۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۳۴۱۲۱
آیت‌الله میرباقری:

ابتلائات و امتحانات دنیوی عقل انسان را ارتقا می‌بخشد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حیات و ممات دنیا بستری برای رسیدن به احسن الاعمال است، گفت: ابتلائات و امتحانات دنیوی عقل انسان را ارتقا می‌بخشد.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در حسینیه حق شناس گفت: خداوند در سوره تبارک می فرماید: خدایی که دارای قدرت مطلق است و هیچ قیدی در قدرت مطلق او نیست مرگ و زندگی را آفرید؛ از نظر قرآن مرگ نیستی و نابودی نیست بلکه خلقت و خلق جدیدی است که در وجود انسان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: خداوند در سوره واقعه می‌فرماید: ما مرگ را در بین شما تقدیر کردیم ما عاجز نیستیم کسی نمی‌تواند دست ما را ببندد، عده‌ای را می‌بریم عده‌ای دیگر را می‌آوریم، این که ما شما را از این دنیا به عالم دیگر می‌بریم در اصل انشاء و خلقتان می‌کنیم؛ بنابراین مرگ نابودی و نیستی نست.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه خداوند مرگ و حیات را در عالم دنیا برای انسان مایه ابتلاء و امتحان قرار داد، ابراز کرد: هدف از حضور انسان در حیات دنیوی رسیدن به مقام احسن العمل است و این مقام با وجود احسن العقل میسر می‌شود انسانی که عقل سلیم دارد همه اعمال خود را با وزنه رضایت الهی انجام می‌دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روایات دیگر آمده که احسن العمل از بهترین نیت‌ها ناشی می‌شود و بهترین نیت‌ها آن نیت‌هایی است که انسان جز بندگی خداوند هدفی نداشته باشد و در همه افعال ظاهری و باطنی‌ تنها خداوند را عبادت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حیات و ممات دنیا بستری است تا ما به احسن العقول و احسن الاعمال دست یابیم، گفت: اگر نیت انسان صحیح باشد شاکله وجودی او سراسر محبت می‌شود. نیت همان انگیزه وجودی است که از نهاد انسان متجلی می‌شود انسان اگر در همه افعالی که انجام می‌دهد نیتش کسب رضای الهی باشد خواب او نیز عبادت می‌شود.

آیت‌الله میرباقری اضافه کرد: انسان در دار دنیا می‌تواند در مسیر ابتلائات و امتحانات عقل خود را به بهترین عقول ارتقا دهد و بندگی‌اش سراسر از روی محبت باشد چرا که خداوند این دنیا را به گونه‌ای خلق کرده که می‌تواند به این مقام رفیع دست یابد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ابتلائات شامل مسائلی است که روزمره ما را تشکیل می‌دهد تا انسان همه امانات و امکاناتی که خداوند به او عطا کرده را آرام آرام به خداوند تحویل دهد و خالص شود در این هنگام عقل انسان افزایش یافته و او قدردان خداوند می‌شود.

وی با بیان اینکه شکر نعمت عقل انسان را افزایش می‌دهد، خاطر نشان کرد: انسان اگر در برابر نعمات بخل نورزد خداوند به او راحتی عطا می‌کند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات