۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۵۳۳۸۰۰
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان:

قدرت اختیار و انتخاب مهمترین عطای الهی است

آیت الله سیدان با اشاره به اینکه مهمترین امتیازی که خدا به انسان عطا کرده، قدرت اختیار است، گفت: صاحب اختیار بودن ما به مشیت خداست؛ زیرا اگر اینطور نبود ثواب و عقاب معنا نخواهد داشت.
آیت الله سیدان آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان امروز در جمع طلاب حاضر در بیت ایشان، با بیان اینکه استغفار یعنی بخشش از سوی خدا، گفت: علم خدا در ارتباط با کار خیر و شر ما، تابع فعل ماست نه اینکه علم خدا علت فعل ما باشد.

وی ادامه داد: همه مشیت ها و اراده ها و خواستها و کارهایی که انجام می دهیم بر اساس آن چیزی است که خداوند خواسته است.

این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: از جمله امتیازاتی که خداوند به انسان ها عطا کرده قدرت انتخاب است که در محدوده کار خوب و بد به ما قدرت فعل و ترک را داده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: خداوند حی، عالم، قادر و ذاتا مختار است به ما هم در محدوده ای اختیار داده است که می توان با اختیار شر انجام  داد.

آیت الله سیدان ابراز داشت: این صاحب اختیار بودن ما، به مشیت خدا است، اگر اینطور نباشد ثواب، عقاب، بهشت و جهنم معنا نخواهد داشت.

وی یادآور شد: زمانی که خداوند امتیاز اختیار به ما داده، می خواهیم کار خوب را انجام دهیم، خدا باید اراده کند و اذن دهد اینطور نیست که ما مستقل باشیم اذن و اراده خدا باز هم هست که این اراده و مشیت تعبیر می شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: خدا به ما قدرت انتخاب و امتیاز و اختیار داد و در معاصی مانع نمی شود.

آیت الله سیدان در پایان گفت: تمام کارهای خیر و شر انسان بر اساس اختیار خودش است، اگر خدا در فعل بنده اش شرکت داشته باشد ولی او را عذاب کند، ظلم است./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات