۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۳۲۴۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

علمی که از سیدالشهدا گرفته شود هدایت گر است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برای فهمیدن، یافتن و دانستن امام حسین(ع) نیازمند به مقدمات امامت نیست، گفت: برای اثبات نورانیت سیدالشهدا نیازی به اثبات امامت و نبوت و توحید نیست.
حجت الاسلام سید مسعود معصومی استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام سید مسعود معصومی استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مسعود معصومی امشب در مراسم سالگرد شهید گمنام مدفون در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی که در این مؤسسه برگزار شد، با بیان روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» اظهار داشت: شهدا به مضمون این روایت عمل کردند؛ کافی است که انسان خود را از چراغ و نور پنهان نکند و چنان که انسان بین خود و چراغ حجاب نیفکند، نور بر او می تابد؛ امام حسین(ع) نور است، یعنی برای هر کسی که در معرض او قرار می گیرد، خواه شیعه امامیه عاشق و یا هر مذهب و دین دیگری داشته باشد، امام حسین(ع) چراغ است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای فهمیدن، یافتن و دانستن امام حسین(ع) نیازمند به مقدمات امامت نیست، اگر کسی بخواهد پیامبر(ص) را بپذیرد، باید خدا را پذیرفته باشد، اگر بخواهد حضرت علی(ع) را بپذیرد باید پیامبر(ص) را پذیرفته باشد، برای اثبات نورانیت سیدالشهدا(س) نیازی به اثبات امامت، نبوت و توحید نیست.

وی تصریح کرد: سیدالشهدا(ع) هدایت گر همه است اما مشکل این است که انسان ها خود را در پس حجاب ها می اندازند و می خواهند بر سر خورشید حجاب بکشند.

حجت الاسلام معصومی ضمن با اشاره به روایتی اظهار داشت: معصوم(ع) فرمود اگر مردم به شرق و غرب عالم بروند و بگردند تا علم را به دست بیاورید امکان ندارد جز از ناحیه ما؛ در عالم خیلی چیزها از جمله عقل و علوم بشری مصباح است، به همین جهت است که پیامبر اکرم(ص) فرمود حسین هم مصباح است اما در عین حال مصباحی است که شما را به هدایت می برد نه ضلالت؛ چه بسیار علومی که انسان ها را ضلالت برده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر علمی از سیدالشهدا(ع) گرفته شود هدایت گر است، تصریح کرد: امروز دنیا با علم بشری سلاحی ساخته و به دست عده ای افتاده که جان انسان ها را از بین می برد؛ این علم، ابزاری برای سرکشی و سلطه بر دیگران شده است؛ علم ذاتا نور است اما هر علمی هدایت گر نیست؛ امام حسین(ع) است که اگر کسی علم خود را از او گرفت و چراغ آن حضرت بر او تابید، این علم، علم هدایت گر است.

وی افزود: شهیدان توانستند ارزش میان حرکت در مسیر سیدالشهدا(ع) و حرکت در مسیر تمایلات نفسانی خود را تشخیص دهند و آن را بر همه امیال و آرزوهای خود که حتما هم حلال بوده اند، ترجیح دهند؛ امام حسین(ع) نه تنها آگاه می سازد، بلکه انسان را با خود می برد.

حجت الاسلام معصومی با اشاره به این که امام حسین(ع) عاملی برای هدایت و عمل است، اظهار داشت: امام حسین(ع) یاران خود را از کسانی انتخاب می کند که بر مرکب او سوار می شوند، بنابراین تعبیر بر سفینه شده است، کسی که از این سفینه بیرون بیاید، در میان امواجی از خواسته ها و تمایلات قرار گرفته و غرق می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شهدا راه سعادت را یک شبه پیمودند، گفت: شهیدان به خوبی تشخیص دادند و در عرض یک شب راه سعادت را پیمودند.

وی تصریح کرد: اگر کشتیبانی نداند که از کجا حرکت کرده و حتی مقصد را هم بداند، نمی تواند خود را به مقصد برساند؛ انسان باید چهار سؤال اصلی را برای هدایت بداند و آن این که بداند «از کجا آمده و به کجا می رسد و چگونه برود و کجا است»؛ اگر حسین کشتی است ما را به نجات می رساند، ناخدای این کشتی می داند از کجا آمده و به کجا می رود؛ دیروز، امروز و فرداها هر کسی وارد کشتی هدایت حسین(ع) شود، به نجات می رسد./822/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات