۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۵۳۲۵۲۰
دبیر دومین کنگره شعر نیایش:

شعر نیایش در ادبیات زبان فارسی کمرنگ شده است

غفاری با ابراز تأسف از کمرنگ شدن شعر نیایش در ادبیات زبان فارسی، گفت: در دوران گذشته شعر نیایش و شعری که در مدح خداوند متعال باشد، بسیار باب بوده است اما متأسفانه در شعر معاصر کمرنگ شده است.
اختتامیه دومین کنگره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد غفاری، دبیر کنگره شعر نیایش، شامگاه چهارشنبه، در اختتامیه دومین کنگره استانی شعر نیایش با موضوع مناجات شعبانیه که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و شاعران پیشکسوت و جوان قم در سالن کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم برگزار شد، به توضیحاتی درباره روند برگزاری این کنگره پرداخت.

غفاری اظهار داشت: فراخوان دومین کنگره شعر«مواهب» با موضوع مناجات شعبانیه در خرداد ماه 96 منتشر شد که 100 شاعر استان قم بیش از 150 اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال کردند.

وی تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: با توجه به تخصصی بودن و استانی بودن این کنگره شعر، دریافت 150 اثر، خوب و بسیار ارزشمند است.

 دبیر این کنگره ابراز داشت: فرایند ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره به این شکل بود که شاعران پس از شرکت در نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های نقد شعر ابتدا با محتوا و عبارات مناجات شعبانیه آشنا می‌شدند، سپس با بهره‌گیری از آن، برداشت‌های خود را به صورت شاعرانه و بازاویه دیدی نو ارایه کردند.

وی با تأکید بر این که کنگره شعر نیایش مواهب یک فرایند ارسال اثر بود، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم تنها یک فراخوان بدهیم و یک سری شعر آماده کنیم، بلکه با برگزاری کارگاه‌های مختلف شاعران را با موضوعات آشنا می‌کنیم و پس از آگاهی کامل از موضوع اشعاری با کیفیت بسیار بالایی می‌سرایند.

غفاری با ابراز تأسف از کمرنگ شدن شعر نیایش در ادبیات زبان فارسی، عنوان کرد: در دوران گذشته شعر نیایش و شعری که در مدح خداوند متعال باشد، بسیار باب بوده است اما متأسفانه در شعر معاصر کمرنگ شده است.

وی افزود: به میزانی که ما در رابطه با اهل بیت(ع) به مداحی و مراثی پرداخته‌ایم، به نیایش، ستایش و پرستش خداوند متعال توجهی نداشته‌ایم، به همین علت ما با برگزاری کنگره شعر نیایش کوشیدیم تا قدمی هر چند کوتاه در این عرصه برداریم.

دبیر این کنگره با بیان این که امیدواریم در سال آینده این کنگره را از سطح استانی به سطح کشوری ارتقاء دهیم، گفت: موضوعی که برای سال آینده این کنگره در نظر گرفته شده است، در رابطه با دعای پرفیض عرفه است، دعایی که از زبان امام حسین(ع) بیان شده و فراز‌های شاعرانه بسیار زیادی را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه سید مهدی حسنی و حسن بیاتانی داوران دومین کنگره شعر نیایش مواهب بوده‌اند، تصریح کرد: بر اساس رأی داوران این کنگره آثار شاعران؛ رضا خورشیدی‌فرد به عنوان نفر اول، عاطفه جوشقانیان، به عنوان نفر دوم و راضیه مظفری و زهرا نظری مشترکاً به عنوان نفر سوم برگزیده شد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت‌های شاعرانه و نگاه هنری جدید به مضمون دعای شعبانیه جزء ملاک‌ها و معیار‌های مدنظر داوران دومین کنگره شعر نیایش بوده است./878/پ۲۰۲/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات