۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۳۲۴۳۲
مدیر گروه فقه و معارف دانشگاه مجازی المصطفی:

نقش اصلی بانوان در ترویج مصرف کالای داخلی

مدیر گروه فقه و معارف دانشگاه مجازی المصطفی(ص) بانوان نقش اصلی در جهت‌دهی به مصرف کالای داخلی دارند تاکید کرد: باید در سنین مدرسه و یا از طریق تبلیغ و فرهنگ‌سازی نگاه بانوان کشور را به مصرف داخلی در جهت مثبت تغییر دهیم در این صورت کمک بزرگی به اقتصاد مقاومتی انجام خواهد شد.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام امیر امینی، مدیر گروه فقه و معارف دانشگاه مجازی جامعة المصطفی(ص) در گفت‌وگویی با بیان اینکه جوامع امروزی تفاوت زیادی با گذشته دارد و نیازهای فردی بیشتر به صورت نیازهای جمعی بروز و ظهور کرده و سازماندهی‌تر شده است، گفت: همین مسئله، اقتضائات دنیای امروز در مسایل مختلف به‌خصوص اقتصادی را هم متفاوت می‌کند.

وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری در بومی‌سازی اقتصاد و نگاه به درون این است که اگر ما نگاهمان به بیرون از مرزها متکی باشد در این صورت وابستگی زیاد می‌شود و وقتی وابستگی به بیرون زیاد شد طبیعتا دارای لوازمی است که باید ملتزم به آن باشیم و از جمله این لوازم وابستگی فکری، سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی است.

مدیر گروه فقه و معارف دانشگاه مجازی المصطفی(ص) تصریح کرد: اگر نگاه به خودکفایی درونی  و افزایش کمی و کیفی محصولات مورد نیاز مردم باشد در این صورت ضمن افزایش حس اعتماد به نفس درونی جامعه و کاهش وابستگی سود آن در همه ابعاد نیز نصیب جامعه خواهد شد و مقاوم سازی درونی جامعه محقق می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کار ایرانی محور اقتصاد مقاومتی است بیان کرد: کار و تولید و کاهش وابستگی به دیگران ضمن اینکه از لحاظ اعتقادی دارای جایگاه و ارزش خاصی است سبب رفع بیکاری و حل برخی بحران‌های ناشی از بیکاری و فقر و ... خواهد شد.

امینی به نقش زنان در جامعه به مسئله فقهی آن اشاره و بیان کرد: یکی از سؤالات مرتبط با حضر زن در عرصه اجتماعی این است که آیا در شرایط عادی حضور زنان در جامعه لازم است؟ یا زن می‌تواند استقلال مالی داشته باشد و آیا محدودیت‌های ماذون به اذن ولی در شرایط امروز نیز حکم‌فراست که به این مسایل در فقه پرداخته شده و می توان با مصادیق جدید نیز بیشتر مورد بحث قرار داد.

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه در مورد محدودیت‌های حضور زن در اجتماع برخی فقها آن را ماذون به اذن ولی می‌داند ولی اختلافات جزیی نیز میان فقها وجود دارد اظهار کرد: در برخی مشاغل وجود زنان ضروری است لذا تکلیف بر آنان نیز هست ولی گاهی از منظر تربیتی به حضور زن در اجتماع نگریسته می‌شود که در این صورت روابط عاطفی و بعد تربیتی زن در خانواده بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

مدیر گروه فقه و معارف دانشگاه مجازی المصطفی(ص) تاکید کرد: یکی از مباحثی که جدیدا نیز در مورد حضور زن در عرصه اجتماع شکل پررنگ‌تری به خود گرفته است بحث اذن گرفتن زن از همسر یا ولی برای خروج از کشور است که در این زمینه به صورت کلی باید با توجه به بحث عسر و حرج این مقوله را مورد کنکاش جدی فقهی قرار دهیم، چون تبعات عدم اذن همسر و ولی بر دوش همسر و ولی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید توجه جدی‌تری به آن داشته باشیم نگاه به کارکرد بانوان در اقتصاد مقاومتی است؛ زنان نقش عمده در اولویت‌بندی مصرف در کشور دارند و بیشتر آنان هستند که تعیین می‌کنند در یک خانواده چه چیزی مصرف شود و یا نشود و مران نقش چندانی در انتخاب کالاهای مصرفی ندارند.

این محقق استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: عمده کار در اینجا تغییر نگاه بانوان از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی برای اولویت در مصرف کالاهای ایرانی است؛ باید روی این مقوله که زنان ما بدانند انتخاب کالای ایرانی به معنای اشتغال در کشور و رفع بیکاری از یک جوان است کار فرهنگی و آموزشی صورت بگیرد و اگر بتوانیم نگاه بانوان را تغییر دهیم که به نظر من با توجه به حس مادرانه زنان، کار سختی نیست پشتوانه خوبی برای اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: رقابت در خرید مارک و اجناس خاص و حتی انتخاب دکوراسیون داخلی در میان بانوان شدیدتر از مردان است لذا نقش مهمی در خرید کالای ایرانی می‌توانند ایفا کنند البته از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز باید کالای خود را در حد رقابت با کالای خارجی قرار دهند.

حجت الاسلام امینی بیان کرد: در مدارس به‌ویژه مدارس دخترانه و از سنین کودکی باید به فرزندانمان این مسایل را بیاموزیم و بر روی کالاهای ایرانی بیشتر تبلیغ کنیم البته دوباره تاکید می‌کنم که باید کیفیت کالاها هم در حد رقابت با کالاهای مشابه باشد تا خانواده احساس نکند پول خود را هدر داده است.

مدیر گروه فقه و معارف دانشگاه مجازی المصطفی(ص) تصریح کرد: در برخی از کالاها واقعا اجناس ایرانی بهتر از موارد مشابه است اما متاسفانه می‌بینیم به علت عدم اعتمادی که در بازار وجود دارد عملا همین تولیدات نیز دیده نمی‌شوند و برخی مجبورند کالای با کیفیت ایرانی را با مارک‌های دیگران بفروشند.

وی با بیان اینکه بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نقش اصلی در ابعاد مختلف دارند به بحث قضاوت بانوان اشاره و تصریح کرد: در گذشته نگاه این بود که بر اساس برخی روایات زنان حق قضاوت ندارند ولی قضاوت در شرایط کنونی که براساس یکسری مکتوبات و مستندات صورت می‌گیرد تفاوت چندانی میان زن و مرد در اعمال قضاوت وجود ندارد و آنچه به نظر می‌آید که براساس روایات ممنوع است قضاوت بر اساس استنباطات شخصی است که زن ممکن است دچار احساسات شود که امروزه چنین چیزی را شاهد نیستیم. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات