۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۳۳۳۸۰
رییس ستاد اقامه نماز:

کلمات را در نماز به درستی ادا کنیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: قطعاً خداوند تبارک و تعالی می‌داند که مقصود ما از هر کلمه‌ای که در نماز ادا می‌کنیم چیست ولی بر ما واجب است هر کلمه‌ای را صحیح و درست ادا کنیم.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز در مراسمی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نماز نیز مانند بسیاری از اعمال دیگر بسیار دقیق است، مانند دندانه‌های یک کلید که اگر یکی از آنها جابجا شود ممکن است هر قفلی را باز نکند.

وی افزود: برخی از کارهای نماز یا تکراری است مثل رکوع و سجود و یا مستحب است مانند قنوت. آنچه که در نماز واجب است حتماً درست ادا کنیم هفده کلمه است؛ «الله اکبر و مالک یوم الدین» را همه درست می‌گویند اما پانزده تا کلمه دیگر را اکثراً اشتباه می‌کنند.

رییس ستاد اقامه نماز در ادامه ابراز داشت: درست است که خداوند تبارک و تعالی می‌داند که مقصود ما از هر کلمه چیست ولی ما موظفیم هر کلمه‌ای را صحیح و درست ادا کنیم. این پانزده کلمه را می‌توان در ۴ ستون قرار داد. گروه اول کلماتی که «ح» دارند و باید آن را مثل وقتی که در سرما خود را گرم می‌کنیم، ادا کنیم مانند وحده و احد.

وی اظهار داشت: حرف بعدی «ع» است که باید آن را غلیظ ادا کنیم زیرا در غیر این صورت معنای آن نیز تغییر می‌کند مانند کلمات عالم، انعمت و علینا؛ همچنین حرف «ص» را شبیه صدای سوت تلفظ کنیم مانند صراط، صمد و صالحین. حرف «غ» را باید نازک ادا کرد مانند غیر و مغضوب و «ض» در کلمه‌ای مانند ضالین باید به نحوی ادا شود که در تجوید مقرر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: ما موظفیم نماز خود را چک کنیم و اشتباهاتی که در آن داریم اصلاح کنیم و علاوه بر این بر باطن نماز که حضور قلب است توجه ویژه داشته باشیم و همواره از خداوند بخواهیم ظاهر و باطن نمازمان را اصلاح و مرغوب کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ۱۱ دلیل را برای سنگینی و حواس‌پرتی سرنماز ذکر می‌کند که از موارد آنها دروغ و گناهانی است که در هنگام نماز بر زبان ما سنگینی می‌کند./966//۲۰۲/خ

ارسال نظرات