۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۵۳۲۴۹۳
کارشناس رسانه ملی مطرح کرد؛

۲ گام مؤثر در رویارویی با مشکلات زندگی

حجت الاسلام عباسی گفت:‌ زوجین باید در نظر داشته باشند که اگر در مقابل مشکلات زندگی به اجتناب و یا تهاجم بپردازند، به یقین در آینده نسلی را تحویل جامعه خواهند داد که همین رفتار را با همسر خود خواهند داشت.

خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباسی در جلسه دوره مهارت های زندگی که امشب در ادامه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مسجد حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در جامعه حل تعارض و یا اختلاف میان زوجین است، گفت: این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در زمینه آن کتب فراوانی منتشر شده است.

کارشناس رسانه ملی به تبیین معنای «مهارت» پرداخت و اظهار داشت: مهارت الگوی رفتاری است که مبنای شناختی و هیجانی دارد که با استمرار ورزیدن به آن تبدیل به ملکه ذهنی شده و انسان را به جایی می رساند که در موقعیت های مختلف بلافاصله واکنش مثبت و اثرگذار از خود ارائه دهد.

رفتار امروز والدین، مبنای عملی فرزندان در آینده

وی ادامه داد: زوجین باید در نظر داشته باشند که اگر مهارت لازم برای مواجهه با مشکلات را کسب نکنند و در مقابل مشکلات زندگی به قهر، پرخاشگری، اجتناب و یا تهاجم بپردازند به یقین در آینده نسلی را تحویل جامعه خواهند داد که همین رفتار را با همسر خود خواهند داشت.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: فرزندان همه آنچه پدر و مادر در زندگی خودشان انجام می دهند را به خوبی مشاهده می کند و همان عمل را الگوی رفتاری خود قرار می دهند، بنابراین والدین باید بیشتر مراقب رفتار خودشان بوده و همواره درصدد برخوردارشدن از مهارت های زندگی باشند.

این مشاور خانواده با اشاره به حدیث امیر مؤمنان(ع) «از ناشکیبایی بپرهیز، زیرا امید انسان را قطع و تلاش را ضعیف ساخته و غم اندوه به بار می آورد» ابراز داشت: بر اساس این روایت نورانی مرحله اول در مواجهه با مشکلات زندگی «خودکنترلی» است؛ یعنی انسان‌ها به ویژه مردها نباید در مقابل یک مشکل از خود پرخاشگری نشان دهند، چراکه این موضوع سبب دلسردی و ناامیدی زن و فرزندشان خواهد شد و موجب می شود بپندارند که تکیه گاهی محکم و استوار ندارند.

وی با بیان حدیث دیگری از امیرمؤمنان(ع) «هرگاه محنت و سختی به تو رسید در کنار آن بنشین که ایستادن در برابر آن سبب افزایش رنج آن می‌شود» عنوان کرد: انسان هنگامی که می نشیند احساس آرامش می کند و در این حال می تواند بهترین تصمیم‌ها را بگیرد، بر این اساس دومین مرحله در برخورد با مشکلات این است که انسان کنار مسأله و مشکل خود بنشیند، یعنی در ابتدای مواجهه با مشکل واکنش نشان ندهد، بلکه ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و برای حل آن چاره ای بیندیشد.

حجت الاسلام عباسی در پایان یادآور شد: اگر انسان در برابر مشکلات زندگی عجولانه و بدون تحمل عمل کند به یقین دچار مشکلات بیشتری خواهد شد./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات