۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۵۳۲۴۷۵
آیت الله غروی:

استقلال حوزه‌ نباید در هر صورتی زیر سؤال رود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر تعریف منابع مالی پایدار برای حوزه های علمیه، گفت: استقلال حوزه‌های علمیه نباید با اجرا شدن طرح تحول زیر سؤال رود.
آیت الله سید محمد غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در کمیسیون حوزه و روحانیت اجلاسیه منطقه ای علمای بلاد در تبریز با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و اقدام شورای عالی حوزه بر بحث تحول در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: این روند به صورت جدی با رعایت برخی اصول پیگیری می شود.

وی با اشاره به این‌که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه به طور جدی مسائل پیرامون طرح تحول را مورد بررسی، نظارت و پایش قرار داده است، خاطرنشان کرد: باید قبول کرد که به لحاظ مالی حوزه های علمیه سراسر کشور با تنگاهای عدیده‌ای مواجه هستند، اما در هر حال باید تدابیری عالمانه و کارشناسی‌شده اتخاذ شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اصول و ساختارهای کلی طرح تحول در حوزه گفت: این طور نیست که برخی بگویند سنت های حوزوی همچون مباحثه در حوزه تعطیل شده است، حفظ سنت های اصیل حوزوی یکی از دغدغه های جدی شورای عالی و مرکز مدیریت است.

وی با تأکید بر این‌که حوزه علمیه نیز باید با تحولات روز جامعه متحول شود و با شیوه‌های نوین به دنبال تحقق اهداف در چارچوب های کلی و بنیادین باشد، گفت: استقلال حوزه‌های علمیه نباید با اجرا شدن طرح تحول زیر سؤال رود، چراکه یکی از نقاط قوت حوزه های علمیه شیعی، استقلال آن بوده و است.

آیت الله غروی با اشاره به این‌که وابستگی به بودجه‌های دولتی در برخی عرصه‌ها یکی از مهم‌ترین آفت‌های امروز حوزه است، گفت: باید به این حقیقت آگاه بود که همین بودجه هایی که تخصیص می یابد؛ معمولا در راستای پشتیبانی و تامین برخی از زیرساخت های حوزوی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تأکید بر تعریف منابع مالی پایدار برای حوزه های علمیه افزود: باید منابعی پیدا کنیم که در شان حوزه و روحانیت باشد، البته در راستای تحقق این هدف نباید از اصول بنیادین و استغنایی که همواره وجود داشته خارج شویم.

همچنین حجت الاسلام سید رضی شکوری، عضو شورای حوزه علمیه استان آذربایجان غربی در سخنانی با اشاره به این‌که ورود حوزه های علمیه به عرصه‌های رسانه‌ای اقدامی بسیار مبارک و مهم است، اظهار داشت: باید با تحولات روز بین المللی حرکت کنیم؛ لازم است حداقل یک نشریه در حوزه داشته باشیم که فراگیر باشد.

وی با بیان این‌که ورود حوزویان در فعالیت های رسانه ای ضروری است، گفت: البته این امر همواره با آفت ها و آسیب هایی همراه است، اما اگر بتوانیم ساز و کار اساسی بر مبنای اصول حوزه تعریف کنیم؛ می توان از فرصت های تبلیغی موجود در رسانه به ویژه در عرصه فضای مجازی بهره مند شویم./935/پ۲۰۲/ب1

ارسال نظرات