۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۵۳۲۷۶۱
خیراندیش تبیین کرد؛

ضرورت آموزش همگانی فوریت‌های پزشکی

کارشناس طب اسلامی گفت: در دنیا برای فوریت های پزشکی ابزارهایی در اختیار پزشکان قرار می دهند تا در شرایط ویژه از آنها استفاده کنند؛ ما در طب اسلامی به دنبال آموزش آن فوریت ها هستیم.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین خیراندیش، کارشناس طب اسلامی در همایش اورژانس اربعین که امروز در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به ضرورت فراگیری فوریت های پزشکی سنتی–اسلامی از سوی مردم گفت: این بدان معنا است که ما خطی غیر داروگرایی را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در دنیا برای فوریت های پزشکی یک سلسله ابزارهایی در اختیار پزشکان قرار می دهند تا در شرایط ویژه از آنها استفاده کنند؛ ما در طب اسلامی به دنبال این هستیم که رفتار آن فوریت ها را بیاموزیم و به مردم آموزش دهیم، نه اینکه دنبال فلان داروی خاص از فلان شرکت غربی و غیره باشیم.

پشت پرده تحریم های دارویی

خیراندیش علت تحریم های دارویی در کشور را اینگونه توصیف کرد: شرکت های غربی دارو را تحریم می کنند تا جوامع را بترسانند که داروی بیشتری برای مقابله با تحریم خریداری کنند؛ پشت پرده این جریان این است که در حقیقت آنها می خواهند با تحریم ها کاری کنند که جوامع داروی بیشتری بخرند و منافع آنها بیشتر تأمین شود؛ حال برخی برای حل این مشکل می روند برای چند سال آینده دارو خریداری می کنند تا در زمان تحریم بتوانند امور را اداره کنند، اما غافل از اینکه با همین کار زودتر منافع آنها را تأمین کرده اند.

کارشناس طب اسلامی خاطرنشان کرد: در مسائل سیاسی هم به عنوان مثال غربی ها ابحث ایران هراسی را پیش می گیرند تا کشورهایی ساده لوح همانند عربستان را با این ترفند مجبور به خریداری اسلحه کنند تا در مقابل ایران از خود دفاع کنند؛ این در حقیقت برای تأمین منافع خودشان است.

وی افزود: همین ترامپ که بسیاری معتقد به دیوانه بودن او هستند در همین سفر اخیر خود به عربستان غیر از هدایایی که دریافت کرد موفق به فروش 400 میلیارد دلار اسلحه به این کشور شد.

خودمان را برای شرایط بحرانی آماده کنیم

خیراندیش تأکید کرد: ضروری است در جامعه مهارت های لازم برای رویارویی با شرایط سخت آموزش داده شود؛ گذشته از همه اینها یک ملت منتظر ظهور مهدوی باید همیشه برای هر نوع شرایطی آماده باشند؛ امروزه با دیدن شرایط میانمار، یمن، سوریه و غیره باید درس بگیریم و خودمان را برای هر نوع شرایط بحرانی آماده کنیم.

کارشناس طب اسلامی، طب مدرن را مصرف گرایی متمرکز خواند و عنوان کرد: در طب اسلامی به دنبال این هستیم که دارو را کنار بزنیم و رفتار فوریت های پزشکی را محوری کنیم.

وی اضافه کرد: برای موکب اربعین امسال برنامه ریزی هایی از جمله هماهنگی های آموزشی، مشخص کردن عنوان های اصلی، ساماندهی عناوین طبی و غیره شده است تا بتوانیم هرچه بهتر خدمات طب سنتی-اسلامی را به زائران حسینی ارائه دهیم.

خیراندیش اساسی ترین راهکار مقابله با شرایط بحرانی را کنترل بحران فکری معرفی کرد و اظهار داشت: اولین اتفاقی که هنگام شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل، آتش سوزی و غیره رخ می دهد این است که شخص دچار بحران فکری می شود؛ برای کنترل این مقوله شخص ابتدا باید خود را آرام کند تا درک کند که «کجاست، راه چاره چیست و چگونه از ابزارهای در دسترس به خوبی استفاده کند».

بهترین راه کنترل بحران فکری

کارشناس طب اسلامی بهترین راه کنترل بحران فکری را این گونه بیان کرد: برای کنترل بحران فکری باید مددخواهی کنیم و با همه وجود باور داشته باشیم که سریع ترین مددرسان نظام هستی، امیرمؤمنان(ع) است؛ اگر انسان به خداوند متصل باشد، خداوند به او قدرتی عنایت می کند که در شرایط بحرانی بهترین انتخاب را داشته باشد.

وی ابراز داشت: تمرکز آنی نیم ثانیه ای در شرایط بحرانی مسیر بین مرگ و زندگی را تعیین می کند.

خیراندیش در پایان یادآور شد: یکی از بهترین راه های درمان مسمویت های غذایی، میکروبی، ویروسی، شیمیایی و غیره حجامت کردن است؛ ممکن است گاهی با داروهای طب سنتی که مسموم هستند دچار مسمونیت شوید، کاری به نوع دارو نداشته باشید، بلکه بلافاصله حجامت کنید، چراکه در طب بوعلی تصریح شده است به اینکه حجامت کردن چه بسا می تواند کسانی به وسیله سکته در حال مردن هستند را دوباره احیا کند./841/پ202/س

ارسال نظرات