۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۳۵۴۸۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان مومن به خدا تكيه دارد

دبيرجامعه روحانيت كاشان، گفت: انسان مومن به ويژه در مبارزه با دشمن نبايد به توان و قدرت خود خيلي تكيه كند؛ چرا كه خداوند مي فرمايد انسان هنگام مبارزه با دشمن بايد روي خدا حساب كنيد،
حجت الاسلام شاه فضل

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره)  در ادامه تفسيرآيه 36 سوره توبه، گفت: اين آيه به  ماههاي حرام اشاره مي‌كند ‹‹إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ کِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ›› كه ماههاي قمري 12ماه است كه 4 ماه آن ماههاي حرام است و جنگيدن در اين ماهها حرام است و در دوران جاهليت مشركين كه به هيچ ديني اعتقاد نداشتند اين ماهها را حرام مي دانستند.

وِي افزود: ماههاي شمسي به دليل تغيير طبيعت براي انسان مشهود است و هر ماه و هر فصلي مناسب كاري است، اما درك ماههاي قمري براي ما امكان پذير نيست كه چرا روزه گرفتن بايد درماه رمضان باشد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: تفاوت معنوي ماههاي قمري را ما نمي توانيم درك كنيم، چرا كه دستورالعملي براي ما گفته نشده است و مانند ماه شمسي نيست كه بتوانيم اختلاف دما را درك كنيم اما خداوند متناسب با هر ماه دستوراتي را به بندگانش داده است كه در ماه رمضان روزه بگيرند، بنابراين اينها داراي ضوابطي است اما براي انسان قابل درك نيست با اين وجود اگر كسي چشم بصيرت و برزخي داشته باشد مي تواند تفاوت بين ماه رمضان را با ماه رجب و تفاوت ماه صفر با ماه ذي الحجه را متوجه خواهد شد.

وي، ادامه داد: با اين وجود انسان علت‌ها را نمي داند اما خداوند هر دستوري داده است بايد آن را اجرا كند اما در زمينه ماه صفر بيانات عالما متعدد و متفاوت است، برخي مي گويند ماه صفر تفاوت هايي را به دليل خطرات و سختي و مشكلات با ماههاي ديگر دارد و اشاره مي‌كند به برخي از دعاهايي كه براي اين ماه وارد شده است از جمله به دادن صدقه در اين ماه تأكيد شده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: از سوي ديگر علما نحس بودن ماه صفر را قبول ندارند و خداوند زمان و ماه نحص نيافريده است، از اين رو خداوند در قرآن مي‌فرمايد ‹‹فِی أَیَّامٍ نَحِسَاتٍ›› برخي از اين آيه اينگونه استنباط كرده اند كه برخي از زمانها، زمانهاي نحسي است مانند عدد سيزده را كه برخي ايراني ها آن را نحس مي دانند كه اين اعتقاد خرافي است.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در مقابل برخي زمانها و برخي از مكانها نيز بركت دارد و علامه طباطبايي مي فرمايد،  اگر گفته شود برخي از زمانها نحس است درست نيست.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً›› اگر در اين ماه مبارزه كنيد به خود ظلم  كرده ايد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ›› اين آيه در ادامه بحث جهاد است كه خداوند مي فرمايد مبارزه كنيد و بدانيد كه خداوند با شما و انسانهاي پرهيزكار است و اين در حالي است كه انسان از جنگيدن پرهيز مي‌كند و اين امر طبيعي است چرا كه تبعات دارد،  اما اسلام مي فرمايد هرچند مبارزه سخت است اما اگر به شما ظلم شد و خواستند ايمان شما را بگيرند، بايد با دشمن مبارزه كنيد و بدانيد كه خداوند با شما است.

وي اظهار داشت: انسان مومن به ويژه در مبارزه با دشمن نبايد به توان و قدرت خود خيلي تكيه كند، چرا كه خداوند مي فرمايد، انسان هنگام مبارزه با دشمن بايد روي خدا حساب كنيد، ضمن اينكه در جنگ حنين تعداد مسلمانان بيشتر از دشمن بود و پيامبراكرم(ص) و اميرمومنان(ع) هم درجنگ حنين حضور داشتند، اما مسلمانان شكست خوردند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با اشاره به اينكه، انسان در همه حال بايد به خدا تكيه و توكل كند تا به پيروزي برسد، گفت: دفاع مقدس جزو معدود جنگهايي بود كه 8 سال جنگيديم و همه دنيا در برابر ما ايستاده بودند اما يك وجب از خاك خود را به دشمن نداديم و اين حماسه دفاع مقدس در تاريخ ماندگار خواهد شد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در آيه 37 سوره مباركه مي فرمايد ‹‹إِنَّمَا النَّسیءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ›› مشركين با وجود اينكه اعتقاد و باور به ماههاي حرام داشتند، اما ماههاي حرام را جا بجا مي‌كردند و با اين كار خود دو كفر را با هم انجام مي دادند، يكي اينكه حلال و حرام خدا را جابجا مي‌كردند و ديگري اينكه در ماه حرام مبارزه مي كردند.

وي با تأكيد بر اينكه، احكام الهي قابل جابجا كردن نيست، عنوان كرد: اگر كسي احكام الهي را جا به جا كند دو حرام را مرتكب شده است، از يك سو حلال و حرام خدا را جابجا كرده است و از سوي ديگر حرام را انجام داده است.  

دبير جامعه روحانيت، كاشان، گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹یُضَلُّ بِهِ الَّذینَ کَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عاماً وَ یُحَرِّمُونَهُ عاماً›› آنها كفر ورزيدند و يك سال ماه محرم را حرام اعلام كردند و سال بعد آن را حلال اعلام مي‌كردند و اين بستگي به حال مبارزه كردن و نكردن آنها داشت ‹‹لِیُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللّهُ››  آنها مي‌خواستند تعداد ماههاي حرام را نگه دارند جابجا شد ماههاي حرام براي آنها مهم نبود ‹‹فَیُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللّهُ›› و آنها حرام هاي الهي را حلال كردند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در روايت است آنچه را كه پيامبر حرام كرده است تا روز قيامت حلال است و آنچه را كه حرام كرده است تا روز قيامت حرام است و هيچكس اجازه ندارد حرام الهي را حلال و يا حلال الهي را حرام كند اما جامعه اي كه مضطر شد مسأله متفاوت خواهد شد.

وي ادامه داد: هيچ فقيهي ربا را حلال اعلام نمي كند و فقهاي شوراي نگهبان نيز اين اجازه را ندارند را ربا را حلال اعلام كنند اما داد و ستدي كه با بانك با نام وام داريم ربا است، اما فقهاي شوراي نگهبان عقودي را مي نويسند كه ربا نيست، نه اينكه ربا را حلال كرده باشند، بلكه شكل آن شبيه يكديگر است اما ماهيت آن ربا نيست./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات