۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۳۲۸۳۹
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

خودشناسی انسان را از ضلالت نجات می‌دهد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با شناخت خود می‌تواند به مقام خلیفه الله دست یابد، گفت: گمراهی و ضلالت نتیجه عدم خودشناسی و کبر به خداوند است.
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد و مفسر قرآن کریم امروز در حسینیه هدایت، گفت: انسان اگر سالک الی‌الله شود به طور قطع به مقام خلافت دست خواهد یافت.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند مقام خلافت تنها مختص حضرت آدم(ع) است در حالی که چنین نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند رئوف و رحیم است، ابراز کرد: همه موجودات در معرض تابش رحمت خداوند هستند و احدی از آنان نمی‌تواند خود را از تابش رحمت الهی دور کند مگر انسان و جن. انسان می‌تواند با رویگردانی از رحمت خداوند خود را در ضلالت و گمراهی غرق کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: کسانی که خود را از معرض تابش رحمت الهی دور می‌کنند به موجودی گمشده تبدیل می‌شوند چرا که آنان نسبت به خود شناختی ندارند و هیچ عکس العملی در برابر فساد از خود بروز نمی‌دهند و زندگی گمراهشان را بسیار خوب می‌پندارند و این گمراهی از سوی خداوند صورت می‌پذیرد.

این دانشمند فرزانه اضافه کرد: خداوند سراسر لطف و رحمت است و جز خیر برای بندگانش نمی‌خواهد بنابراین منظور از گمراه کردن خداوند رها ساختن چنین انسان است. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: ای رسول من، خودت را برای چنین شخصی که از روی لجاجت و کبر خود را گمراه ساخته، هزینه نکن؛ خداوند رحمت خودش را به اجبار به کسی تحمیل نمی‌کند بلکه رحمت الهی با رضایت خود انسان به او عطا می‌شود. خداوند هرگز انسانی را که خودش را براساس آیات قرآن شناخته رها نمی‌کند.

این مفسر قرآن کریم گفت: وجود مبارک پیامبر(ص) کل هستی است، پیامبر(ص) نخستین مخلوق پروردگار بوده بنابراین همه هستی مهمان حضرت هستند به همین دلیل زمانی که می‌گوییم حضرت آدم(ع) خلیفةالله است به این منظور نیست که مقام ایشان از پیامبر(ص) بالاتر است.

وی افزود: خداوند درباره حضرت محمد(ص) می‌فرماید: حبیب من رئوف و رحیم است و این رئوف و رحیم بودن در اوج خودش قرار دارد تنها فرق پیامبر(ص) با خداوند متعال در این صفات آن است که صفات رئوف بودن و رحیمیت خداوند ذاتی بوده ولی رئوف بودن و رحیم بودن پیامبر(ص) اکتسابی  است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ دروغی در دنیا بالاتر از انکار خداوند و قیامت نیست./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات