۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۳۲۶۳۷
معاون پژوهش جامعه المصطفی:

پیام دین را باید صحیح و اصولی به جهانیان منتقل کنیم

حجت الاسلام بی‌نیاز با تأکید بر این که دشمنان اسلام با توان بالا و بهره‌گیری از آخرین امکانات و فناوری‌ها در حال تبلیغ عقاید باطل خود هستند، بر رساندن پیام دین و معارف الهی به مردم سراسر جهان تأکید کرد.
علیرضا بی نیاز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا بی‌نیاز، معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) در نخستین کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» که در سالن همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به مشارکت و حضور گسترده پژوهشگران از کشور‌های مختلف، بیان داشت: کمیت و کیفیت مقالات ارایه شده به دبیرخانه این کنگره بین‌المللی، بسیار عالی است.

حجت الاسلام بی‌نیاز اظهار داشت: ورود به عرصه ظرفیت‌های مجازی از نگاه دینی و برای تبلیغ، تعلیم و ترویج معارف دینی موضوع جدیدی است که جای کار بسیار فراوانی دارد، از این رو امیدواریم خداوند متعال زمینه رشد و ارتقاء بیشتر این مجموعه‌ را در استفاده از ظرفیت‌های جدید تعلیم و تربیت عنایت بفرماید.

وی ابراز داشت: در جهان امروز استفاده از ظرفیت فضای مجازی و استفاده از آن در عرصه‌های دینی، تعلیم و تربیت دینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) با قرائت آیه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ...»، گفت: خداوند متعال در آیه 256 سوره بقره می‌فرماید اکراهی در دین نیست.

وی ادامه داد: هر چند برخی از علما در تبیین آیه مذکور می‌فرمایند؛ در قبول دین نباید دیگران را مجبور کرد، اما صحیح‌ترین معنایی که علما برای این آیه فرموده‌اند این است که دین از امور باطنی بوده، نمی‌توان کسی را با اکراه و اجبار دیندار کرد، بلکه او باید از اعماق وجودش به آنچه بر زبان می‌آورد اعتقاد داشته باشد.

حجت الاسلام بی‌نیاز با تأکید بر این که دشمنان اسلام با توان بالا و بهره‌گیری از آخرین امکانات و فناوری‌ها در حال تبلیغ عقاید باطل خود هستند، تصریح کرد: پیام دین باید به سراسر جهان برسد و ما در عصر حاضر نباید دیگران را برای متدین شدن اجبار کنیم بلکه وظیفه داریم معارف ناب اسلامی را به شکل صحیحی به دست آنان برسانیم.

وی با قرائت روایتی از امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: حضرت در پاسخ به شخصی که از ایشان پرسیده بود، چگونه می‌توانیم امر شما را با امر دین الهی و اهل بیت(ع) احیا کنیم، فرمودند؛ اگر مردم محاسن کلام ما و روش‌های ما را بشنوند بی‌تردید از امر الهی تبعیت خواهند کرد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود و معارف دینی در این فضا برای مردم جهان آموزش داده شود. به همین علت برای بهره‌گیری از این فضا باید برنامه داشته باشیم، چرا که اگر ما مطالب حق را که موجب سعادت بشر است، منتشر نکنیم، دشمنان اسلام، این فضا را از مطالب باطل اشباع خواهند کرد.

وی عنوان کرد: بی‌تردید فضای مجازی نقش ویژه‌ای در تحولات کنونی جهان به ویژه تحولات سال‌های اخیر منطقه ایفا کرده است، به طوری که به جرأت می‌توان گفت؛ بیش از 50 درصد مشکلاتی که گریبانگیر کشور سوریه شده است، به واسطه همان وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های مختلف اجتماعی بوده است، چرا که دشمن با نفوذ در عقاید جوانان آنها را منحرف می‌سازد.

حجت الاسلام بی‌نیاز اظهار داشت: اگر نخواهیم در محیط گسترده فضای مجازی حضور علمی و معرفتی داشته باشیم دشمنان از طریق ناصحیح در این فضا خواهند بود و ضرر آن را بر جامعه بشری تحمیل خواهد شد.

وی با بیان این که هیچ چیزی جای منبر و آموزش‌ها حقیقی را نمی‌تواند بگیرد، ابراز داشت: ما باید افزون بر برگزاری منبر و آموزش‌های حضوری، در فضای مجازی نیز باید حضور فعالی داشته باشیم. واقعیت آن است که بیشتر مخاطبان در فضای مجازی حضور دارند و از این فضا تأثیر می‌پذیرند./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات