۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۵۳۳۴۰۱
رییس شورای حوزه علمیه استان البرز:

تهذیب، تعلیم و تربیت اولویت نخست طلاب است

رییس شورای حوزه‌ علمیه استان البرز با بیان اینکه تهذیب، تعلیم و تربیت، اولویت و وظیفه‌ نخست طلاب است، گفت: اصلاح جامعه در گرو وجود علمای صالح است و این مهم، بیانگر لزوم توجه جدی به تعلیم و تربیت طلاب است.
تهذیب، تعلیم و تربیت، اولویت و وظیفه‌ی اول طلاب است

به گزارش خبرگزاری رسا در استان البرز، حجت‌الاسلام‌ خوئینی، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران استان البرز، با همراهی مدیران و اساتید مدارس علمیه استان، امروز با نماینده ولی‌فقیه در استان البرز دیدار و گفتگو کرده و به ارائه‌ی گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی حوزه‌های علمیه استان پرداختند.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی حسینی همدانی، ضمن تقدیر از خدمات مجموعه حوزه‌های علمیه استان به قشر طلاب و عموم مردم، بیان داشت: اصلاح جامعه در گرو وجود علمای صالح است و این مهم، بیانگر لزوم توجه جدی به تعلیم و تربیت طلاب است.

وی با اشاره به اثرگذاری ذاتی بیان و عمل طلاب و روحانیان بر جامعه و نیازهای روزافزون جامعه، خاطرنشان ساخت: شما به‌عنوان مدیران حوزه‌ی علمیه استان، باید به تعلیم و تربیت معمول و رایج حوزه بسنده نکرده و به دنبال تحول‌آفرینی در جامعه‌ی طلاب البرز باشید.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان البرز با تأکید بر لزوم سنجش دقیق افراد خواهان ورود به عرصه‌ی طلبگی، یادآور شد: اگر حتی یک شخص نامناسب نیز بتواند به علت ضعف در گزینش، وارد فضای طلبگی شده و بعداً با لباس روحانیت، به فعالیت‌های ضد دینی بپردازد، همه‌ی ما باید پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود تعلیم و تربیت را اولین و اصلی‌ترین وظیفه‌ طلبه دانسته و گفت: نگویید جامعه امروز به حضور ما نیاز دارد، این نیاز از زمان رسول خدا بوده و خواهد بود؛ طلبه‌ای که می‌تواند به‌مراتب بالایی برسد و خود، نخبه پروری کند کم است و اگر چنین افرادی را از ابتدا وارد فعالیت‌های معمول چون منبر و سخنرانی کنیم، او را تلف‌کرده‌ایم.

وی یادآور شد: سیره‌ علما و اساتید سابق به ما می‌آموزد که استاد و مدیر دلسوز، به ظواهر و اعمال غیردرسی طلاب نیز توجه دارد و از هر حیث مراقب اوست.

امام‌جمعه کرج اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه روحانیان باشد، ملبّس دائمی به لباس روحانیت است که مهم و ضروری است.

وی ادامه داد: مدیران و برنامه ریزان مدارس، مسائل تهذیبی را جدی بگیرند که اساس کار تعلیم و تربیت است و قرآن هم بر آن تأکید کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی  با تأکید بر لزوم برقراری مشاوره‌های تحصیلی در کنار مشاوره‌های اخلاقی و تهذیبی برای طلاب، گفت: نخبه پروری در عصر کنونی یکی از الزامات حوزه‌های علمیه است و شناسایی و تعلیم استعدادهای قوی، باید از نخستین روزهای ورود به حوزه و حتی قبل از آن، موردتوجه باشد.

وی بصیرت دهی به طلاب را از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه دانسته و گفت: بصیرت از اطلاعات مهم‌تر است و به معنای تحلیل داشتن است که نبود آن می‌تواند موجب به شهادت رساندن امام از سوی جامعه‌ به‌ظاهر آگاهی چون اهل کوفه در زمان امام حسین (ع) باشد./842/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات