۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۵۳۶۰۴۴

انتقاد شهردار قم از دخل و تصرف دولت در مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها

سقائیان نژاد با انتقاد از تصمیمات دولت در دخل و تصرف بر مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها، این اقدام را سبب ضایع شدن حق و حقوق مردم عنوان کرد.
سقائیان نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدمرتضی سقائیان نژاد امروز در دیدار آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: دوره پنجم شورای اسلامی شهر مقدس قم یک ماه و نیم است که آغاز شده و امیدواریم در دوره جدید با برنامه های خوب، بتوانیم اقدامات خوبی را داشته باشیم.

شهردار شهر مقدس قم ابراز داشت: در دو سالی که در شهرداری قم خدمت کرده ایم، بسیاری از چالش ها که مانع کار شهرداری بوده مرتفع شده و شهرداری قم آمادگی لازم برای برداشتن قدم های مثبت را دارد.

وی با بیان اینکه تیم مجرب و مؤثری در شهرداری انتخاب شده، یادآور شد: تیم جدید بسیار خوبی انتخاب شده است و بعضی از دغدغه ها را نخواهیم داشت؛ پروژه های نیمه تمام با قوا و قدرت جدید تا پایان سال به بهره برداری می رسد تا شاهد آسایش بیشتر مردم باشیم.

سقائیان نژاد افزود: در مسائل داخلی شهر، فضای سبز، پارک ها تجهیز شده و وانت بارها و دست فروش ها سازماندهی شده اند تا همه مردم بتوانند از آن ها استفاده کنند.

شهردار شهر مقدس قم ادامه داد: چند چالش بزرگ در شهرداری داریم که دولت و مجلس باید به آن ها ورود کنند؛ در مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت دخل و تصرف هایی شده است؛ این درحالی است که مهمترین بخش درآمد شهرداری ها از این منابع است؛ این اقدام دولت سبب شده که حتی تهران در بحث پرداخت حقوق پرسنل خود دچار مشکل شود.

وی با بیان اینکه بهای خدمات شهری تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده، باید به شهرداری ها برگردد، تأکید کرد: ما به دنبال هیچ کمکی از دولت نیستیم و اگر این هزینه و درآمد به مدیریت شهری واگذار شود، شهرداری ها از عهده خود بر می آیند.

سقائیان نژاد تصریح کرد: نباید دخالتی در شهرها وجود داشته باشد، چرا که دولت بودجه ها را نمی پردازد؛ این لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به مجلس ارائه شده و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه ما به شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، دولتمردان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه نگاری کرده ایم، گفت: املاک و ساخت و ساز در شهر نیز دومین منبع درآمد شهرداری است که اکنون هم ساخت و ساز راکد است.

شهردار شهر مقدس قم بیان داشت: طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها در هنگام جنگ از 1362 مطرح شده بود که با هدف خودکفایی شهرداری ها بود؛ از همان سال قرار بود که دولت این طرح را در قالب لایحه ای به مجلس ببرد و به تصویب برساند، اما بعد از 30 سال، مرکز پژوهش های مجلس تازه آن را مورد بررسی قرار داده است.

وی با تأکید بر این که اگر هزینه و درآمد را به عهده شهرداری بگذارند، شهر اداره می شود، تصریح کرد: به نظر می رسد ارزش کاری که در شهرها در حال انجام است، درک نشده؛ از ریز تا درشت کارهای شهری سبب ایجاد امنیت و آسایش برای کشور است و باید قدر این خاکریزها را در شهرها بدانیم.

سقائیان نژاد با اعلام این خبر که برای روستای لنگرود به خاطر وجود زندان، یک میلیارد و هشتصد میلیون بودجه تخصیص داده شده، گفت: فرماندار نمی داند با این بودجه کلان برای این روستای 50 خانواری چه کار کند! با چنین اقداماتی واقعا در حق شهرداری ها اجحاف می شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دولت تصمیماتی گرفته و اجرا می کند و هیچ کس هم نیست که از منافع شهرداری دفاع کند؛ در واقع یک مشکل ساختاری در این زمینه وجود دارد؛ ساختار دولت معیوب است و قوانین و مقررات شهری با شهرداری ها در میان گذاشته نمی شود.

شهردار شهر مقدس قم در پایان ابراز داشت: دخالت دولت در مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها سبب ضایع شدن حق و حقوق مردم می شود؛ در حالی که این مالیات از مصرف و خدماتی به وجود می آید که شهرداری آن ها را ارائه داده است و نباید دولت این درآمد را تصرف کند./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات