۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۳۳۲۷۰

فصلنامه نقد کتاب «کلام فلسفه عرفان»منتشر شد

مؤسسه خانه کتاب، شماره‌های ۱۳ و ۱۴ فصلنامه نقد کتاب «کلام فلسفه عرفان» را با تحلیل و بررسی ده‌ها کتاب و ویژه‌نامه منتشر کرد.
فصلنامه نقد کتاب «کلام فلسفه عرفان»

به گزارش خبرگزاری رسا، شماره‌های جدید فصلنامه نقد کتاب «کلام فلسفه عرفان» با سرمقاله‌ای به قلم محمد سعیدی‌مهر، استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس آغاز و در ادامه ده‌ها عنوان کتاب و مقاله، نشست تخصصی و گفت‌وگو در قالب بخش‌های «نقد آثار جدید»، «شایسته ترجمه»، «شایسته مطالعه»، «کتابشناسی تخصصی»، «نقد نقد»، «نقد آثار پیشین» و «نامه» برای استفاده علاقه‌مندان این حوزه، نقد و بررسی شد.

 در بخشی از سرمقاله این شماره از فصلنامه به قلم سعیدی‌مهر می‌خوانیم:

«بر این اعتقادم که فلسفه اسلامی - ایرانی (مشروط بر بازخوانی امروزین آن) حرف‌های زیادی برای عرضه به جهان امروز دارد. البته با کسانی که فقط در اندیشه صادرات‌اند، موافق نیستم. باید به دنبال بده بستان و تعامل باشیم. ولی برای انتقال درست حرفمان به دیگران کار دشواری در پیش داریم. در حال حاضر موانع و محدودیت‌های بسیاری فراروی این مهم قرار دارند که برای رفع آن نیاز به مطالعه و برنامه‌ریزی گسترده‌ای است. عجالتا لازم است متعاطیان فلسفه در کشور از همان دوران آموزشی خود (خواه در حوزه خواه در دانشگاه) آموزش‌های لازم برای فعالیت بین‌المللی را ببینند. در این میان، آشنایی با زبان‌های رایج دنیا به‌خصوص زبان‌هایی که امروزه فلسفه‌پرورند و در ابعادی وسیع‌تر، آشنایی با فضای کلی فلسفه‌ورزی بسیار مهم و حیاتی است. بسیاری از استادان و حتی فراگیران فلسفه ما ایده‌های خوبی دارند که مشروط به بهره‌گیری از زبان و بنان مناسب قابل عرضه به مخاطبان بین‌المللی است.»

در این شماره از فصلنامه نقد کتاب «کلام فلسفه عرفان» در قالب پرونده‌ای ویژه، آثار و اندیشه‌های دکتر ضیاء بررسی شده که «تجربه ایرانی مواجهه با نطق: گفت‌و‌گو با دکتر ضیاء موحد»، «از وضوح منطق جدید تا ابهام شعر سپید: کتابشناسی توصیفی آثار منطقی و ادبی استاد دکتر ضیاء موحد»، «رخنه کاربردی مواضع مغالطه در گفتمان ارسطویی - ابن‌سینایی»، «نگاهی به مطالعات تطبیقی منطق در ایران و معرفی کتاب منطق تطبیقی» و «بررسی و نقد دو کتاب ماهیت نطق و منطق ماهیت و تحلیل منطقی گزاره» برخی از مطالب مندرج در این پرونده را تشکیل می‌دهند.

در قسمتی از این پرونده در مقاله‌ای با عنوان «طبیعت شعر، منطق شعر؛ سنت و نوآوری در اندیشه و شعر ضیاء موحد» به قلم محمدجواد اسماعیلی، استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، آمده است:

«یکی از ویژگی‌های برجسته که کمتر می‌توان آن‌را در کسی یافت، توجه به منطق و شعر به‌طور همزمان است. موحد هم منطق‌دان برجسته‌ای است که کتاب‌های وی از زمان انتشار تاکنون در این حوزه فکری منبع درسی در دانشگاه‌های ایران بوده تا آن‌جا که «پدر منطق جدید» در ایران را نیز به وی داده‌اند و هم شاعر ممتازی است که در سطح ملی و بین‌المللی از شهرت برخوردار شده است. پرسشی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چگونه بین منطق از یک‌سو که از برهان‌ بهره می‌گیرد و قیاس و استدلال را مبنای کار خود قرار داده است و شعر از سوی دیگر، که تجربه ناب شاعرانگی را با استعاره و خیال درهم می‌آمیزد و رهاورد آن‌را به‌صورت موزون یا آزاد (شعر بی‌وزن) به دست ما می‌سپرد، می‌توان هماهنگی برقرار کرد؟ به عبارت دیگر، چه پیوندی میان عقل و خیال وجود دارد که در قلمرو منطق و شعر خود را نشان می‌دهد و بسیاری از مردمان این دو ویژگی را کاملا متفاوت و حتی متعارض نیز می‌شمرند.»

شماره‌های ۱۳ و ۱۴ فصلنامه نقد کتاب «کلام فلسفه عرفان» به سردبیری مالک شجاعی جشوقانی و صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب در ۳۰۷ صفحه به بهای ۱۰ هزار تومان منتشر شده است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 

ارسال نظرات