۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۳۲۵۰۲
آیت الله مصباح یزدی:

پیچیدگی های زندگی زمینه پذیرش آسیب ها را فراهم تر می کند

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در زندگی اجتماعی و فراوانی تکنولوژی های رسانه ای موانع و ‌آسیب ها بسیار می شود، گفت: در این شرایط انسان باید بیشتر فکر و برنامه ریزی کند تا در دام شیطان نیفتد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که اگر انسان به اثر افعال علم و توجه داشته باشد نسبت به آن حب و بغض پیدا خواهد کرد، گفت: پیدایش محبت مقدماتی دارد و انسان ابتدا باید اصل وجود بهشت و جهنم را باور کرده باشد.

وی افزود: بعد از قبول اصل مسأله، انسان باید بداند که چه چیزهایی سبب بهشتی و جهنمی شدن می شود، اگر بخواهیم در زندگی خود نیت های خوبی داشته باشیم باید از قبل مقدمات آن را فراهم کنیم و قدم اول دانستی ها است تا انسان باور کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تا وقتی علم نباشد ایمان حاصل نمی شود، اظهار داشت: مسأله مهم این است که گاهی انسان مقدمات را فراهم کرده اما پدیده ای پیدا می شود که فکر آن را انجام نداده است.

وی ادامه داد: موانعی برای نیت وجود دارد که انسان ها باید سعی کند تا از آن ها آگاه باشند، گاهی انسان زحمت برای فراهم کردن مقدمات کشیده اما موانع را در نظر نگرفته است، پیچیدگی های زندگی زمینه را برای پذیرش آسیب ها فراهم تر می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در زندگی اجتماعی و فراوانی تکنولوژی های رسانه ای موانع بسیار می شود، ابراز داشت: در این شرایط انسان باید بیشتر فکر و برنامه ریزی کند تا در دام شیطان نیفتد، همانگونه که انسان باید برای کار خیر مقدمات را فراهم کند برای مسائل مقابل خیر باید برنامه ریزی کند تا برخورد سلبی داشته باشد.

وی عنوان کرد: این مسائل تهذیب نفس را به عنوان واجب عقلی برای انسان مطرح می کند، انسان باید مراقبت کند که در چاه نیفتد، باید برنامه ریزی کرد تا انسان به خط قرمز نزدیک نشود که بعد از آن دچار مشکل شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای این که انسان موفق شود کار صحیح را انجام دهد تنها فکر کردن به فواید آن کافی نیست بلکه باید درباره ضررهای ضد آن نیز تفکر کرد و برنامه داشت تا انسان مبتلای به آن ها نشود.

وی اضافه کرد: وظیفه انبیا تبشیر و انذار است اما اهمیت انذار بسیار بیشتر است، انسان باید به خطرها بیشتر توجه داشته باشد چرا که غالبا ترس از عذاب جهنم سبب ترک گناهان می شود، توجه به خوف و خطرها بیشتر بر اراده و نیت انسان وجود دارد، بیشترین عاملی که انسان را از گناه حذف می کند خوف عذاب است./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات