۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۵۳۳۰۰۰
کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی:

محرم و صفر فرصت مناسبی برای تبیین و تعمیق فلسفه عاشورا است

کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه ماه محرم و صفر فرصت ذی قیمتی برای تبیین و تعمیق اهداف نهضت حسینی و فلسفه عاشورا است، گفت: در این راستا مداحان و روحانیان رسالت عظیمی بر عهده دارند.
ماه محرم و صفر

حجت الاسلام امید رحمانی، کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به رسالت خطیر مداحان و روحانیان در ایام سوگواری سیدالشهدا امام حسین (ع)، اظهار داشت: مداحان و روحانیان باید در این ایام برای تبیین و تعمیق فرهنگ عاشورا اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: ایام سوگواری امام حسین (ع) نقطه عطفی برای وحدت و اتحاد مسلمانان جهان است که نمونه بارز آن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است که ابهت و شکوه آن چشم جهانیان را به خود خیره می کند.

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به آغاز ماه صفر، ماه حزن و اندوه  و اسارت اهل بیت (ع)، اضافه کرد: ماه صفر ماه اسارت و ایستادگی اهل بیت (ع) در مقابل ظلم و جور حکام اموی است  و در این ماه سیاه و اندوهبار  تاریخ شرمنده ایستادگی و ابهت اهل بیت (ع) شد.

وی با بیان اینکه ماه صفر به بدشگونی  معروف است،  ادامه داد: در طول تاریخ در این ماه  حوادث و وقایع ناگواری اتفاق افتاده است؛ به طوری که این ماه ماه رحلت حضرت محمد(ص) و قطع وحی، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع)، آغاز جنگ صفین و ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام است.

حجت الاسلام رحمانی تصریح کرد: در تأکید بر بدی و بدیمنی ماه صفر چنین نقل شده که حضرت محمد(ص) فرمود هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من بدهد بشارت بهشت را به او می دهم.

وی با اشاره به دلیل نام گذاری این ماه به ماه صفر، خاطرنشان کرد:  در نام گذاری این ماه دو دلیل ذکر شده است یکی اینکه به دلیل اینکه زمان انتخاب این نام در فصل پاییز و زمان زردی درختان بوده است  از «صُفْرَة» به معنای زردی گرفته شده است.

به گفته وی  ذکر دوم به این دلیل است که از«صِفْر» به معنای خالی گرفته شده است؛ چراکه  پس از پایان ماه های حرام مردم رهسپار جنگ شده و شهر  تقریبأ خالی از جمعیت می شد.

حجت الاسلام رحمانی افزود: به دلیل اینکه صدقه سبب دفع بلا می شود در این ماه به پرداخت صدقه تأکید و توصیه فراوانی شده است و خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز، روزه‌داری و زیارت امام حسین (ع)  از جمله اعمال مستحبی در این ماه است.

کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی در انتهای سخنان خود با تأکید بر نقش روحانیان و مداحان در روشنگری و تبیین فلسفه عاشورا، اظهار داشت: ماه محرم و صفر فرصت مناسبی برای تبیین و تعمیق  فلسفه عاشورا و بیان اهداف این قیام است که مداحان و روحانیان باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند./9314/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات