۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۳۳۳۶۲
حجت الاسلام نادم:

معارف دین را باید با معارف جنگ پیوند بزنیم

روحانی راوی سیره شهدا با بیان این که شهدا مبانی جهاد را از فقه و قرآن کریم گرفته بودند، گفت: در سختی و امتحان‌‌های عصر حاضر باید به شهدا پناه ببریم.
حجت الاسلام محمدباقر نادم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین سالگرد خاکسپاری شهدای گمنانم دارالحدیث ظهر امروز با سخنرانی و روایتگری حجت الاسلام نادم و مداحی حجت الاسلام یاسین حسین آبادی با حضور خانواده های شهدای مدافع حرم در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

حجت الاسلام نادم در آغاز این مراسم با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر این که «همين تربت پاک شهيدان است كه تا قيامت، مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاي آزادگان خواهد بود»، گفت: در عصری که همه ما گرفتار مشکلات آخرالزمانی هستیم، این جمله به یک کلیشه تبدیل شده و به سادگی از آن گذر می کنیم.

روحانی راوی سیره شهدا اظهار داشت: در این سختی و امتحان کرب و بلای عصر حاضر باید به شهدا پناه ببریم و مهمترین باب بعد از باب نماز، باب جهاد و شهادت است.

وی ادامه داد: شهدا مبانی جهاد را از فقه و قرآن کریم گرفته بودند؛ خانواده شهید محمود کاوه بعد از 5 دختر صاحب یک پسر شدند که او را هم روانه جبهه دفاع مقدس کردند و به شهادت رسید.

حجت الاسلام نادم با اشاره به این که شهید کاوه شخصیتی بود که دموکرات و کموله برای سر او جایزه گذاشته بود، گفت: نباید به سادگی از خاطرات شهدا عبور کنیم چرا که از یک خاطره می شود احکام و شبهه های فراوانی را تبیین و پاسخ داد.

وی با تأکید بر این که وظیفه ماست که معارف دین را با معارف عینی صحنه جنگ پیوند بزنیم، تأکید کرد: شهدا تمام وجود خود را فدای اسلام و انقلاب کردند در حالی که برخی از آن ها در بالاترین سطوح علمی و فقهی بودند.

روحانی راوی سیره شهدا خاطرنشان کرد: شهدا دیدبان های دانشگاه ها هستند و مراکز علمی باید میهمان شهدا باشند؛ تفکر لیبرالیستی بنی صدر می گفت، تن در برابر تن و تانک در برابر تانک اما شهدا به این افکار و سخنان گوش نکردند و در برابر سیل جمعیت دشمنان ایستادگی کردند.

وی با تأکید بر این مطلب که شهادت گرفتنی نیست بلکه لطفی است از سوی خدای متعال که هر کس ظرفیت و قابلیت شهادت داشته باشد به او عطا می شود، گفت: امروز از علما و طلاب گرفته تا سرداران جنگ و نظام، خود را مدیون جان فشانی شهدا می دانند و بر خاک مزار آن ها زانو می زنند.

حجت الاسلام نادم در ادامه بیان داشت: شهدا یک روز با سرهایشان، یک روز با بدن هایشان و امروز هم بعد از حدود 40 سال با استخوان هایشان کار فرهنگی می کنند؛ جنگ امروز ما جنگ فرهنگی است.

وی به شهید سیدحسین علم الهدی اشاره کرد و ابراز داشت: نوجوان ترین زندانی سیاسی ساواک در سن 13 سالگی، شهید علم الهدی بود که در سن 17 سالگی در تلویزیون شرح نهج البلاغه می گفت؛ مادر سید حسین علم الهدی می گوید هنگامی که او را باردار بودم، 9 بار قرآن کریم را ختم کردم.

روحانی راوری سیره شهدا تصریح کرد: شهدای ما عاشورایی هستند و خاک آن ها، خاک رقیق شده تربت کربلاست؛ بصیرتی که در شهدای دفاع مقدس ایران بود بی مانند است؛ در این مکتب و با نگاه به آموزه های وحیانی با محوریت رهبری امام خمینی(ره)، افرادی تربیت شدند که عاشورا آفریدند و امروز ما به آن ها به اسم اولیای الهی سلام می دهیم و در مقابل آن ها به زانو می افتیم.

وی تأکید کرد: شهدا و خاطرات آن ها افسانه نیست بلکه عین حقیقت است؛ تربت شهدا برای ما افتخار است در حالی که برخی از جوانان، اسیر برخی خوانندگان غربی شده اند و اصلا شهدای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نمی شناسند؛ بسیاری از این جوانان در اردوهای راهیان نور با شنیدن خاطرات و فضایل شهدا متحول می شوند.

حجت الاسلام نادم توصیه کرد: ما باید در فضای مجازی به تشریح یاد و خاطرات شهدا بپردازیم تا جوانان بدانند افرادی که زمانی هم سن و سال آن ها بوده اند چه حماسه هایی آفریده اند و چگونه از اسلام و انقلاب خود دفاع کردند و پای شمع ولایت همچون پروانه سوختند.

وی با بیان این که شهدای اسلام و انقلاب و شهدای مدافع حرم حق به گردن ما دارند، گفت: برخی از شهدای مدافع حرم ماه ها با زبان افغانی صحبت کردند و حتی به مادر خود افغانی یاد دادند تا بتوانند به همراه افغانی ها به دفاع از حرم بپردازند و با پاسپورت های افغانی به جنگ با داعش رفتند؛ مادر این شهدا بر بالین پیکر فرزندان خود نرفتند چون نمی خواستند بر حضرت زینب(س) منت بگذارند.

گفتنی است در بخش دیگر این مراسم از پدر شهید مدافع سید سجاد روشنایی و همسر شهید مدافع حرم ابراهیم عشریه تقدیر شد و در پایان حجت الاسلام یاسین حسین آبادی به مداحی پرداخت./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات