۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۳۳۴۹۵
با سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی؛

ششمین همایش طب و قضا در قم آغاز به کار کرد

همایش سه روزه طب و قضا با سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی و با حضور جمع زیادی از رؤسای کل دادگستری ها، دادستان های کل و مسؤولان ادارات کل پزشکی قانونی کشور در استان قم آغاز به کار کرد.
همایش طب و قضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین همایش سراسری طب و قضا به همت سازمان پزشکی قانونی کشور با همکاری برخی نهادهای حقوقی و قضایی با حضور جمع زیادی از رؤسای کل دادگستری ها، دادستان های کل و مسؤولان ادارات کل پزشکی قانونی کشور پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار آغاز به کار کرد.

در صبح روز نخست این همایش که به مدت سه روز برگزار خواهد، احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور و مسؤول برگزاری همایش و همچنین جابر قره داغی به عنوان دبیر علمی به ایراد سخنرانی پرداختند و به بیان اهداف و سرفصل های این همایش و تعداد مقالات ارسال شده و اثرات برگزیده به این همایش سه روزه اشاره کردند.

حجت الاسلام خلیلی ریس کل دادگستری استان قم نیز در این همایش با بیان این که درحال حاضر نظر کارشناس پزشکی قانونی در جرم قدرت اثباتی ندارد، گفت: باید بحث و تبادل نظر در این باره صورت بگیرد، گفت: منابع فقهی مؤید پذیرش نظر کارشناسان پزشکی قانونی است.

در ادامه این همایش آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن بررسی قاعده نفی حرج در فقه به ماده واحده جواز سقط جنین در قانون مجازات اسلامی واکنش نشان داد و ابعاد بحث را بررسی کرد.

وی همچنین با اشاره به برکات زیاد انقلاب اسلامی در پویایی فقه بر ضرورت ارتباط هرچه بیشتر حوزه های علمیه و قوه قضاییه برای ارتقای سطح فعالیت های قضایی کشور تأکید کرد.

آیت الله نیازی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو کمیسیون روز نخست همایش طب و قضا نیز برگزاری همایش های هم فکری قضات و فقها و حقوق دانان را در تدوین قوانین منطبق بر فقه اسلامی را ضروری عنوان کرد.

در این کمیسیون افرادی که مقالات آنها برگزیده شده بود به بیان خلاصه ای از مقاله خود پرداختند که دکتر حجازی متخصص پزشکی قانونی و عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی به ایراد سخنرانی در مورد «مصادیق حرج در سقط درمانی» و محمد نعیمی نژاد بازپرس ویژه جنایی شهرستان یزد به بیان مطالبی در مورد «آسیب های مسری و غیر مسری در تخلفات رانندگی منتهی به قتل غیر عمدی از منظر فقه و حقوق» پرداخت.

همچنین سید مهدی صابری متخصص روانپزشکی و عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی خلاصه مقاله خود را با عنوان «رشد و کمال عقل و بدعت قانون مجازات اسلامی در موضوع مجازات های بالغین کمتر از 18 سال» ارائه داد و حجت الاسلام دهقان نیا معاون مجتمع قضایی خانواده تهران به بررسی تطبیقی قفهی و حقوقی سقط جنین در بستر قاعده لاحرج و لاضرر پرداخت.

این همایش عصر امروز، صبح و عصر فردا و صبح روز پنجشنبه با سخنرانی جمعی از حقوق دانان، قضات و کارشناسان پزشکی قانونی کشور و همچنین سخنرانی افرادی از جمله آیت الله علیدوست استاد درس خارج حوزه و حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

یادآور می شود، در جنب این همایش نمایشگاه پوسترهای ششمین همایش سراسری طب و قضا و همچنین کتب حقوقی و پزشکی قانونی برپا بود و طبق اعلام دبیرعلمی همایش در روز پایانی از سخنرانان ومقالات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد./۱۳۳۰/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات