل‌ها در آن باقی نمانده است. در کنار جاده ردیفی ازچادرهای سبزرنگ، مسافران را به استراحت، خوردن و نوشیدن فرا می‌خوانند.

تصاویر ارسال شده از جاده 90 کیلومتری نجف ـ کربلا فوجی از مسافران را نشان می‌دهد که به سوی کربلا راهپیمایی می‌کنند و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی مسلمانان در تاریخ یاد کرده‌اند.

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی زیر عنوان «میلیون‌ها زائر شیعه با وجود تهدید تندروها وارد کربلا شدند»، نوشت: میلیون‌ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه‌های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده‌اند.

بسیاری از این زائران چندین روز پیاده‌روی کرده اند تا به عزاداری امروز برسند؛ مسافت حدود 80 کیلومتری نجف تا کربلا مسیر اصلی راهپیمایی زائران بوده است.

بخش فارسی رادیو فرانسه گزارش داد: ۱۳/۵ میلیون شیعه عراقی و چهار میلیون نفر از شیعیان ٦٠ کشور جهان، امروز مراسم اربعین حسینی را تحت تدابیر شدید امنیتی و به نشانه مقاومت علیه گروه تروریستی داعش در کربلا برگزار کردند.

مراسم اربعین امسال (۱۳۹۴) به دلیل گسترش نفوذ گروه داعش در عراق از رنگ و معنای سیاسی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار بوده است.

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا با اشاره به این‌که مراسم اربعین در کربلا بدون خشونت پایان یافت، افزود: در حالی عراق در چند ماه گذشته با تحرکات پیکارجویان افراطی سنی مذهب گروه موسوم به داعش روبه رو بوده است، میلیون‌ها مسلمان شیعه برای شرکت در مراسم امسال اربعین، در شهر کربلای عراق جمع شدند.

فرماندار کربلا روز شنبه پایان یافتن این مراسم را که یکی از مهمترین مراسم مذهبی در تقویم شیعیان جهان است و بر خلاف سال‌های گذشته بدون درگیری و خشونت برگزار شد، پیروزی مهمی برای نیروهای امنیتی عراق دانست.

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی با اشاره به این که امسال مراسم اربعین ازنظر شمار زائران رکورد شکست، افزود: ۱۷/۵ میلیون نفر شمار افرادی است که امسال برای شرکت در مراسم به کربلا رفتند؛ از این تعداد، چهار و نیم میلیون نفر خارجی و دستکم یک میلیون نفر از آنان ایرانی بودند.

این خبرگزاری افزود: برخی از آنها بیش از ۱۲ روز با پای پیاده از منتهی الیه جنوبی عراق یا امتداد مرز ایران خود را به کربلا رسانده و برخی دیگر سوار بر اتوبوس و کامیون‌های پر ازدحام به این شهر آمده بودند.

این رسانه‌ها با توجه به سابقه مراسم اربعین حسینی(ع) در سال‌های گذشته، حضور جمعیت از ۶۰ کشور جهان در این آیین را بی‌سابقه دانسته آن را یک رکورد خواندهاند. خبرنگاران رسانه‌های خبری غربی با واژه‌هایی نظیر سیل عظیم مسلمانان، همایش سیاسی مذهبی شیعیان، بزرگترین راهپیمایی مذهبی و شرکت در مراسم اربعین برغم تهدید گروههای تروریستی درباره این مراسم گزارش دادند و برخی رسانه‌ها نیز براساس سیاست‌های خبری خود حضور میلیونی مردم در کربلا را تجزیه و تحلیل کردند. اما باید توجه داشت که حضور مسیحیان و دیگر ادیان مختلف در این مراسم، که با حضور خود در تلاش برای شناخت اسلام حقیقی و به دور از دروغ‌های رسانه‌های غربی درباره تشیع بودند، از نشانه‌های بازتاب اربعین در بین مردم جهان است که البته رسانه‌های غربی این حضور را بایکوت خبری کرده و آن را محدود به شیعیان کردند.

اما نکته پایانی این که مراسم اربعین و راهپیمایی میلیونی سوگواران و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) ظرفیتی فوق العاده ارزشمند جهت تولید محصولات رسانه ای با کیفیت است، ظرفیت بالفعل و آماده ای که همت، ابتکار و خلاقیت مستند سازان، رسانه ها و اصحاب هنر را می طلبد. /920/ی۷۰۲/ج

مرتضی جمالی کیا

ارسال نظرات