۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۳۲۶۸۵

ایجاد شبکه ملی خدمت رسانی به زائران اربعین

دبیر ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت های این ستاد در سال گذشته پرداخت و برنامه های در دستور کار برای اربعین سال جاری را تشریح کرد.
پیاده روی اربعین عباس کاظمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباس کاظمی عصر امروز در دومین همایش ملی هیأت های فعال در عرصه اربعین در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) به ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخت.
دبیر ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: امروز کمتر استانی داریم که ستاد مردمی اربعین در آن شکل نگرفته باشد و قرارگاه های اربعین در همه استان ها در حال فعالیت هستند و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

وی با بیان این که مردم و مسؤولان به این قرارگاه ها اعتماد کرده اند، اظهار داشت: اولویت اول این ستاد پر کردن خلأهای موجود در اربعین است؛ استان ها برنامه ها و خدمات فراوانی ارائه می دهند که اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و خدمات پزشکی از جمله این خدمات است.

کاظمی ادامه داد: با هماهنگی هایی که میان ستاد اربعین و سازمان تبلیغات، بعثه رهبری، اداره اوقاف و امور خیریه انجام شده، کارهای میدانی صورت می پذیرد و پشتیبانی هایی از سوی این سازمان ها می شود؛ در واقع این پشتیبانی نشانگر این است که دستگاه های دولتی به جریان های مردمی امیدوار هستند.

وی با اشاره به این که با تولید محتوا و حضور در فضای مجازی، فعالیت های هنری و رسانه ای مفصلی انجام شده است، گفت: این اقدامات نوید یک برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه با هم افزایی و شبکه ای که امروز در حال تشکیل شدن است را می دهد.

دبیر ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان داشت: فرهنگ اربعینی در سطح کشور در حال حاکم شدن است که در پی آن ثمرات خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: تکریم زوار غیر ایرانی از دیگر برنامه های ستاد اربعین است؛ ایران محل عبور زائران اربعین از افغانستان، پاکستان، آذربایجان، روسیه، ترکیه و آسیای میانه است که مربوط به مرز زمینی هستند؛ پس از بررسی دقیق این خلأ پر شد و با سازماندهی و جذب پشتیبانی در حال خدمت رسانی هستیم.

کاظمی با بیان این که مجموعه استان های مرزی ورودی زائر دارند و در مسیر عبور این زوار بسیاری از استان ها برای پذیرایی از آن ها دست به کار شده اند و میزبان زوار غیر ایرانی هستند، گفت: خوشبختانه این خدمات به یک شبکه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در بخش تبلیغی هم حضور نهادهای مردمی جدی بوده و امسال بیش از هزار و 600 مبلغ جوان سازماندهی شده اند تا در مواکب مختلف حضور پیدا کنند و به موضوعات مختلف از جمله نماز، اربعین و موضوعات مرتبط بپردازند.

دبیر ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تأکید بر این که تمامی این امور از سوی نهادهای مردمی در حال رخ دادن است، تأکید کرد: این خدمات و برنامه ها طبق برنامه ریزی به اجرا در خواهد آمد.

وی با بیان این که در بخش هیأت و مراسمات که فعالیت دیگر این ستاد است، گفت: در این بخش چند حوزه قابل توجه مدنظر قرار گرفته است؛ افتتاحیه راهپیمایی که در سال های گذشته از عراق آغاز می شد و فضایی تقریبا ایرانی داشت، در سال جاری فضایی بین المللی خواهد داشت.

کاظمی افزود: بخش بین الملل جبهه فرهنگی و بنیاد خاتم الاوصیاء(ص) اقداماتی را انجام داده و اموری در نظر دارد که به هیأت های مذهبی نقش دهد و این اقدمات کاملا مردمی بوده و حرکتی حکومتی و دولتی در آن دخیل نیست.

وی ابراز داشت: در حوزه مهدویت برنامه ریزی هایی با دانشگاه نجف انجام شده و کارگروه های تخصصی در عراق برگزار خواهد شد؛ در عرصه هنری و رسانه ای نیز فعالیت هایی مردمی انجام شده و می شود که هدف اصلی آن رسانه ای کردن و مستند سازی از اتفاقات بزرگی است که در کارگروه ها رخ می دهد.

کاظمی گفت: در حوزه کتاب و نشر هم آثاری منتشر شده که نمونه آن کتاب «پادشاهان پیاده» بود و صدها شاعر و نویسنده گرد هم آمده اند و در حال تدوین آثار دیگری هستند.

وی با اشاره به این که سامانه ای برای اثر بخشی فعالیت ها و رصد نتایج آن ایجاد شده تا راهبردهایی اساسی در مسیر حرکت به ما بدهد، بیان داشت: این رصدها بازخوردهایی خواهد داشت که خروجی آن مبنای اربعین 97 خواهد شد.

دبیر ستاد اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به کارگروه قرآنی این ستاد اشاره کرد و گفت: ستاد اربعین حبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کربلا و نجف جلساتی قرآنی برگزار می کند و برنامه های دیگری دارد که امیدواریم در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی در پایان با بیان این که سامانه راهنمای زائر همچون سال گذشته در نجف و کربلا مستقر می شود، گفت: این سامانه ها خدمات متعددی به زائران ارائه می دهد و این خدمات با کمک شهرداری ها بود  که به برکت برخی اتفاقات، این فعالیت هم دارد مردمی می شود و در واقع می توان گفت که یک شبکه ملی در حال شکل گرفتن است./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات