۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۵۳۴۰۹۲
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی:

برخی جریان ها به دنبال تغییر فرم و محتوای هیأت ها هستند

مبلغ عرصه بین الملل با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تمدن‌سازی نوین اسلامی تأکید دارند، گفت: یکی از کارکردهای هیأت‌های مذهبی این است که کادر انسانی تربیت کنند که در زمینه تمدن سازی نوین اسلامی مؤثر واقع شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی

حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه بعد نمایشی دین یکی از عواملی که ادیان سبب پویایی و ماندگاری ادیان می شود و حیات اجتماعی آن را درست می کند، گفت: اساساً ادیان به بخش های مختلفی همانند عقاید، مناسک و غیره تقسیم می شوند؛ در همین راستا یک بعد آیینی و نمایشی نیز وجود دارد که نشان دهنده اتفاقاتی است که در ادیان به صورت اجتماعی رخ می دهد.

باید مراقب فرم و محتوای هیأت ها باشیم

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه هیأت های مذهبی و عزاداری ها تبلور واقعی و آیینی اسلام به ویژه کیش شریعت است، اظهار داشت: ما باید به رشد این مسأله هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی کمک کنیم؛ یعنی به لحاظ شکل و صورت مراقب باشیم آسیب نبیند و از لحاظ محتوایی، غنی سازی کنیم تا منحرف نشود. 

برخی جریان ها به دنبال جلوگیری از نقش آفرینی هیأت ها هستند

وی با بیان اینکه برخی جریان ها نقشه کشیده اند تا هم فرم و هم محتوای هیأت‌های مذهبی را از بین ببرند، عنوان کرد: آنها درصدد هستند که جلوی نقش‌آفرینی هیأت‌ها را در عرصه های مختلف بگیرند؛ ما تردیدی نداریم که علل بالندگی شیعه در طول تاریخ چه در دوره صفویه و چه در دوره های اخیر انقلاب اسلامی، هیأت های مذهبی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با تأکید بر اینکه در طول تاریخ هر کجا چالشی وجود داشته است، این هیأت های مذهبی بوده اند که آن را حل کرده‌اند، ابراز داشت: ما باید محتوا و فرم هیأت‌ها را به خوبی حفظ کنیم تا از انحرافشان جلوگیری شود، چراکه اگر مراقب نباشیم نه تنها انگیزش های اجتماعی را دچار تزلزل می کنند، بلکه خاصیت خود را از دست خواهند داد.

مبلغ عرصه بین الملل خاطرنشان کرد: فرق دیگر هیأت ها با هیأت‌های مذهبی شیعی اینت است که آنها یک فستیوال هستند، اما ما معتقدیم که یک هیأت هم باید دارای بعد نمایشی و هم دارای ارزش آفرینی اجتماعی باشد. 

حسینیه اعظم زنجان، نمونه یک هیأت موفق

وی به تبیین کارکرد اجتماعی هیأت های مذهبی پرداخت و عنوان داشت: نمونه بارز یک هیأت موفق، حسینیه اعظم زنجان است، چون علاوه بر بعد مذهبی، خدمات اجتماعی، درمانی و فرهنگی را نیز ارائه می دهد؛ اساساً هیأت های مذهبی یکی از جاهایی هستند که می توانند هدایت کننده خیرات، نذورات و کارهای بشر دوستانه باشند؛ امروزه هیأت های مذهبی می توانند از هدر رفت سرمایه های اجتماعی در کارهای خیریه جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با اشاره به اینکه خدمات اجتماعی را نباید در امور مالی خلاصه کرد، ابراز داشت: سایر خدمات اجتماعی از قبیل آموزش‌های مهارت زبان، پزشکی، هنری و علمی نیز می تواند از سوی هیأت‌های مذهبی ارائه شود. 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: درست است که مردم در نذر دادن مخیر هستند، اما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که محرومان نیز از نذورات بهره مند شوند و اینگونه نباشد که همه جا غذای نذری بدهند، اما در جای کسی از گرسنگی رنج ببرد؛ بنابراین سرمایه‌ها باید هدفمند خرج شوند تا اثر ماندگارتری پیدا کنند.

نقش هیأت های مذهبی در زمینه تمدن سازی اسلامی

وی در پایان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تمدن‌سازی نوین اسلامی تأکید دارند، گفت: یکی از کارکردهای هیأت‌های مذهبی این است که کادر انسانی تربیت کنند که در زمینه تمدن سازی نوین اسلامی مؤثر واقع شوند./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات