۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۳۶۷۶۱
حجت الاسلام والمسلمین اکبری:

انجام فریضه امر به معروف بر افراد با نفوذ واجب عینی است

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر بعضی از افراد واجب عینی است، گفت: افرادی که دارای نفوذ بوده و کلام آنها اثر گذار است باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که اگر سخن کسی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مؤثر است، انجام این فریضه بر او واجب عینی است، گفت: واجب عینی، واجبی است که باید انجام شود و انجام دادن آن  از سوی دیگران تکلیف را از دوش دیگری ساقط نمی کند.

وی افزود: برای مثال اگر کسی بزرگ فامیل است و سایر اعضای فامیل از او حرف شنوی داشته و به علت جایگاه و شأن مقام از او تبعیت می کنند بر چنین فردی واجب است که  فریضه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد؛ زیرا شخص گناهکار و مرتکب شونده منکر حرمت این فرد را نگه داشته و همین حرمت نگه داشتن زمینه ترک گناه را فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها جنبه عمومی نداشته بلکه شامل حریم خانه نیز می شود، تصریح کرد: در خانه مرد باید مراقب همسر خود بوده و اگر زن خطایی را مرتکب شد، مرد به عنوان شوهر وظیفه دارد به او تذکر داده و نسبت به خطای همسر خود بی تفاوت نباشد و در مورد مرد نیز به همین شکل است و زن نیز باید به همسر خود تذکر دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری با تأکید بر اینکه پدر و مادر نباید نسبت به خطای فرزندان خود بی توجه باشند، ادامه داد: بر پدر و مادر واجب است در صورت مشاهده خطای فرزند خود به او تذکر داده و او را متوجه خطایش کرده و زمینه بازگشت او را از منکر فراهم کنند.

وی افزود: برادر نسبت به برادر، خواهر نسبت به خواهر و اعضای خانواده و در رأس آنها پدر و مادر نسبت به امور خانواده مسؤول هستند و باید اعضای خانواده را امر به معروف و نهی از منکر کنند.
کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: همچنین انسان نسبت به خود وظیفه دارد که در هنگام ارتکاب به منکر خود را توبیخ کرده و به خود نهیب زند و امر به معروف و نهی از منکر کردن خود نیز از مصداق های امر به معروف و نهی از منکر است که محاسبه اعمال و توبه از خطا و بازگشت از آن که توصیه ائمه معصوم(ع) از جمله امام کاظم(ع) نیز مصداق این قسم از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است./968/پ
۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات