۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۵۳۳۶۲۷
حجت الاسلام راشدیزدی:

والدین از الگوهای تربیتی طرد کننده فرزندان استفاده نکنند

استاد حوزه علمیه گفت: اسلام برای تربیت فرزند دستور به مدارا، نرم خویی و ملایمت داده و در این راستا، سبک زندگی اهل بیت(ع) به عنوان الگویی برتر باید نصب العین ما قرار گیرد.
راشد یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری شام شهادت حضرت رقیه(س) با سخنرانی حجت الاسلام راشد یزدی در بیت شهیدان والامقام فولادی برگزار شد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که «انسان در طریق زندگی مکلف به داشتن برنامه و دستورالعملی اجرایی برای تکامل است»، تکامل زندگی بشری و رشد و نمو آن را با توجه و عنایت به مفاهیم دینی، مرهون تشکیل زندگی مشترک و ازدواج دانست و گفت: طبق دستورالعمل الهی خداوند متذکر می شود که همه چیز در عالم زوج هستند و انسان نیز لابد از این قاعده است.

وی افزود: ازدواج به مثابه اضلاع یک شکل هندسی است که کامل شده آن یک انسان کامل است و کسی که ازدواج نکرده همانند یک ضلع زاویه ای است که قالب آن شکل نگرفته است.

حجت الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: هدف ازدواج صرفا اطفای غرایز و پاسخ دادن به امیال نیست بلکه هدف رسیدن مرد و زن به یک ماهیت واحد است و در نتیجه این پیوند، اصلا زن و شوهر یک ماهیت واحد می شوند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به مسأله «فطرت»، انسان را موجودی جاویدان خواند و افزود: فقط ماحصل ازدواج و توالد است که جاودانگی انسان را فراهم می آورد. البته فرزند آوری باید با رعایت شرایط فرهنگی و داشتن قوه مدیریت و معیشت اقتصادی باشد و آموزه های دینی اشاره به تخییر در تعداد فرزند از سوی والدین دارد. ملاک اسلام در تمام امور، رعایت اعتدال است و تنظیم و تحدید به عنوان یک اصل در اسلام مطرح نیست.

حجت الاسلام راشد یزدی تصریح کرد: همانطور که اسلام برای ازدواج راه و روش و ملاک و معیار معرفی کرده، برای فرزندآوری نیز ملاک تعیین کرده است و قائل به وجود پیوندی محکم میان همسران و امتداد نسل است چون تربیت نسل امری بسیار مهم و حساس است.

وی افزود: اسلام برای تربیت فرزند دستور به مدارا، نرم خویی و ملایمت داده و در این راستا، سبک زندگی اهل بیت(ع) به عنوان الگویی برتر باید نصب العین ما قرار گیرد. والدین سعی کنند با توجه به حساسیت شرایط و امکان طرد اولاد از دین، با برنامه و مدارا با آنها تعامل کرده و اصلا ملامت شان نکنند. اصلا در مقام قیاس و مقایسه بر نیایند و همیشه در مقام تعریف و تمجید و تکریم آنان باشند.

حجت الاسلام راشد یزدی تأکید کرد: بهترین الگوهای تربیتی در قرآن مطرح شده است. همین مسأله برخورد مدارایی با فرزندان توصیه قرآن و عترت است. ما باید برویم دین را بشناسیم و به دنبال ارزش های انسانی باشیم. ارزش انسان تکریم و تشویق است و برخورد خلاف کرامت از بین برنده عنصر انسانی و موجب انحراف است./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات