۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۳۶۶۹۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

دشمن تلاش مي‌كند فرهنگ شهادت طلبي را از ما بگيرد

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در مبارزه در راه خدا چه پيروز شويم و چه به شهادت برسيم در هر دو صورت پيروز هستيم؛ بنابراين دشمن تلاش مي كند فرهنگ شهادت طلبي را از ما بگيرد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره)  در ادامه تفسيرسوره توبه، و اهميت تفسير قرآن گفت: خداوند يكي از رسالت هاي پيامبر را تبيين قرآن مطرح كرده است ‹‹وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ››  به پيامبر مي فرمايد، ما قرآن را به سوي تو نازل كرديم تا قرآن را براي مردم بيان كنيد.

وي با اشاره به اينكه مردم در زمان پيامبراكرم(ص) همه عرب بودند و عربي را مي فهميدند، گفت: اگر خداوند به پيامبر مي فرمايد تو قرآن را بايد براي مردم بيان كنيد به اين معني است كه آنچه را كه شما از عربي آيات قرآن متوجه مي شويد كفايت نمي‌كند وتوضيحاتي را پيامبراكرم(ص) بايد براي مردم بيان كند تا قرآن را خوب بفهمد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: صرف خواندن قرآن تنها كفايت نمي‌كند بلكه انسان بايد با تفسير قرآن آشنا باشد تا تكليف خود را بهتر بداند تا به تكليف خود عمل كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با اشاره به اينكه، خداوند در آيه 38 سوره مباركه توبه از مومنين گلايه مي كند، يادآور شد: سوره مباركه توبه از آخرين سوره هايي است كه بر پيامبر نازل شد و حكايت از دوراني دارند كه پيامبر اكرم رحلت مي كند، از اين رو خداوند در اين آيه مردم را توبيخ مي كند چرا وقتي به شما گفته مي شود آماده جنگ شويد شما هيچ حركتي از خود نشان نمي دهيد.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: خداوند جواب آنها را در آيه 38 سوره توبه مي دهد‹‹أَ رَضيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ›› مشكل شما از جهاد نكردن براي اين است كه شما در مقابل آخرت، دنيا را بيشتر از آخرت دوست داريد و از ترس كشته شدن در جهاد، به دنيا چسبيده ايد و از دنيا جدا نمي‌شويد و به زندگي دنيا در برابر آخرت رضايت داديد و چيزهايي را كه شما دو رو بر خود در دنيا مي بينيد در برابر قيامت يك چيز اندكي است.      

وي افزود: مردم در دوره پيامبراكرم با وجود اينكه پيامبر حضور داشت حال و حوصله مبارزه با دشمن را نداشتند چرا كه آنها دنيا طلب و رفاه طلب و عافيت طلب شده بودند و مي‌خواستند، زندگي آرام و بي سروصدايي داشته باشند از اين رو وقتي پيامبر اكرم فرمان جهاد مي داد، آنها آمادگي جهاد نداشتند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: اوايل دوره پيامبر اكرم روحيه جهادي در مردم كم رنگ بود به اين دليل كه مردم از فوايد دنيايي جهاد در ركاب پيامبر خبر نداشتند، از اين رو تعداد مسلمانان در جنگ بدر از 313 نفر تجاوز نكرد اما بعد از اينكه در جنگ بدر مسلمانان عنائمي را به دست آوردند، تعداد مسلمانان در جنگ احد افزايش يافت.

حجت الااسلام شاه فضل، ادامه داد: در جنگهاي بعدي گرايش مردم به جهاد در ركاب پيامبر اكرم (ص) بيشتر شد چرا كه وقتي متوجه شدند مبارزه كردن دركنار پيامبر منافعي دارد و پيروزي همراه با كسب غنائم جنگي است گرايش به مردم به جهاد بيشتر شد، اما در اواخر عمر پيامبر به ويژه در برخي از جنگهايي كه اميرمومنان(ع) نيز حضور داشت، حضرت غنائم را بين همه تقسيم نمي كرد و به همين دليل گرايش به جهاد كم شد.

وي افزود: بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) دوران فتوحات اسلام آغاز شد و خلفاي اول تا سوم به شهرهاي اطراف حمله ورشدند و شهرها را غارت كردند و سپاهيان اسلام در اكثر جنگها پيروز بودند و غنائم زيادي به دست آوردند و علاقه به مبارزه افزايش داشت و بخش زيادي از سرمايه هاي فرماندهان آن زمان از راه غنائم جنگي بود.

دبير جامعه روحانيت، گفت: علاقه مردم به جهاد در صدر اسلام به حالت موجي بود در برخي مقاطع علاقه به جهاد زياد و در برخي مقاطع كاهش داشت و اين آيات نيز زماني نازل شد كه مردم از جهاد و مبارزه استقبال نمي‌كردند.

حجت اسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به عدم توجه مردم جهاد و مبارزه به دليل گرايش مردم به دنياگرايي، گفت: انسان تا زماني كه سعادت و خوشبختي را در دنيا و رفاه ببيند از مبارزه با دشمن دور خواهد شد تا زندگي آرام و بي دردسري داشته باشد.

وي با اشاره به اين فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني براينكه، هزينه فرار از مبارزه با دشمن بيشتر از مبارزه كردن است و هزينه كوتاه آمدن در برابر دشمن بيشتر از كوتاه نيامدن است، گفت: اينگونه نيست كه اگر در برابر دشمن كوتاه آمديد هزينه كمتري پرداخت خواهيد كرد.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ›› اگر كسي براي خدا جهاد كند خداوند هم به او كمك مي‌كند، اما اگر كسي از ترس جان و مال و ثروت خود تن به صلح و ذلت بدهد، هزينه هايي كه دشمن برايش خواهد داشت بيشتر از جهاد خواهد بود.

وي يادآور شد: آمريكا بعد ازجنگ جهاني دوم، دو شهر هيروشيما و ناكازكي ژاپن را بمباران هسته اي كرد و طي دو ساعت تعداد زيادي از مردم اين دو شهر كشته شدند و ژاپن تسليم آمريكا شد و امروز ژاپن هرچند به ظاهر كشوري پيشرفته است، اما در مقابل آمريكا به شدت، ضعيف و ذليل و خوار است.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به اينكه خداوند در قرآن مي فرمايد اگر انسان دنيا زده شود از جنگ و جهاد و مبارزه دور خواهد شد، اظهار داشت: رويكرد ايران اسلامي بعد از دفاع مقدس بازسازي و آباداني و پيشرفت كشور بود كه از نگاه اسلام نيز پسنديده است، اما بايد مراقب بود تا توجه به رفاه ما راه رفاه زده نكند و از جنگ و مبارزه با دشمن دور نكند.

دبيرجامعه روحانيت  همچنين با بيان اينكه، انسان بايد مراقب باشد آخرت خود را با دنيا معامله نكند و آخرت خود را ندهد تا به دنيا برسد تأكيد كرد: انسان مومن همانگونه از رفاه اجتماعي خود بهره مي برد بايد آماده مبارزه با دشمن و شهادت نيز باشد و زير بار ذلت نرود.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند درانتهاي آيه 38 سوره توبه مي فرمايد ‹‹فَما مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ قَليلٌ››  اگر در جنگ شركت نكنيد و دشمن هم اگر دست از شما بردارد و شما ثروت هاي هنگفتي را هم جمع آوري كنيد، در برابر آنچه كه خداوند در آخرت مي خواهد به شما بدهد ناچيز است.

وي در ادامه با اشاره به اينكه  فرهنگ ايثار و شهادت در اين آيات به زيبايي تبيين شده است، گفت:  اگر انسان آماده باشد تا جان و مال خود را در راه خدا ايثاركند، خداوند نيز  براي او جبران خواهد كرد، بنابراين اگر روحيه شهادت طلبي در بين مردم باشد، آمريكا جرأت هيچگونه تهديدي نخواهد داشت.  

دبير جامعه روحانيت كاشان، ادامه شهادت طلبي را يكي از اسرار پيروزي هاي سربازان اسلام در دوره هاي مختلف دانست و عنوان كرد: در مبارزه در راه خدا چه پيروز شويم و چه به شهادت برسيم در هر دو صورت پيروز هستيم، بنابراين دشمن تلاش مي‌كند تا روحيه شهادت طلبي را از ما بگيرد.   

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امروز بعد از دفاع مقدس نيز با تفحص در مناطق جنگي شهدا كشف و با آمدن شهدا به شهرها روحيه جهاد و شهادت طلبي در بين مردم زنده است كه مي توان به تشييع با شكوه پيكر مطهر شهيد حججي اشاره كرد كه در مقابل تشييع جناره برخي از كساني كه سالها در كشور مسؤوليت داشتند قابل مقايسه نبود.

وي با بيان اينكه راه شهادت باز است و فرهنگ شهادت در كشور زنده است، گفت: سركشي به خانواده شهدا و تقدير و تجليل از خانواده شهدا و بيان فلسفه شهادت، سبب ترويج فرهنگ شهادت طلبي است و تا زماني كه روحيه شهادت طلبي زنده بماند، دشمن نخواهد توانست بر ما مسلط شود، بنابراين دشمن بيكار نخواهد نخواهد نشست و تلاش خواهد كرد تا روحيه شهادت طلبي را از ما بگيرد، اما موفق نخواهد شد./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات