۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۳۳۳۴۳
آیت الله حسینی بوشهری:

خطابه و منبر بزرگ ترین سنگر روحانیت در جنگ نرم است

عضو شورای عالی حوزه خطابه و منبر را بزرگ ترین سنگر روحانیت در جنگ نرم دانست و تاکید کرد که نباید از این سنگر دست کشید،بلکه باید به صورت دقیق و علمی فعالیت تبلیغی کرد.
 آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نهمین دوره آموزشی روش سخنرانی مؤسسه تخصصی فن خطابه امیربیان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: عالمان در طول تاریخ مبلغ فرهنگ دینی و ارزش ها بوده اند.

وی افزود: همچنین عالمان دین نسبت به ضد ارزش ها و ناهنجاری ها بازدارندگی داشته اند، سخن و رفتار روحانیت به عنوان حجت مقبول عموم مردم شناخته می شود و جامعه بر اساس آن عمل می کند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این با اشاره به نقش کلیدی عالمان، طلاب و حوزه را ادامه دهنده راه انبیا دانست و اظهار داشت: بر اساس روایات عالمان وارثان انبیا و دژهای اسلام هستند و با تبلیغ علوم دینی و معارف الهی جامعه را تحت تأثیر معارف حق قرار می دهند.

وی ادامه داد: طلاب باید علوم دینی و معارف را به خوبی فراگرفته و به مردم منتقل کنند، روحانی بودن شغل نیست بکه سراسر مسؤولیت محسوب می شود از این رو عالمانی که نشر معارف الهی می کنند جایگاهی بسیار والا نزد پروردگار خواهند داشت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که طلاب باید با بهره گیری از علوم حوزه جامعه را هدایت کنند، ابراز داشت: پایه های حوزوی طلبه باید قوی باشد تا بتواند تبلیغ دین الهی را انجام دهد، گرچه علوم دیگر در روند تبلیغی اثرگذار است اما این که مبلغ تنها چند اصطلاح یاد بگیرد کافی نیست.

وی بن مایه فعالیت های تبلیغی را دانش وسیع و عمل به علم دانست و عنوان کرد: پیش درآمد خطابه و بیان بالا بردن بهره دانش است، خلائی در عرصه آموزش تخصصی منبر و تبلیغ در حوزه وجود داشت که به وسیله مؤسسه تخصصی امیربیان جبران شد، البته برنامه این مؤسسه باید قوی بوده و شرکت کنندگان پای کار باشند.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که طلاب مبلغ باید بهره علمی لازم را برای تبلیغ داشته باشند، خاطرنشان کرد: گاهی یک منبری وقتی یک روایت را می خواند رعایت نکات ادبی نمی کند و حتی آیه قرآن را بر اساس آنچه که در ذهن دارد بیان می کند در حالی که بزرگانی همچون مرحوم فلسفی برای هر سخنرانی پیگیری و تمرین داشته اند.

وی اضافه کرد: مطالعات مبلغان دینی به عنوان سخنگوی دین خدا باید بسیار باشد، امروز شبهات بسیاری در عرصه های گوناگون وارد می شود که روحانیت باید پاسخگوی آنها باشد، پایه ها و مایه های علمی طلاب باید روزبه روز افزایش پیدا کند تا طلاب پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که خطابه بخشی از کار است، گفت: بسیاری از مردم تنها با سخنرانی دیندار نمی مانند بلکه نشست و برخاست و زندگی کردن با مردم سبب دینداری می شود، بنابراین تبلیغ طلاب باید همراه با عمل باشد.

وی خطابه و منبر را بزرگ ترین سنگر روحانیت در جنگ نرم دانست و افزود: نباید از این سنگر دست کشیده شود، بلکه باید به صورت دقیق و علمی فعالیت تبلیغی کرد، رهبری فرمودند عده ای تصور می کنند که منبرها با روی کار آمدن رسانه های جمعی از کار افتاده اند در حالی که یک منبری عالم می تواند در جامعه اثرگذاری بسیاری باشد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات