۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۳۲۶۰۹
فعال میانماری:

دولت میانمار شرایط را برای روهینگیایی‌ها بدتر کرده است

یک فعال میانماری گفت رهبر میانمار که برنده جایزه صلح نوبل است، شرایط زندگی را برای اقلیت مسلمان روهینگیا سخت‌تر از گذشته کرده است.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، یک فعال میانماری گفت که گرفتاری‌های مسلمانان روهینگیا بعد از روی کار آمدن آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم میانمار بدتر شده است.

مائونگ زرنی، فعال میانماری در گفت‌وگویی تاکید کرد با شدت گرفتن خصومت‌های دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان رروهینگیا از 25 آگوست، هر هفته 100 هزار روهینگیایی را از سرزمین خود فراری داده است. 

این فعال میانماری اضافه کرد، حاکمیت سوچی بر میانمار این برنده جایزه صلح نوبل، محصول مستقیم رسانه‌هایی غربی و فعالیت‌های غرب بوده که هدف آن دسترسی بیشتر به کنترل نظامی نژادگرایانه است که در ظاهر بوداییسم ارائه شده است. 

وی به شرایط بد زندگی مسلمانان روهینگیا در هند و بنگلادش نیز اشاره کرد و گفت داخل میانمار، مسلمانان روهینگیا در دو وضعیت بدی زندگی می‌کنند که یا در زندان‌های وسیع هستند و یا در کمپ‌ها به سر می‌برند. 

این فعال میانماری به فارس گفت، مسلمانان روهینگیا هیچ آزادی آمد و شد نداشته و تمام وجوه زندگی آنان کاملا تحت کنترل مقامات نظامی میانمار است.

وی افزود، مسلمانان روهینگیا در میانمار محدودیت‌های آمد و شد فراوان دارند و ازدواج و داشتن فرزند آنان نیز تحت کنترل است و دسترسی مسلمانان به دارو و غذا بسیار محدود است. 

این فعال میانماری افزود تجاوز فردی و گروهی به زنان و دختران روهینگیایی بسیار شایع است و اقلیت روهینگیا در شرایط کاملا غیر انسانی زندگی می‌کنند و این شرایط را قتل عام دانست.

مائنگ زرنی فعال روهینگیایی و مشاور مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایانه درباره رویکرد دولت میانمار که مسلمانان روهینگیا را در میان 135 اقلیت این کشور نپذیرفته، بیان داشت این لیست حکومت میانمار تنها برای توجیه اقدامات ارتش میانمار و ساختن این بهانه بوده که میانمار با تهدیدات دائمی مواجه است. 

وی در ادامه تصریح کرد، با وجود آنکه اسلام در میانمار برای مدتی طولانی دین صلح‌جویانه بوده اما حکومت نژادگرای بودایی میانمار برای مانیتور و کنترل جامعه مسلمانان، شدیدا گسترش و حتی تعمیر و نوسازی مساجد مسلمانان را کنترل می‌کند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات