۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۳۶۵۰۶
آیت الله صدیقی در گفت‌وگو با رسا:

نابودی حوزه در فراموشی روحیه انقلابی است

امام جمعه موقت تهران حفظ و تقویت روحیه و تفکر انقلابی را عامل پویایی حوزه های علمیه دانست و فراموشی این روحیه را عامل نابودی حوزه ها خواند.
 مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در  سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

اشاره: غرفه خبرگزاری رسا در بیست‌وسومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، میزبان شخصیت های مختلف حوزوی، سیاسی و مسؤولان کشوری و لشکری بود.

بررسی موضوعات روز حوزه، مسائل و اتفاقات جاری در حوزه های علمیه، تحول در علوم انسانی و اسلامی، انقلابی ماندن حوزه و مسائل سیاسی از جمله موضوعاتی بود که در گفت وگوی خبرنگاران خبرگزاری رسا با شخصیت های مختلف مورد واکاوی قرار گرفت.

آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران یکی از شخصیت هایی بود که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در جریان فعالیت های این رسانه حوزوی قرار گرفت و دیدگاه های خود را درباره الزامات حوزه انقلابی بیان کرد..

وی که وقت نسبتا طولانی را برای گفت وگو با خبرگزاری رسا اختصاص داده بود، در این بازدید با خبرنگار و دبیران بخش های مختلف این رسانه حوزوی گفت‌وگویی تفصیلی داشت که متن این گفت‌وگو در ادامه تقدیم خوانندگان محترم رسا می شود.

رسا – با عرض سلام و ادب و احترام و همچنین خیر مقدم از این که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افتخار دادید و در غرفه رسا حاضر شدید، در ابتدا اگر نکته ای درباره کلیت کار خبرگزاری دارید بفرمایید؟

بنده هم خدمت شما و همه عزیزان فعال در این رسانه گیرای حوزوی عرض سلام و خسته نباشید دارم.

بنده خبرگزاری رسا را بلندگوی حوزه علمیه میدانم  و از آنجایی که حوزه علمیه بدون شک کانون علم، کانون فقاهت و کانون انقلاب است، فعالیت در این عرصه نیز بسیار ارزشمند است.

پروردگار برای نجات کشور و دین امام راحل را جلو انداخت و او توانست یک انقلابی را به وجود بیاورد که هم حوزه و هم ایران و هم جهان را متحول کند و عوامل بیگانه را از کشور بیرون کرد.

ایران، کشوری مستقل با آهنگ دین

البته قطع شدن دست چپاول شرق و غرب از کشور اسلامی بدون شک نتیجه تلاش های امام راحل است چراکه او توانست ملتی وابسته و مأیوس از هرکار و تلاش مفیدی را با مبانی دین به صحنه بیاورد و خود باوری را در عرصه های مختلف علمی و عملی تزریق کند و در یک جمله آثار و برکات این فعالیت ها یک کشور مستقل با آهنگ دین بود.

بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ما امروز تولد حزب الله در منطقه و روحیه حماسی در سوریه و یمن است و این کشورها به تأسی انقلاب ما علی رغم شرایط سختی که دارن توانسته اند بر دشمنان فائق بیایند.

بنده به صورت ویژه از زحمات و تلاش های خبرگزاری رسا در بخش های مختلف سیاسی، حوزوی، فرهنگی و اجتماعی قدردان هستم و از از خدا می خواهیم در آینده نیز همچون الان بدرخشید و در پوشش اخبار حوزوی موفق باشید.

رسا- به عقیده حضرتعالی انقلاب اسلامی برای این کشور و از جمله حوزه علمیه چه برکاتی را به همراه داشته است؟

کشور ما در گذشته هیچ فرآورده علمی نداشت ولی به برکت انقلاب امروز در نانو، در تکنولوژی و صنعت های مختلف از جمله انرژی هسته ای و کشف داروها در مسیری قرار گرفت که ره صد ساله را در این چند سال طی کرد.

همانطور که گفتیم همه این ها به برکت نفس امام و ولایت فقیه و تحولی بود که در اثر اهتزاز پرچم ولایت به وجود آمد، چراکه حوزه و مرجعیت زمام این انقلاب را به دست گرفت و انقلابی شکل پیدا کرد که در دنیا هیچ انقلابی شبیه نداشت و دقیقا همچون انقلاب انبیاء بود و در جهان تأثیر گذاشت.

حوزه بدون روحیه انقلابی نابود می شود

اگر حوزه این روحیه انقلابی یعنی یافتن راه صحیح و استقامت، ایثار، گذشت، شهادت، جهادت و شجاعت لازم برای مبارزه با فساد داخلی و استکبار جهانی که روحیه امام راحل ما بود را رها کند هم خودش نابود می شود و این حرکت عقیم و ابتر می ماند.

خدا را شاکریم که بعد از امام پرچم انقلاب روی زمین نماند

هرچند امام بزرگوار ما عروج کرد امام خدا را شاکریم پرچم انقلاب روی زمین نماند و الحق و الانصاف خامنه ای خمینی دیگر بود و خداوند متعال ظرفیت و قابلیت و نورانیت و ابتکار و شجاعت و شهامتی که به امام داده بود به چشم در وجود رهبر معظم انقلاب می بینیم.

ایشان در این سه دهه بعد از رحلت امام با قدرت فوق العاده توانسته اند توطئه ها را خنثی و با استکبار جهانی مقابله کند و انقلاب را از پیچ و خم خطرها به سلامت عبور دهد.

رسا – شما معنای انقلاب را چطور تفسیر می کنید و آیا انقلاب با همان حرکت های اصلاحی که در جهان صورت گرفته است معنای مترادفی دارد؟

انقلاب ما اسلامی و دینی بود و اصلا دین داری هرلحظه اش حرکت جهشی است؛ انقلاب از درون انسان شروع می شود و به بطن جامعه و جهان منتقل می شود، چراکه طبق آیات و روایات ما اگر یک قدم در راه خدا برداریم خداوند 10 قدم ما را پیش می برد.

البته جهش های ایمانی و انقلابی در مراحل مختلف بستگی به روحیه انسان دارد، اما مسأله مهمی که وجود دارد آن است که پیشرفت در حرکت های اصلاحی گام به گام و مرحله به مرحله است ولی انقلاب نماد نوگرایی، هجرت و  تحول همه جانبه است.

انقلاب یعنی آباد سازی دین و دنیا

در یک انقلاب دینی و اسلامی این طور نیست که انسان گوشه ای از دین را درست کند ولی دنیا را خراب کند، انقلاب یعنی همه امور را در مسیر دین آباد کردن و همه خرابی ها را تبدیل به آبادنی کردن که این که یک تئوری نیست بلکه یک تجربه است.

امام بزرگوار ما شاه را بیرون کرد، آشوب های داخلی را سرکوب کرد، منافقان را از سر راه برداشت و جنگ را با موازین علمی و اجتهادی اداره کرد و به همین جهت بود که می فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» یا این که «کشور ما کشور الله اکبر است» و «جوانان ما از جوانان صدر اسلام بالاتر اند».

امام یک مملکت ضعیف و بی دفاع را قدرتمند کرد و اگر در ادامه رهبر معظم انقلاب نبود در مسائل علمی از جمله هسته ای و نانو هیچ پیشرفتی نداشتیم و در مسائل نظامی از جمله لبنان و سوریه ایشان شخصا ورود کرده و روحیه انقلابی ایشان به دیگر مجاهدان راه خدا امید و اطمینان داد.

انقلاب با مقاومت و تسلیم ناپذیری سرپا می ماند

می توان گفت که انقلاب یعنی مقاومت، تسلیم ناپذیری، مقابله با رکود و جمود و مقابله با انحراف و در یک جمله انقلاب به معنای اجرایی کردن اسلام محض و اسلام ناب با همان آهنگ تحول و جهش و انقلاب ادامه پیدا کردن مسیر اسلام و اهتزاز پرچم پیامبر گرامی اسلام(ص) تحت لوای ولایت فقیه.

ما به این روحیه انقلابی در حوزه احتیاج داریم هرچند بیشتر طلبه های ما انقلابی و تحول گرا هستتد و اساتید این گونه نیز کم نیستند.

رسا – چرا همواره افرادی سعی در تخریب نهادهای انقلابی دارند و هدف آن ها از این که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به برخی نهادها از جمله سپاه پاسداران و شورای نگهبان هجمه می کنند، چیست؟

بله این مسأله وجود دارد که برخی افراد همواره هجمه هایی علیه نهادهای مقدس در کشور راه می اندازند و سعی در ایجاد جنگ روانی و تخریبی علیه نظام و انقلاب اسلامی دارند.

می دانید امام راحل با تدبیر و الهام الهی وقتی انقلاب کرد برای صیانت از آن حفاظ هایی ایجاد کرد تا از دستبرد بدخواهان در امان باشد که از جمله آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و تأکید کرد که اگر سپاه نباشد کشور هم نیست.

سپاه پاسداران ضامن دوام انقلاب است

انقلاب اسلامی دست دشمنان انقلاب را از این کشور قطع کرد و به همین جهت آنها با یکی از ابرازهای اصلی صیانتی در کشور و انقلاب یعنی سپاه مقابله می کنند چرا که فهمیده اند این انقلاب قطعا با سپاه ادامه پیدا می کند.

در ارتباط با شورای نگهبان نیز همه می دانیم که صیانت قانون، مجلس و انقلاب با شورای نگهبان است و اگر این نهاد بزرگ انقلابی هم نبود هیچ ضمانتی برای مشروعیت قوانین و حفظ انقلاب اسلامی و اسلامیت قوانین نبود.

دشمن حساسیت این نهاد مقدس را نیز می داند و وقتی نگاه می کند که این نهاد در انتخابات چه افرادی را با جرأت رد می کند، می خواهند این سنگر را تخریب کنند.

دستگاه های قضایی نیز در زمان حضرت امام از عهده مقابله با منفاقان برآمد و اعضای دولت موقت را که برخی جاسوس بودند بدون ترس و واهمه و با جرأت محاکمه کرد و توانست کمر منفاقان بشکند، به همین جهت منافقان ابتدا شخصیت و بعد شخص آیت الله الله مظلوم بهشتی را را ترور کردند.

قوه قضاییه در جهت مبارزه با فساد خوب عمل کرد

دستگاه قضایی در طول سالیان بعد از انقلاب همواره در جهت مقابله با فساد و اشرافیت و کسانی که مقابله خط امام و انقلاب بودند فعالیت های زیادی داشته است؛ قوه قضاییه در مبارزه با فسادهای سیاسی و مالی قدم های زیادی برداشته است و به همین جهت می بینیم هر از چندگاهی به رییس قوه حمله می شود.

البته این را هم به شما بگویم که دشمن باید از ملت ما عصبانی باشد و به نهادهای مقدس این کشور حمله کند و اگر این هجمه ها نباشد باید بدانیم که بی خاصیت شده ایم؛ آنها حمله می کنند، جنگ روانی به راه می اندازند و تهمت و افترا می زنند چون سپاه پاسداران، شورای نگهبان، قوه قضاییه و سایر نهادهای انقلابی و حساس این کشور سرپا هستند.

رسا – در پایان از این که فرصت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید تقدیر و تشکر داریم.

بنده هم از شما و همکاران گرامی تان در خبرگزاری رسا تشکر و قدردانی داشته و دوام توفیقات شما را از درگاه ایزد منان خواستارم و امیدوارم این خبرگزاری و سایر منابعی که بتواند این روحیه انقلابی، صداقت و تحول و سلامت حوزه و دیانت را به جهانیان منعکس کند هر روز بهتر از دیروز موفق باشند./۱۳۳۰/گ۴۰۴/ج

گفت‌وگو از داود جعفری

 

ارسال نظرات