۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۳۲۶۴۴

تاکید ایران بر عملی شدن دفاع اروپا از برجام

ایران معتقد است که دفاع اروپایی ها از برجام و مخالفت آن ها با آمریکا باید از جنبه اظهار نظر به بُعد عملی برسد.
برجام ۵+۱

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، پس از آنکه اتحادیه اروپا به مخالفت با دونالد ترامپ برخاسته و بر حمایت از برجام تاکید کرده اند حالا ایران بر این کشورها تاکید کرده که حمایتشان از برجام را به صورت جدی تر نشان دهند.

بنابراین گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با دانشجویان و نخبگان بر این امر تاکید داشتند.

ایشان گفتند: اروپایی ها با درک اینکه برجام به نفع آنها و امریکایی هاست، با سخنان رئیس‌جمهور امریکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند که این موضعگیری خوب است اما کافی نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اروپایی ها باید مقابل اقدامات دولت امریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با امریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های امریکا را قبول نمی کنیم.

این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در مصاحبه ای تفصیلی که با یورونیوز داشته بر همین امر تاکید کرده است.

وی گفته که ما با حفظ اصول و ارزش‌های خود هیچ‌گاه محدودیتی در توسعه روابط با اروپا نداشته‌ایم اما واقعیت این است که اروپا پس از برجام نتوانسته است انتظارات مردم ایران را برآورده کند و بیشتر اقدامات انجام شده از سوی کشورهای اروپایی جنبه نمایشی داشته است. مخالفت کشورهای اروپایی با رفتار ترامپ در قبال برجام موضوعی مثبت و قابل توجه است اما کافی نیست و باید اقدامات و گام‌های عملی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در مخالفت با رویکرد دولت آمریکا برداشته شود.

برای نخستین بار سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه پس از اظهارات اخیر دونالد ترامپ علیه ایران و برجام در بیانیه ای بر این نکته تاکید کردند که برجام باید حفظ شود و ایران به تعهدات خود در قالب این معاهده بین المللی عمل کرده است.

همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بارها در تماس با مقامات کشورمان بر این مطلب صحه گذاشته است.

در اقدامی بی نظیر هم انگلیس از سوی ترزا می نخست وزیر این کشور و بوریس جانسون وزیر خارجه آن در تماس های پیاپی با مقامات آمریکایی بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده اند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات