۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۳۲۶۴۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تشریح کرد؛

رسالت هیأت‌ها در بزرگترین اجتماع شیعیان و آداب زیارت

استاد حوزه و دانشگاه به تشریح رسالت هیأت ها در اربعین حسینی و آداب این زیارت پرداخت و گفت: زیارت اربعین باید با آداب اربعین انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان عصر امروز در دومین همایش ملی هیأت های فعال در عرصه اربعین در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج)، به تشریح رسالت هیأت ها در بزرگترین اجتماع شیعیان پرداخت و گفت: زیارت اربعین باید با آداب اربعین انجام شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: آنچه نگاه ما به اربعین غلبه دارد محبت است و عشق و محبت یک عنصر برجسته است؛ ادب، حداقلی از رفتار کریمانه است که اگر محبت و شور هم نباشد، آن حداقل باقی خواهد ماند؛ یک عاشق وقتی متواضع می شود، دیگر خود را عاشق خطاب نمی کند بلکه خود را عبد مؤدب صدا می زند.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله بهجت غرق در ادب بود و ایشان از خادمان مؤدب اباعبدالله الحسین(ع) بود؛ انگیزه سفر اربعین و خدمت ما باید به عنوان یک ادب و وظیفه باشد که این حداقل ادب است؛ رعایت ادب در محضر خدا اهمیت زیادی دارد و خداوند مؤدبان را کسانی می داند که قلب آن ها به تقوا پرورش داده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: عالی ترین نوع تقوا در سوره حجرات است که در مقام رعایت کردن ادب در محضر رسول خدا است؛ اگر محبت نبود، از ادب کم نگذاریم و ادب و محبت را دو مقوله جدا که به هم مرتبط هستند باید تلقی کنیم.

وی ابراز کرد: ادب رفتار حساب شده ای است که مرسوم شده و به عنوان آداب به حساب می آیند؛ نسبت به مفهوم ادب در مقام انگیزه به خدمت، احترام خاصی قائل باشیم و هم درباره شیوه زیارت کردن و شیوه رفت و آمد و سبک زندگی در طول زیارت، اهتمام ویژه ای قائل باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اربعین مورد استقبال قرار گرفته و مثل قبل نیست که فقط خواص در این اجتماع شرکت کنند؛ اگر کسی بدون ادب زیارت وارد این اجتماع شود، فضای زیارت اربعین به هم می ریزد و همه ما باید برای تقویت آداب زیارت و آداب پیاده روی و حرکت جمعی تلاش کنیم.

وی با بیان این که ادب روضه این است که انسان خود را به تباکی بزند، بیان داشت: ادب روضه همانند خود روضه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ یکی از جاهایی که ما باید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم، رعایت ادب در ورزش های زورخانه ای است و هر حرکتی با آدابی همراه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ما باید با ادب خود، دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم؛ باید به گونه ای شود که زائران اربعین پیش از محبت به اهل بیت(ع)، نسبت به ایشان ادب داشته باشند؛ مسأله ادب در اربعین باید پر رنگ شود، حتی اگر کسی حال زیارت ندارد، باید آداب آن را رعایت کند.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: زیارت اربعین خود یک ادب است و پابرهنه زیارت کردن هم ادب مضاعف است؛ باید برای طراحی آداب و برجسته کردن آن ها هیأت های اندیشه ورزی تشکیل شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: جامعه ایمانی مشعر باید در روایات و احادیث جست و جو کند و مجموعه ای از آداب اربعین را تهیه و منتشر کند تا این آداب در بزرگترین اجتماع شیعیان رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین نوع برنامه ریزی زیارت اربعین این است که یک هیأت اعضای خود را جمع کند و در قالب یک کاروان به این سفر بروند؛ وقتی در جمع هیأت کاروانی به زیارت بروند، فواید و اثرگذاری آن بسیار بیشتر خواهد بود تا هیأت هایی که هیچ کدام یک همدیگر را نمی شناسند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: یکی از آداب زیارت این است که زائران کم حرف بزنند، البته این جدای از خوش مشربی است؛ از دیگر آداب زیارت دائم الذکر بودن است و بهتر است که این اذکار با برنامه باشد؛ چقدر خوب است که کاروان در طول زیارت ختم قرآن داشته باشد.

وی در پایان بیان داشت: پاکیزه بودن لباس، غسل زیارت در صورت امکان، خشوع، زیاد نماز خواندن و صلوات فرستادن، رعایت احترام و حرمت قائل شدن برای اموال دیگران، دعا و راز و نیاز، بستن چشم از حرام، کمک به دیگران و برطرف کردن نیازهای آنان، رعایت مواسات، رعایت تقیه و عدم توهین به بزرگان دیگر مذاهب و ادیان، ممنوعیت گناه، دشمنی نکردن و ترک خصومت و قسم نخوردن، از دیگر آداب زیارت اربعین است./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات