۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۳۲۶۱۴
اسفندیاری:

نادیده گرفتن نقش فضای مجازی در زندگی امروزه میسر نیست

دبیر علمی کنگره بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی»، نادیده گرفتن نقش فضای مجازی در زندگی امروزه را میسر ندانست.
دانشگاه مجازی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عابدین سیاحت اسفندیاری، دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی»، پیش از امروز در این کنگره بین‌المللی که با حضور شخصیت‌های برجسته ایرانی و مهمانانی از سراسر جهان در سالن همایش‌های مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعه‌المصطفی(ص) برگزار شد، فضای مجازی را پدیده‌ای نو، مهم و تأثیرگذار معرفی کرد.

وی بیان داشت: فضای مجازی به عنوان پدیده‌ای نو، مهم و تأثیرگذار در سطوح و ابعاد مختلف زندگی بشر رخنه کرده و تفکیک یا نادیده گرفتن آن میسر نیست.

اسفندیاری اظهار داشت: زیستِ نوینی در حال پدید آمدن است که بشر معاصر، تعاملات و ارتباطات خود را خواسته یا ناخواسته، در یک جهان فناورانه رقم می‌زند، به گونه‌ای که بی‌توجهی به ویژگی‌های این فضا و غفلت از شناخت این جهان فناورپایه و اختصاصات آن، می‌تواند تحلیل و شناخت در آن را دچار خطا کند.

وی افزود: بر این اساس، فضای مجازی، ساختار و نوع آموزش‌های سنتی که محدود به جغرافیا و زمان خاصی بوده است، در هم نوردیده و آموزش را با تحول‌های بنیادینی روبرو ساخته است، که امروزه شاهد گسترش تصاعدی این فضا و امکاناتی که در اختیار بشر قرار می‌دهد، هستیم.

دبیر علمی این کنگره بین‌المللی با تأکید بر این که همه ادیان الهی به عنوان منادیان راهنمایی و نجات‌بخشی بشر، همواره تربیت را قرین زندگی بشر می‌دانند، ابراز داشت: چه بسا انسانی در پرتوی این تربیت، مسیر تکامل را یافته و در آن گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: با اندکی توجه در ادیان، در می‌یابیم که دین و تربیت مقوله‌ جدا ناپذیری هستند که به عنوان هدف غاییت یا آلی مورد توجه بوده‌اند تا جایی که نمی‌توان دین را بدون تربیت تصور کرد.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی جامعه المطفی(ص) خاطرنشان کرد: با پیدایش زیست‌بوم نوین فضای مجازی، و ویژگی‌های متفاوت آن با فضای زندگی سنتی و نیز تغییر سریع آن، فضای جدیدی در اختیار ادیان قرار گرفته است تا تربیت را در این فضا و با بهره‌مند از آن، پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز مقوله دین، تربیت و فضای مجازی مثلت جدیدی را شکل می‌دهد، که اضلاع این مثلت در کنار یکدیگر، جهان متفاوتی از جهان انفکاکی اضلاع ارایه می‌کنند، چرا که فضای مجازی صرفاً یک ابزار نیست، بلکه موجود زنده‌ای است که رشدِ فزاینده و غیر قابل انکاری دارد.

اسفندیاری تأکید کرد:‌ امروزه شاهد حضور روز افزود ادیان و مکاتب مختلف در فضای مجازی هستیم، که به گونه‌های گوناگون با بهره‌مندی از فضای مجازی و ابزار‌هایی که این فضا در اختیار  قرار می‌دهد، به ارتباط متنوع با پیروان خود پرداخته و تربیت را شکل می‌دهد.

وی افزود: فضای مجازی با بکارگیری ابزار‌ها، رسانه‌ها و فضای شبکه‌ای و چند بُعدی در سطح و لایه‌های زندگی بشر، حضور یافته تا رسالت دین در تربیت انسان‌های صالح را از این مسیر، دست‌یافتنی‌تر سازد، همانطور که این فضا امکان حضور ادیان در پهنه وسیع‌تری را فراهم ساخته است.

دبیر علمی این کنگره بین‌المللی عنوان کرد: بر اساس آنچه بیان شد، اولین کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» مورد توجه قرار گرفت، و دانشگاه مجازی المصطفی(ص) اقدام به فراخوان مقاله کرد تا ظرفیت‌های تربیت دینی در فضای مجازی، به نحو علمی‌تری احصا و تبیین گردد.

وی با اشاره به اهداف این کنفرانس تصریح کرد: یکی از ‌مهم‌ترین اهداف این کنفرانس دو روزه، فراهم آوردن امکانی برای شرکت کنندگان است تا بتوانند دستاورد‌ها، خدمات و آخرین فناوی‌های مرتبط با فضای مجازی و نقش آن در ارتقای آموزش‌های دینی را به مخاطبان خود ارایه دهند./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات