۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۵۳۲۸۲۸
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

مسؤولان باید موانع سرمایه گذاری را در کشور برطرف کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید موقعیت کسب و کار را در شهرستان و استان ارتقا دهیم، حمایت از سرمایه‌گذاران نیازمند همکاری بیشتر مسؤولان و حذف موانع موجود است.
سمیه محمودی - نماینده مردم شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سمیه محمودی امشب در نشست خبری اظهار کرد: خبرنگاران به واسطه حضور مستمر در میان مردم و ارتباط با مسؤولان می‌توانند مشکلات، مزیتها و فرصتهای موجود را احصا و به عنوان مشاوران خوبی در اختیار مسئولان قرار دهند بنابراین مسؤولان باید همواره از رأی و نظر خبرنگاران استفاده کنند.

وی اظهار کرد: مهمترین چالش موجود در شهرستانهای شهرضا و دهاقان کم آبی است، تلاشهای زیادی برای تأمین آب منطقه انجام شده اما لازم است همکاری و تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود؛ در حال حاضر طرحی برای تأمین آب در شهرستانهای جنوب استان انجام شده که در آن افق 30 ساله جمعیت و نیازهای این مناطق در نطر گرفته شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای تأمین آب در شهرستان دهاقان طرحی جهت انتقال آب از منطقه باباشیخ علی آماده شده است، در این طرح عملیاتی که تلاش و پیگیری مسؤولان این شهرستان عملیات اجرایی 15 ساله را در مدت 1.5 سال به اتمام رساند البته این برنامه به صورت میان مدت پاسخگوی نیاز مردم این منطقه است و برای بلندمدت باید تدابیر جدی اتخاذ شود.

محمودی ادامه داد: انتقال آب برای بخش کشاورزی از نظر قانون ممنوع است و باتوجه به اینکه 90 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی، 3 درصد در بخش صنعت و 7 درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود باید با اجرای طرحهای کاهش میزان مصرف آب و سیستمهای آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی برای کاهش و مدیریت مصرف در این بخش هم برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه این مطلب افزود: انتقال آب در بخش کشاورزی تنها برای مناطقی ممکن است که دارای سهم آب از یک منبع آبی باشند به همین دلیل در شهرستان شهرضا که اینگونه سهمیه‌ها وجود ندارد باید از کاشت محصولاتی که نیاز به آب بسیار دارند نظیر هندوانه جلوگیری و الگوی کشت مناسب با موقعیت آبی منطقه اجرا شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: متأسفانه برداشتهای بی رویه از منابع زیرزمینی در به صورت حفر چاه‌های غیرمجاز یا برداشت غیرمجاز از چاه‌های دارای مجوز باعث بروز معضلات زیست محیطی همچون ایجاد شکاف در زمینهای کشاورزی شده است؛ برای مقابله با بحران کم آبی از سویی باید در بین کشاورزان فرهنگسازی مناسب برای برداشت کافی از سفره‌های آب زیرزمینی بشود و از سوی دیگر باید منابع پایدار تأمین آب در منطقه فراهم شود.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های نیمه تمام در شهرستان شهرضا که بعد از حدود 30 سال تنها 30 درصد از آن انجام شده، فاضلاب شهری است که در صورت تکمیل آن و ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از پساب تصفیه شده در بخش غیرشرب و مصارف مجاز، می‌توان تا حدود زیادی معضل کم آبی در منطقه را برطرف کرد.

وی گفت: باتوجه به اعتبارات اندک دولتی نمی‌توان انتظار تکمیل پروژه فاضلاب شهری شهرضا را تا چندین دهه آینده داشت بنابراین لازم بود تا زمینه مناسب برای فعالیت بخش خصوصی در این پروژه فراهم شود که برای این منظور با استفاده از تبصره 3 ماده واحده قانون ایجاد تأسیسات آب و فاضلاب در شورای اسلامی دور چهارم موقعیتی فراهم شد که این طرح با همکاری شهرداری، شرکت آب و فاضلاب شهری و شهروندان تکمیل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکمیل پروژه فاضلاب شهری شهرضا نیازمند اعتباری در حدود 140 میلیارد تومان است که برای تأمین آن مقرر شد تا 35 میلیارد از طرف دولت، 35 میلیارد از طرف شهرداری و 70 میلیارد از طرف شهروندان شهرضایی با پیشبینی تسهیلات مناسب تأمین شود؛ البته برای سهم شهروندان فرصتی به بخش صنعتی شهرستان داده شد تا در صورت تمایل به تأمین این مبلغ به شرط استفاده از پساب، شهروندان را از آن معاف کنیم که این مسأله نیازمند بررسی بیشتر از سوی صنعتگران است.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: یکی از مهمترین و بهترین موقعیتهایی که در استان اصفهان برای رونق اقتصادی همه مناطق و اشتغال افراد جویای کار وجود دارد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا است که مصوبه آن در گذشته اخذ شده اما متأسفانه به دلیل کم کاری مسؤولان استان و شهرستان تاکنون اقدامات زیادی درخصوص آن انجام نشده است.

وی تأکید کرد: باید موقعیت کسب و کار را در شهرستان و استان ارتقاء دهیم، حمایت از سرمایه‌گذاران نیازمند همکاری بیشتر مسؤولان و حذف موانع موجود است، زیرساختهای خوبی در شهرستان شهرضا برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت فراهم است اما باید نیازهای آن تکیمل شود./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات