۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۳۳۸۱۸
کارشناس مسائل خانواده مطرح کرد؛

مهمترین عوامل اختلافات خانوادگی

کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر این که برای حل مشکلات خانوادگی باید سازگارانه با اصل مسأله مواجه شد، به بیان مهمترین عوامل اختلافات خانوادگی پرداخت.
خانواده، سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباسی امشب در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) پس از جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی، به تبیین مباحث خانواده پرداخت و گفت: مرحله نخست برای ورود به حل مسائل خانوادگی، مواجهه سازگارانه با اصل مسأله است.

وی اظهار داشت: مرحله دوم حل مشکلات خانوادگی، تشکیل جلسات گفت و گو در بین اعضای خانواده به ویژه همسران است؛ گفت و گو درباره مسائل و مشکلات به عنوان مرحله دوم محسوب می شود.

مشاور و کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: چرا ما در بین خانواده ها توانمندی و مهارت گفت و گو را نمی بینیم و درباره مسائل و مشکلات با هم صحبت نمی کنند یا خیلی زود منجر به قهر می شود؟ اگر به این شکل باشد این مشکلات به شکل یک عقده در می آید و در فرصت های مختلف سر باز می کند.

وی افزود: در قرآن کریم درباره مسائل مختلف الگوهای متفاوتی آمده و در آیه 159 سوره آل عمران پیرامون جنگ احد می فرماید که افراد وظایف خود را انجام ندادند و تعداد زیادی از مسلمانان شهید شدند و منجر به شکست ظاهری مسلمانان شد.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: در ادامه این آیه مطرح می شود، ای رسول خدا(ص) در مقابله با شایعه ای که مطرح شد اگر رفتاری غیر محبت آمیز انجام می دادی، مردم با تو نمی ماندند؛ پس در خانه و خانواده هم زمانی که قصد صحبت کردن با همسر خود را دارید، نباید به گذشته برگشت یا قضاوت های غلط درباره هم داشته باشید.

وی با تأکید بر این که ما باید با طرف خود با مودت و رحمت برخورد کنیم و از خداوند طلب کنیم که در حل این مسأله به ما کمک کند، بیان داشت: دل باید از طرف مقابل عبور کند تا مشکلات قابل حل شدن باشد.

مشاور و کارشناس مسائل خانواده با انتقاد از افرادی که به دنبال جنس های برند یا مارک هستند، گفت: مسلمانان باید به اقتصاد خود توجه داشته باشند و به دنبال خرید وسایل لوکس نباشند؛ از سوی دیگر خساست به خرج دادن نیز امر غلطی است.

وی به سیره اهل بیت(ع) در امور اقتصادی و احادیث مربوط در این زمینه اشاره کرد و گفت: تدبیر امور اقتصادی باید بر اساس اقتضائات الهی باشد یعنی خدای متعال هر مقدار به شما نعمت داد به اندازه همان خرج کنید.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: زن و شوهر همیشه باید با هم صحبت کنند و نسبت به هم سوء ظن نداشته باشند؛ اگر همسران نسبت به هم گذشت داشته باشند، بسیاری از مشکلات و اختلافات حل می شود.

وی نخستین دلیل عدم گذشت را قدردان نبودن دانست و تأکید کرد: از حقوق همسران، بخشیدن او است؛ انسان باید بداند خداوند همسر را مایه آرامش و انس انسان قرار داده است؛ اگر انسان بداند که همسرش نعمتی از سوی خداست، حتی اگر حق با شما باشد، با مودت و رحمت با همسر خود رفتار می کنید.

مشاور و کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: کسی که می بخشد، ابتدا خود او راحت شده و قلبش بزرگ می شود؛ انسانی که می خواهد ببخشد، باید شاکر باشد؛ برخی خود را به در و دیوار می زنند تا بچه دار شوند اما در مقابل برخی هم که طبیعی بجه دار می شوند، خداوند را شکر نمی کنند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: برگشتن به گذشته از دیگر عوامل مهم در مشکلات خانوادگی است؛ همه ما الان تصویری از فرزند و همسرمان داریم که ما را در خلوت های جزئی هدایت می کند؛ بیشتر اوقات با تصاویر تخیلی همسران خود را قضاوت می کنیم و می خواهیم آن ها را با تصویر ذهنی خود مطابقت دهیم، که امری غلط است./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات