۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۳۳۹۳۵
به بهانه سفر مدير کل آژانس به تهران؛

پيام قاطع ايران به آمانو

قرار است يوکيا آمانو روز شنبه به ايران سفر کند تا مذاکراتي را با مقامات کشورمان صورت دهد. بدون شک، يکي از موضوعاتي که در ديدار آمانو با ریيس سازمان انرژي اتمي کشورمان مورد توجه قرار خواهد گرفت، تقاضاي وي براي بازرسي از اماکن نظامي ايران به بهانه بازتفسير بند «تي» ضميمه اول توافق هسته اي است.
آمانو
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، منابع خبري از سفر مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي به کشورمان خبر داده اند. بر اين اساس قرار است يوکيا آمانو روز شنبه به ايران سفر کند تا مذاکراتي را با مقامات کشورمان صورت دهد. بدون شک، يکي از موضوعاتي که در ديدار آمانو با رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان مورد توجه قرار خواهد گرفت، تقاضاي وي براي بازرسي از اماکن نظامي ايران به بهانه بازتفسير بند «تي» ضميمه اول توافق هسته اي است. اين در حالي‌است که تکليف آژانس در اين خصوص کاملا مشخص است. اساسا مطابق بند مذکور، آژآنس اختياري براي بازرسي از اماکن نظامي کشورمان نخواهد داشت.
 
يوکيا آمانو اعلام کرده است که بر سر تفسير اين بند و نحوه  فعاليت‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي بر سر راستي آزمايي اين بند ، ميان ايران و روسيه از يک سو و کشورهاي غربي از سوي ديگر اختلاف نظر وجود دارد. مدير کل آژانس معتقد است که در بخش‌هاي ديگر توافق هسته اي،  ايران به ارائه بيانيه‌، قرار دادن فعاليت‌هاي خود تحت پادمان‌هاي آژانس يا اعطاي دسترسي به ما متعهد شده است. اما در بند «تي» چنين تعهداتي وجود ندارد!
 
بديهي است که جمهوري اسلامي ايران اجازه بازرسي، معامله و مذاکره بر سر مسائل دفاعي و نظامي خود را نخواهد داد. اين نکته اي است که در جريان سفر اخير آمانو به ايران بايد با قاطعيت به وي منتقل شود. بديهي است که آمانو حتي حق سخن گفتن در خصوص خطوط قرمز نظامي کشورمان را ندارد.
 
اخيرا رهبر معظم انقلاب اسلامي به نکات بسيار مهمي در خصوص توان دفاعي و امنيتي کشور اشاره فرمودند. معظم له در اين خصوص با اشاره به ناراحتي و عصبانيت قدرت هاي استکباري از اقتدار منطقه اي ايران، تاکيد کردند:دشمنان نظام اسلامي عناصر اقتدار ملي کشور را عامل مزاحم خود مي دانند و با آنها مقابله مي‌کنند و بر همين اساس با افزايش اقتدار جمهوري اسلامي در ميان ملت ها، در منطقه و فراتر از منطقه مخالفند زيرا اين اقتدار، عمق راهبردي نظام اسلامي است."
 
رهبر انقلاب اسلامي، مخالفت قدرت هاي استکباري با توان دفاعي کشور را نيز در همين چارچوب ارزيابي و تاکيد کردند: راه مقابله با اين مخالفت ها، اين است که برخلاف خواسته آنها، بر عناصر اقتدار ملي، تکيه و ايستادگي کنيم.
 
حضرت آيت الله خامنه اي در همين خصوص گفتند: همان‌طور که قبلاً بارها اعلام کرده‌ايم و باز هم اعلام مي کنيم، امکانات و قدرت دفاعي کشور قابل مذاکره و چانه‌زني نيست و در خصوص ابزارهاي دفاعي کشور و هر آنچه اقتدار ملي را تأمين يا پشتيباني مي‌کند، هيچ‌گونه چانه‌زني و معامله‌اي با دشمن نداريم و راه اقتدار را با قوت به پيش خواهيم برد.
 
اين سخنان رهبر معظم انقلاب، موضع صريح و قاطعانه جمهوري اسلامي ايران در برابر بازي مشترک آمريکا و آژانس جهت بازرسي از اماکن نظامي ايران است. بدون شک، آمانو اگر به دنبال بازرسي از اماکن نظامي ايران است، در اين خصوص راه به جايي نخواهد برد.
 
واقعيت امر اين است که  آمانو وظيفه دارد فضاي دوگانگي و ابهام و پارادوکس را در قبال برنامه هسته اي صلح آميز کشورمان حفظ کند. اگر بخواهيم آمانو را در محاسبات خود به عنوان شخصيتي مستقل و فردي با دغدغه هاي فني و حقوقي فرض کنيم، اشتباه بزرگي کرده ايم. از اين رو هر گونه همکاري با آژانس بايد با اين پيش فرض صورت گيرد که اين سازمان و مدير کل و بازرسان آن غير قابل اعتماد مي باشند.
 
در صورتي که اين پيش فرض را در ذهن خود ملکه سازيم، در مناسبات خود با آژانس راه و روش معقولي اتخاذ خواهيم کرد و اخم و لبخندهاي آمانو منجر به سردرگمي ما نخواهد شد. آژانس بين المللي انرژي اتمي ماهيتي کاملا رئاليستي دارد و در بستر بازي قدرت هاي بزرگ به فعاليت خود ادامه مي دهد و حتي انتخاب مدير کل اين مجموعه نيز با اراده و نظر واشنگتن و متحدانش صورت مي گيرد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ
ارسال نظرات