۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۳۲۶۱۰
آیت الله جوادی آملی:

مردمی بودن حکومت اسلامی مبتنی بر عدم لغزش مسؤولان است

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر مسؤولان یک حکومت لغزش داشته باشند، حتی اگر رهبر آن حکومت امام معصوم(ع) هم باشد به یقین آن حکومت شکست خواهد خورد.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در جلسه درس اخلاق عمومی که ظهر امروز در مسجد و حسینیه مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به اینکه جمله «أعظم الله أجورنا بمصابنا بالحسین» شعار شیعیان است، گفت: این جمله دو پیام دارد که نخستین آنها تعزیت و درخواست اجر از خداوند بوده و دومین پیام آن که بسیار هم مهم‌تر است به ما درس مبارزه علیه ظلم و عزاداری حقیقی می دهد و رابطه تنگاتنگی با قرآن کریم دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان آیه شریفه «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا»، اظهار داشت: اگر پدری شهید شد، فرزندش ولی دم او بوده و حق قصاص دارد؛ حق ما شیعیان این است که خون بهای امام حسین(ع) را مطالبه کنیم، چرا که ایشان نه تنها امام و پیشوای ما به حساب می آیند، بلکه پدر ما هستند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ ما پس از اینکه به بلوغ رسیده ایم مذهب تشیع را برگزیده ایم و این یعنی به فرزندی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در آمده ایم، بنابراین امام حسین(ع) پدر ما محسوب می شود و باید با اشک و عزاداری حقیقی قاتلان ایشان را قصاص کنیم و حضرت(ع) را یاری کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اشک و عاطفه باید در خدمت عقل در آید، عنوان کرد: در زمینه ارتباط «اشک و عقل» و «عاطفه و عقل» نباید عقل را معذور و محکوم این دو کرد، بلکه عقل باید حاکم بر این دو باشد تا با مدیریت این سلاح ها بتواند بر دشمن درونی و بیرونی پیروز شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علیمه قم با اشاره به نامه 66 نهج البلاغه، بیان کرد: انسان در دنیا باید شادی و اندوه خودش را کنترل کند، یعنی اگر چیزی به دست آورد آن اندازه شادی نکند که از انجام وظایف خودش باز بماند و یا اگر چیزی از او گرفته شد آن اندازه ناراحت نباشد که نسبت به خداوند غفلت بورزد.

وی افزود: دنیا محل تجارت است؛ در این دنیا اگر با خدا معامله کنیم سود کرده ایم و هر آنچه را در این راه داده ایم در روز قیامت نزد او می یابیم، اما اگر با شیطان معامله کنیم در قبال عمر و سرمایه های انسانی که از دست می دهیم چیزی جز خسارت نخواهیم دید.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در برزخ کمالات علمی وجود دارد، اما کمالات عملی وجود ندارد، یعنی انسان در برزخ نمی تواند عمل صالح انجام دهد و ثواب ببرد، بلکه هر آنچه در دنیا انجام داده است در آنجا او را یاری خواهد کرد، مگر اینکه شخص در دنیا صدقه جاریه داده باشد که در آن روز ثوابش پیوسته به روح وی برسد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به نامه 67 نهج البلاغه، ابراز داشت: در این نامه بر اقامه حج و ذکر ایام الله تأکید شده است؛ امروزه به برکت خون شهدا بعد از انقلاب شاهد هستیم که حج به خوبی اقامه شده است.

وی اضافه کرد: در یکی از جنگ های امیرمؤمنان(ع) شخصی خدمت ایشان رسید و عرض کرد «ای کاش برادرم هم بود و در رکاب شما با دشمنان می جنگید»، امام(ع) به وی فرمودند «آیا برادرت در خط ما است؟» آن مرد پاسخ داد «آری» در این هنگام امام علی(ع) به او فرمودند «او در تمام ثواب این جنگ شریک است»؛ بنابراین حوزویان و دانشگاهیان باید بدانند که اگر نسبت به پیشرفت همکلاسی و یا دوست خودشان حسادت نورزیدند در ثواب همه اعمال و رفتار او شریک هستند؛ حسادت می تواند برای حوزویان و دانشگاهیان بسیار خطرآفرین باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه در بخشی از نامه 67 نهج البلاغه بر راه‌اندازی امور مردم تأکید شده است، تصریح کرد:‌ آن حکومتی مردمی است که مردم از آن رنجی متحمل نشوند؛ رهبری خوبی داشتن یک قضیه جدا است؛ اگر مسؤولان یک حکومت لغزش داشته باشند، حتی اگر رهبر آن حکومت امام معصوم(ع) هم باشد به یقین آن حکومت شکست خواهد خورد./۸۴۱/۲۰۲/ح

ارسال نظرات