۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۳۵۴۶۸
استاد مجاهدی:

شعر آیینی متأثر از منابع اسلامی و رهنمودهای وحیانی است

استاد برجسته شعر آیینی کشور گفت: در شعر آیینی موضوعی نیست که مستقیم یا غیر مستقیم متأثر از منابع اسلامی و رهنمودهای وحیانی نباشد؛ ادبیات ما وامدار فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی ایرانی است.
استاد محمدعلی مجاهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد محمدعلی مجاهدی عصر امروز در نخستین سوگواره «سفینة النجاه» که از سوی بسیج هنرمندان قم در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، به بیان نکاتی درباره شعر آیینی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود، شعر مقاومت، بیداری، عاشورایی و آیینی را ره توشه هایی برای سفر آخرت شعرا دانست و گفت: امیدواریم در این زمینه بتوانیم برای آخرت خود ره توشه ای فراهم کنیم.

استاد برجسته شعر آیینی کشور اظهار داشت: سیر برزخی، سیر عجیبی است که انسان هیچ اراده ای از خود ندارد و به اقتضای هر منزلی که دارد، باید ره توشه ای برده باشد و در غیر این صورت، متوقف و متضرر خواهد شد.

وی با تأکید بر این که امیدوارم ظاهر و باطن همه افراد به یک شکل باشد، تصریح کرد: ان شاءالله ما از شیعیانی باشیم که پس از رفتن هم از ما حرف و یاد خوبی در ذهن ها بماند.

مجاهدی یادآور شد: از آرزوهای دیرینه بنده برگزاری چنین جلسات فرهنگی و آیینی بوده که الحمدلله از قم شروع شده است و چه خوب است که هر روز شاهد برپایی این محافل باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بحث آموزش اشاره کرد و گفت: باید توجه شود که از آموزش نباید غفلت کنیم و باید نیروهای خوبی در زمینه شعر و شاعری آموزش ببینند، همانطور که این نسل از 50 سال پیش آموزش دیده و به این جا رسیده است.

استاد برجسته شعر آیینی کشور با بیان این که بیشتر شاعران برجسته و داوران شعری کشور، از شهر مقدس قم هستند، گفت: چنین نتیجه ای کار یک روز و دو روز نبوده و امیدواریم در عرصه آموزش هم بیش از گذشته موفق باشیم و بتوانیم مشکلاتی که ممکن است در آینده گریبانگیر ما شود را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به مظلومیت و فداکاری مدافعان حریم اهل بیت(ع)، بیان داشت: مدافعان حرم در این مقطع حساس تاریخی دِین بزرگی بر گردن ما دارند و به ندای حسینی لبیک گفته و عاشقانه در صحنه های مبارزه حضور دارند.

مجاهدی با بیان این که شعر آیینی از قلمرو موضوع وسیع و پهناوری برخوردار است، افزود: در شعر آیینی موضوعی نیست که مستقیم یا غیر مستقیم متأثر از منابع اسلامی و رهنمودهای وحیانی نباشد.

وی ادامه داد: برخلاف پندار برخی شعرا که تصور می کنند موضوعات شعر آیینی محدود است، این سبک شعری قلمرو عظیمی دارد؛از موضوعات شعر آیینی، شعر ولایی، نبوی، فاطمی و حسینی است؛ شعر آیینی به شعر مناقبی و ماتمی ختم نمی شود بلکه قدمتی هزار و 100 ساله دارد.

استاد برجسته شعر آیینی کشور با بیان این که شعر آیینی در برخی موضوعات مغفول مانده است، تأکید کرد: رسالت امروز شعرای انقلابی این است که ناگفته های شعر آیینی را رصد کرده و به رفع عطش این موضوعات بپردازیم.

وی تصریح کرد: به شنیده و گفته ها نباید بسنده کنیم و به سراغ منابع دسته اول برویم و به این موضوعات بپردازیم؛ برای مثال درباره برگشت ذوالجناح از قتلگاه به خیمه، می توان بیش از 10 مسأله را در این اتفاق دید و به شرح آن پرداخت.

مجاهدی با بیان این که زمان ما زمان کلی گویی نیست، بلکه زمان جزئی گویی است، یادآور شد: همانطور که امروزه هر یک از بیماری های کلی گذشته جزء جزء شده و هر کدام به یک تخصص تبدیل شده، در شعر نیز باید به همین گونه عمل شود.

وی با تأکید بر این که ادبیات کمتر از طب نیست، گفت: ادبیات ما وامدار فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی ایرانی است؛ امیدواریم روز به روز شاهد بالندگی شعر آیینی در شهر مقدس قم باشیم و ما باید حرمت این پایگاه و جایگاه را نگه داریم./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات