۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۳۶۷۴۱
از سوی مدیر عامل خانه کتاب تشریح شد؛

ویژه برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب

مدیر عامل خانه کتاب در مورد برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب گفت: برپایی ٥٠٠ برنامه با عنوان زنگ کتاب در مدارس و کتاب فروشی‎های استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها به همراه پخش برنامه دوازده ساعته جشن ملی کتاب در صدا و سیما جزء ویژه برنامه‌های امسال بیست و پنجمین دوره هفته کتاب خواهد بود.
جلیسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب امروز( دوشنبه۱۵آبان‌ماه) در نشست خبری و رونمایی از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که در سالن نشست‌های خانه کتاب برگزار شد با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته عباس صالحی تمهیداتی در مورد هفته کتاب در زمان معاونت خود داشته است، اظهار داشت: اولین هدف در معاونت فرهنگی این بود که هفته کتاب را به عنوان یک روز ملی در کشور ترسیم کنیم و این امر تا حد قابل قبولی در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: دیگر هدف ما در هفته کتاب مردمی شدن بیشتر این هفته بود، خوشبختانه هرسال پویایی و رشد گروه‌های مردمی و مروج کتاب را شاهد هستیم، به گونه‌ای که هرچه به سوی جلو می‌رویم مردم بیشتر هفته کتاب را برای خود می‌دانند.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: مهم ترین و عملیاتی‌ترین اقدام شورای سیاست‌گذاری کتاب ایجاد یک کمیته اجرایی برای کتاب است که در طول سال بر کارهای مربوط به کتاب نظارت داشته باشند، از این رو برگزاری جلسات مستمر هفته کتاب و برنامه‌ریزی برای آن انجام شده و هدف اصلی ما برنامه‌ریزی برای هفته کتاب سال آینده است.

جلیسه یادآور شد: امسال ما از نهادهای مردمی در شورای سیاست‌گذاری نماینده داشته‌ایم و نظارت و رویکرد آنها بیشتر به مردمی کردن این رویداد کمک می‌کند، مساله « خانواده » محور هفته کتاب امسال است، نباید فراموش کنیم که جامعه کتاب‌خوان زمانی شکل می‌گیرد که ما خانواده کتاب‌خوانی داشته باشیم.

وی افزود: از نظر همکاری نهادها برای هفته کتاب امسال اتفاقات بهتری رخ داد، همچنین امسال ما همکاری بهتری را نسبت به سال گذشته با صدا و سیما خواهیم داشت، امسال با همکاری ستادهای کتاب سازوکارهایی ایجاد شده است که می‌توانیم بهتر در آن عمل کنیم، بنابراین توقعات ما نسبت به رسانه ملی بهتر شده و امید است صدا و سیما با احساس تکلیف بیشتر برنامه‌های هفته کتاب را پوشش دهد و برنامه‌هایی را در این راستا بسازد.

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه افتتاحیه هفته کتاب در شهر بوشهر خواهد بود، خاطرنشان کرد: سال پیش در شهر کتاب ایران یعنی نیشابور برنامه افتتاحیه را داشتیم اما امسال این افتتاحیه در شهر بوشهر خواهد بود، در همه استان‌ها ستاد هفته کتاب تشکیل شده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد هر استان به همراه استانداری برنامه‌های این هفته را انجام خواهند داد.

جلیسه ابراز داشت: سال پیش بیش از 10هزار برنامه برگزار شد که امسال پیش‌بینی ما این است که از نظر کمی و کیفی این برنامه‌ها بهتر و بیشتر شود، امسال چندکار ویژه نیز داریم که یکی از آنها  برپایی ٥٠٠ برنامه «زنگ کتاب» در مدارس و کتاب فروشیهای استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها است، در این طرح نویسندگان در مدارس و کتاب فروشی‌ها با کتاب‌خوانی، شعرخوانی و جشن امضا برنامه‌هایی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه روز بیست و چهارم یک برنامه دوازده ساعته با عنوان " جشن ملی کتاب " را در صدا و سیما داریم، تصریح کرد: در کنار این ویژه برنامه امسال کمپین بزرگی برای روز بیست و چهارم درنظر گرفته شده که مربوط به کتابخانه‌های نابینایان است که می‌خواهیم از ظرفیت خبرگزاری‌ها، رادیو و سیما و همچنین همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی و انجمن نابینایان کشور در این راستا استفاده کنیم تا بتوانیم یک حرکت ملی برای تجهیز این کتابخانه‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: متاسفانه ما امروز یک بانک اطلاعاتی کتاب‌ها برای نابینایان نداریم در حالی که داشتن یک بانک اطلاعاتی می‌تواند به این موضوع کمک کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر یک بانک اطلاعاتی داشته باشد می‌تواند کتاب گریل و صوتی به اندازه ظرفیت خریداری کند و به کتابخانه‌ها ارائه دهد، این کمپین می‌تواند یک شروع برای بهتر شدن وضعیت نابینایان باشد.

جلیسه بیان کرد: اساسا ستاد هفته کتاب از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کند بلکه از برنامه‌های مربوط به هفته کتاب بهره می‌برد، برای نمونه از باغ کتاب تا به امروز برنامه‌ای به ما داده نشده و این جای سوال است که با اهمیت این رویداد هنوز برنامه‌ای از سوی باغ کتاب به ما ارائه نشده است.

وی با یان اینکه امسال بین نهاد کتابخانه های عمومی و صدا و سیما رابطه خوبی ایجاد شده است گفت: تغییر رویکرد در بخشی از مدیریت‌های این سازمان کمک کرده تا ما بتوانیم برنامه‌های خوبی امسال در صدا و سیما داشته باشیم، بخشی از برنامه‌های صدا و سیما نیز با هزینه‌های خود این سازمان تولید می‌شود و در برخی برنامه‌ها نیز ما به عنوان اطاق فکر ورود کرده‌ایم.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به هم‌زمانی هفته کتاب با اربعین نیز اضافه کرد: در ستاد اربعین برنامه‌هایی از سوی ناشرین ما تدارک دیده شده و کتاب‌هایی در مبادی خروجی مرزها بین زائران توزیع می‌شود، ضمنا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه‌های مردمی به همراه ناشرین فعالیت‌های خوبی را خواهند داشت.

جلیسه با تقاضا از رسانه‌ها برای فعالیت بیشتر در هفته کتاب امسال افزود: تاثیر رسانه‌ها در هرچه بهتر جا انداختن هفته کتاب غیرقابل وصف است از این رو تقاضا داریم اهالی رسانه با هر ابزاری بر روی این رویداد تاثیری قابل توجه داشته باشند.

در پایان این مراسم از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب رونمایی شد./۸۱۶/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات