۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۳۶۳۸۹
رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم:

نمی توان با یک نسخه واحد با نحله های مختلف اهل سنت برخورد کرد

حجت الاسلام فرمانیان گفت: نباید برای تمام اهل سنت نسخه ای واحد پیچید و نباید اهل سنت محب اهل بیت(ع) را در خط تکفیری ها و سلفی ها و وهابی ها بدانیم.
فرمانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم، روز پنج شنبه در همایش «افراط گرایی و تکفیر در جهان اسلام» که در محل دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون این موضوع پرداخت و اظهار کرد: امروز در جهان 5/1 میلیارد مسلمان وجود دارد که از این جمعیت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون شیعه و مابقی اهل سنت هستند و حدود ۱۰ میلیون نفر از برادران اهل سنت در ایران زندگی می کنند.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم به مرور گروه های مختلف اهل تسنن و تفاوت آن ها با پیروان سلفی گری پرداخت و گفت: در خوش بینانه ترین حالت ۱۰۰میلیون سلفی داریم که۱۰میلیون نفر از آن ها سلفی جهادی و ۲میلیون سلفی زیدی و قریب به ۱۰۰ میلیون اخوانی و ۱۰ میلیون نفر نیز فقط مبلغ نحله دیوبندی هستند. ما اهل سنت را جزوه مذاهب فقهی می شناسیم که بیش از نیمی از جمعیت شان حنفی مذهب و نیمی دیگر در سه مذهب شافعی و مالکی و حنبلی پراکنده اند.

هدف دشمن از تقویت جبهه سلفی گری، نابودی اسلام است

وی اظهار کرد: امروز فقه جدیدی در اهل سنت موسوم به فقه مقاصدی و منهجی یا همان فقه ابن تیمیه به وجود آمده که داعیه اصلی این فقه این است که تقلید از مذاهب اربعه حرام است و مسلمانان را به واکاوی و تحقیق و مطالعه در منابع قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) توصیه می کند و می گوید «خودتان بروید مطالعه کنید و فتوا بدست آورده و عمل کنید و در راه بدست آوردن احکام الهی خویشتن را مجتهد خود بدانید.»

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم در تبیین هدف دشمن از تجهیز جبهه تکفیری خاطرنشان کرد: عقیده ما این است که دشمن با توجه به یأس از شکست اسلام به فکر تفرقه میان مذهب شیعه و اهل سنت افتاده و به هر دستاویزی برای رسیدن به هدفش که نابودی اسلام است، چنگ می زند.

تکفیری ها شیعیان و اهل سنت را کافر می دانند

حجت الاسلام فرمانیان افزود: امروز تكفيري ها مخصوصاً داعش و القاعده به اين قاعده استناد مي كنند و مي گويند «در طول تاريخ هزار ساله گذشته، سنتی ميان اصحاب حديث وجود داشته که هركس كافران را تكفير نكند خود او كافر محسوب مي شود و معتقدند چون القاعده نسبت به برخي از كافران سهل گير است، آنها هم كافر هستند چه رسد به بقيه اهل سنت با تمام فرق و مذاهب و شيعه با تمام فرق و مذاهبش.

وی اظهار کرد: اهل سنت یکدست و یکپارچه نیست و اگر می خواهیم اسلام را مدیریت کنیم باید نحله های گوناگون را بشناسیم و از کشورهای هدف و زبان و شرایط اجتماعی آنان آگاهی داشته باشیم. وهابیت با اداره ۶۰ شبکه ماهواره ای در صدد این است که از شیعه چهره ای افراطی نشان دهد اما ما میتوانیم این تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم و با افتتاح شبکه های ماهواره ای، شیعه اعتدالی علامه حلی و شیخ مفیدی را به جهانیان عرضه کنیم.

نمی توان با یک نسخه واحد به نحله های محتلف اهل سنت برخورد کرد

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم تصریح کرد: نباید برای تمام اهل سنت نسخه ای واحد پیچید و نباید اهل سنت محب اهل بیت(ع) را در خط تکفیری ها و سلفی ها و وهابی ها بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه سلفیت را باید در سده نخستین اسلام جستجو کرد، زیرا جمود بر ظواهر نصوص دینی و پرهیز از عقلانیت و در نتیجه آن دو، تحجر را که از مؤلفه‎‎ های اصلی اندیشه سلفی است، در سده یکم هجری در فرقه خوارج به روشنی مشاهده میکنیم. پس از آن و در سده دوم هجری نیز جریانی موسوم به اهل حدیث به وجود آمد که با تکیه بر مؤلفه‎‎ های پیش گفته، از نظر کلامی در برابر معتزله و از نظر فقهی در برابر اهل رای موضع گرفت و با جمود و عقل‌گریزی سلفی، به اجبار زمینه را برای زایش رویکردهایی انحرافی چون جسم‌گرایان فراهم کرد.

حجت الاسلام فرمانیان در پایان این همایش یادآور شد: گروه‎‎هایی که براساس اندیشه سلفی، به‌ خصوص اندیشه سلفی تکفیری و جهادی تشکیل شدهاند، بیشترین ضربه ‎‎ها را به جهان اسلام وارد کرده ‌اند و در بیشتر موارد در زمین کشورهای غربی بازی کرده ‌اند و نباید به مخالفت ‎‎های ظاهری آن ها با غرب اکتفا کرد./820/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات