۰۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۳۵۵۷
از سوي مؤسسه دارالحديث منتشر شد؛

سومين جلد کتاب نهج الذکر

رسا، سرويس فرهنگي ـ جلد سوم از مجموعه چهار جلدي نهج الذکر تأليف محمد محمدي ري‌شهري از سوي مؤسسه فرهنگي دارالحديث منتشر شد.
سومين جلد کتاب نهج الذکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، کتاب نهج الذکر با نظمي نوين و سهل الوصول و در‌آمدها و تحليل‌هايي کارآمد، در چهار جلد، به جامعه فرهيختگان و تشنگان معارف زلال اسلامي ارائه شده است.

در اين کتاب، افزون بر تبيين مسائل کلي مربوط به ياد خدا، درباره ده عنوان از بارزترين مصاديق ذکر در قرآن و احاديث اهل بيت، به تفصيل مطالبي ارائه شده است. اين اذکار بسمله، تسبيح، تحميد، تهليل، تکبير، حوقله، استثناء، استعاذه، استغفار و صلوات بر پيامبر و اهل بيت ايشان مي‌‌باشد.

اين مجموعه از ويژگي‌هاي متفاوتي برخوردار است؛ آنچه در ادامه مي‌آيد بررسي ويژگي‌هاي اين مجموعه مي‌‌باشد.

احاديثي که از خاندان پيامبر روايت شده‌اند در واقع حديث پيامبر خدايند؛ به همين دليل دراين کتاب از همه احاديث روايت شده از پيامبر و خاندان او ، يکسان بهره گرفته شده است.

تمام روايت‌هاي مربوط به يك موضوع، از منابع گوناگون شيعه و اهل سنت، استخراج و کامل‌ترين، موثق‌ترين و کهن‌‌ترين آنها گزينش شده است. از دعاها نيز جز در مواردي اندک، تنها از ادعيه‌اي که مستند به پيامبر و اهل بيت هستند بهره گرفته شده است.

از آوردن روايت‌هاي تکراري اجتناب شده است؛ جز در موارد‌ي که نکته مهمي در تفاوت واژه‌ها و اصطلاحات نهفته بوده است و يا در مواردي که متن حديث در متون شيعه واهل سنت تفاوت داشته است و يا آن جا که متن حديث، بيش از يک سطر نبوده و مربوط به دو باب بوده است.

در مواردي که متن‌هاي رسيده از پيامبر خدا و امامان متعدد بوده‌اند، حديث پيامبر درمتن و نشاني روايات ائمه با ذکر عنوان ومنبع، در پانوشت آمده است؛ مگر آن که حديث آنان نکته تازه‌اي داشته باشد که در اين صورت، آن حديث در متن آورده شده است.

در هر موضوع پس از ذکر آيات مربوط به آن، روايات پيشوايان به ترتيب زماني، ا ز پيامبر خدا(ص) تا امام مهدي(عج) آورده شده؛ مگر آنکه روايتي در تفسير آيات آمده باشد که در اين صورت پيش از روايات ديگر مي‌آيد، يا آن که تناسب موضوعي روايات، ترتيب ديگري را ايجاب مي‌‌کند.

در آغاز هر روايت تنها نام پيامبر(ص) يا امامي آمده است که حديث از او نقل شده است؛ مگر آنکه راوي فعل آنان را نقل کرده باشد يا سؤال و جوابي در ميان باشد و يا راوي سخني را در متن حديث آورده باشد که کلام پيامبر يا آن امام نيست.

به دليل تعدد نامها و لقب‌هاي پيامبر و امامان، نام واحدي براي هر يک از آنان برگزيده شده که به صورت ثابت، در اول روايت مي‌آيد و بر شخص مورد نظر دلالت مي کند.

در پانوشتها، منابع احاديث به ترتيب معتبرترين آنها تنظيم شده است.

هرگاه دسترسي به منابع اوليه ممکن باشد حديث به طور مستقيم از آنها نقل شده؛ آن‌گاه نشاني بحار الانوار در احاديث شيعه و کنز العمال در احاديث اهل سنت به عنوان دو منبع اساسي و جامع حديث شيعه و اهل سنت افزوده شده است.

پس از ذکر منابع گاه با نشانه «ر.ک:» به منابع ديگر ارجاع داده مي‌شود؛ چرا که درمواردي متن ارجاعي با متن نقل شده تفاوت بسيار دارد ولي در عين حال با متن اصلي و موضوع بحث مرتبط است.

ارجاع به ابواب ديگر اين کتاب، به جهت تناسب و اشتراک محتوايي ميان احاديث آنهاست.

هدف از«درآمد»هايي که براي فصل‌هاي کتاب نوشته شده، يا توضيحات و استنتاج‌هايي که در پي احاديث آمده است، ارائه چشم‌انداز کلي روايات آن بخش يا آن فصل است.گاه هم به توضيح و تبيين برخي از مفاهيم دشوار و پيچيده احاديث پرداخته شده است.

جلد سوم اين کتاب شامل سه بخش با عناوين تکبير (گفتن الله اکبر)، حوقله و استثناء(گفتن‌«لاحول ولا قوة الا بالله» و«ان شاء الله») و استعاذه(گفتن«اعوذ بالله») مي‌باشد.

بخش اول اين کتاب در پنج فصل به عناويني چون تفسير الله اکبر، فضليت الله اکبر، تشويق به گفتن آن، جايگاه‌هاي گفتن الله اکبر، آداب تکبير گفتن در نمازو تکبيرهاي رسيده از اهل بيت پرداخته است.

در گزيده‌اي از فصل دوم بخش حوقله و استثنا با عنوان«مهم‌ترين اوقات گفتن (لا حول ولا قوة الا بالله)» آمده است:«پيامبر خدا‌(ص) فرمودند: هر کس هنگامي که از خانه‌اش خارج شد بگويد به نام خدا، دو فرشته مي‌گويند: هدايت شدي، و چون بگويد: هيچ نيرو و تواني نيست، جز به ياري خدا، مي‌گويند: نگهداري شدي، وچون بگويد: بر خدا توکل کردم، مي‌گويند: کفايت شدي، پس شيطان مي‌گويد: من با بنده‌اي که هدايت و نگهداري و کفايت شده است، چه کنم؟!»

تشويق به پناه‌‌بردن به خدا و متوسل شدن به او، آداب پناه‌‌بردن، برکت‌هاي پناه‌بردن به خدا، چيزهايي که بايد از آنها به خدا پناه‌برد، اوقات پناه‌بردن به خدا و پناه‌خواهي‌هاي نقل شده از اهل‌بيت(ع) از جمله عناوين آمده در بخش سوم کتاب نهج الذکر در جلد سوم مي‌باشد.

سومين جلد از مجموعه چهار جلدي نهج الذکر تأليف محمد محمدي ري‌شهري با ترجمه حميد‌رضا شيخي و با همکاري رسول افقي در ششصد صفحه و با شمارگان هزار نسخه براي اولين بار در سال جاري از سوي مؤسسه فرهنگي دارالحديث منتشر شده است.

ارسال نظرات