۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۳۳۳۲۳

جدیدترین شماره فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» در بازار نشر

مؤسسه خانه کتاب، شماره ۱۳ و ۱۴ فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات ویژه بهار و تابستان سال ۱۳۹۶ را منتشر شد.
  کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات»

به گزارش خبرگزاری رسا،  شماره ۱۳ و ۱۴ فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات ویژه بهار و تابستان سال ۱۳۹۶ منتشر شد. 

سخن سردبیر این شماره به مطالبی با آیا ساده‌نوشتن ما را از علمی‌نوشتن باز می‌دارد اختصاص دارد. داریوش مطلبی در این شماره می‌نویسد:

«اغلب مردم به‌ویژه کسانی که تجربه‌های کمتری در نوشتن دارند تصور می‌کنند زمانی نوشته‌ای علمی است که پر از مفاهیم و اصطلاحات سخت و پیچیده باشد و غیر این بیانگر کم‌سوادی و بی‌دانشی نویسنده است برای همین هر روز به مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی برمی‌خوریم که فهم آنها برای ما مشکل است و از درک راحت آنها عاجزیم. البته این مشکل تنها محدود به نویسندگان تازه‌کار نیست و برخی از نویسندگان نیز که صاحب چندین مقاله و کتاب هستند در آثارشان با این مشکل مواجه‌اند. مطالعه نوشته‌های این گروه از نویسندگان که در استفاده از کلمات پیچیده و نامأنوس اصرار دارند این شبهه را در ذهن خواننده ایجاد می‌کند که آنها نوشته‌ای را علمی می‌دانند که در آن از کلمات ثقیل و دور از ذهن زیاد استفاده شده باشد و سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا ساده‌نوشتن ما را از علمی نوشتن باز می‌دارد؟ مفاهیم در هر قالب و با هر هدفی نوشته شود برای مخاطب خاصی منتشر می‌شود و هرچقدر با زبان و ادبیات معمول این گروه همخوانی بیشتری داشته باشد در جذب آنها موفق‌تر خواهد بود جزء در آثار ادبی که استفاده از آرایه‌های ادبی در آن معمول است و سردرگمی و دشواری متن تا اندازه‌ای نقص محسوب نمی‌شود در سایر نوشته‌های علمی که هدف آنها انتقال دانش از شخص یا گروه به شخص یا گروهی دیگر است ساده‌نویسی اهمیت فراوانی دارد.»

در بخش «نقد اطلاع‌رسانی» این شماره مطالبی همچون کتابی که بارها باید خواند: نقدی بر کتاب نظریه‌ انتقادی برای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی به قلم مرتضی کوکبی، نقد و بررسی و کتاب دستورالعمل‌های چاپ مقالات براساس رهنمودهای انجمن روانشناسی آمریکا به قلم علیرضا اسفندیاری مقدم، پیاده‌سازی فناوری اطلاعات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به قلم یعقوب نوروزی، نقد کتاب گویا به قلم سپیده فهیمی‌فر، استانداردها و رهنمودهای کتابخانه‌های عمومی استرالیا به قلم میترا صمیعی، چگونه پیایندها در مارک ایران توصیف می‌شوند به قلم ملیحه درخوش و نقدی بر کتاب‌شناسی پروفسور حمید مولانا به قلم اعظم نجف‌قلی نژاد منتشر شده است.

مخاطبان در بخش «نقد ارتباطات» این شماره می‌توانند مطالبی را با عناوین راهنمای عملی در روش‌های پژوهش کیفی و نقد کتاب راهنمای عملی تحلیل گفتگو، گفتمان و سند نوشته حسن بشیر، نقد کتاب پیام اجتماعی رسانه نوشته علی‌اصغر کیا، رسانه‌های نوین و مسایل اجتماعی جدید در ایران نوشته یوسف خجیر و کتاب بومی برای روزنامه‌نگاران آینده نوشته سعید ارکان‌زاده یزدی را مشاهده کنند.

تأملی دوباره بر حقوق نرم‌افزارها، آنچه کتاب حمایت‌های حقوقی از پدیدآورندگان نرم‌افزار به ما می‌آموزد به کوشش زهرا شاکری، پژوهش‌های میان‌رشته‌ای: نظریه و فرایند به قلم عصمت مومنی و نقد و بررسی کتاب تجاری‌سازی دانش در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها (مفاهیم، الزامات و روش‌ها) به قلم حسینعلی جاهد عناوین مطالبی است که در بخش «نقد حوزه بین‌رشته‌ای» این شماره از فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات درج شده است.

همچنین حسین امجدی در بخش «شایسته ترجمه» این شماره مطلبی را با عنوان دولت 20 رسانه‌های اجتماعی برای خدمات دولتی درج کرده است و ناهید رستمی و محمود سنگری نیز مطلبی را با‌عنوان معماری اطلاعات: طراحی و یکپارچه‌سازی در فضای اطلاعات منتشر کرده‌اند.

«نقد دیروز» این شماره از فصلنامه نیز به مطلبی از سعید اسدی با عنوان هم‌نویسندگی بر پایه ویکی‌نویسی، نقدی بر کتاب مقدمه‌ای بر علم اطلاعات و فناوری اختصاص دارد.

پایان‌بخش فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات بخش «جستار» است که به‌مطالبی باعناوین کتابفروشی‌های آنلاین پدیده‌ای نوین در عصر تجارت الکترونیک به قلم طاهره غلامی، کتابخانه‌های عمومی در خدمت ترویج علم به قلم داریوش مطلبی، آرشیو و اجتماع: آرشیو را با نوشتن آغاز کنیم به قلم رحمان معرفت. اعتبارسنجی دایرة‌المعارف‌های کودکان و نوجوانان منتشر شده به قلم آزادمهر دانش‌فاطمیه و محسن حاجی‌زین‌العابدینی و نگاهی به تجربیات و فعالیت‌های کتابخانه دیجیتالی تبیان به قلم امیرحسین بهبودی یزدی و نیره جعفری‌فر اختصاص دارد.

مؤسسه خانه کتاب، فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» را در ۲۲۴ صفحه با بهای ۱۰ هزار تومان منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 

ارسال نظرات