۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۳۲۴۱۱
نماینده ولی فقیه در قزوین:

تقوا سبب نورانی شدن قلب می‌شود

امام جمعه قزوین با بیان اینکه تقوا سبب نورانی شدن قلب می‌شود، گفت: وقتی عقل نورانی شود و به یک سلسله از احکام الهی دست پیدا کند به یک مجری برای اجرای منویات خود نیازمند است که آن مجری اراده انسان است از این رو اراده باید قوی و نیرومند باشد به همین دلیل انسان‌های متقی دارای اراده‌ای قوی هستند.
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی(ص) قزوین برگزار شد با اشاره به ره‌آورد تقوا گفت: ره‌آورد تقوا یکی مربوط به عقل است و دیگری مربوط به اراده انسان است تقوا در حقیقت دانایی و بصیرت و روشندلی به انسان عطا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به منتهی شدن تمام رشته‌ها و گرایش‌ها به سوی تقوا افزود: انسان اگر تقوا داشته باشد در هر رشته‌ای که باشد می‌تواند ریزه کاری‌ها و ظرافت‌های آن علم را به خوبی دریابد اگر انسان بداند که تقوا انسان را قدرتمند می‌کند بیشتر از گذشته خود را به این صفت آراسته خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در قزوین در ادامه با بیان اینکه تقوا موجب نورانی شدن قلب می‌شود اظهار کرد: وقتی عقل نورانی شود و به یک سلسله از احکام الهی دست پیدا کند به یک مجری برای اجرای منویات خود نیازمند است که آن مجری اراده انسان است از این رو اراده باید قوی و نیرومند باشد به همین دلیل انسان‌های متقی دارای اراده‌ای قوی هستند.

وی در ادامه با اشاره به جبهه بندی اراده از دیدگاه خداوند ابراز کرد: در قرآن کریم اراده خداوند در یک طرف قرار گرفته و اراده شیطان و طاغوت در مقابل است بنابراین در این میان ما باید تکلیف خود را روشن کنیم که سرباز کدام اراده هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن اراده انسان در طول اراده خداوند متعال تاکید کرد: اراده ما باید همواره از اراده خداوند متعال نشات بگیرد خود خداوند هم از انسان‌ها دعوت کرده است که با او همراه شوند هر کسی با اراده کفر و شرک و مستکبران خود را همراهی کند خواری و ذلت و شکست و ناکامی نصیب او خواهد شد.

وی در ادامه همراهی با دشمنان را موجب خواری و ذلت و منکوب شدن از سوی خداوند متعال دانست و اضافه کرد: در تاریخ فرعون و نمرود و یزید و شمر و تمام کسانی که با ائمه(ع) در افتاده و با آنها مخالفت کردند و اراده آنها با اراده کفر و شیطان همراه شد عاقبت دچار شکست و ذلت و خواری شدند و سرنوشت بدی پیدا کردند.

این استاد تفسیر در ادامه اضافه کرد: اگر انسان وارد جبهه اراده خداوند شود باید اراده اش با خداوند هماهنگی داشته باشد در این صورت خداوند اراده خود را برای رساندن انسان به سوی کمال و سعادت و موفقیت شامل حال ما می‌کند و توفیق طی کردن مسیرهای طولانی را به انسان عنایت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی پیرامون اراده خداوند متعال گفت: امام صادق(ع) فرمودند اگر اراده خداوند شامل حال بنده‌ای بشود که به او خیری برساند او را نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌کند و او را در دین فقیه می‌گرداند و نسبت به بدی‌ها و خوبی‌های دنیا به او بصیرت می‌بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه زهد در دنیا را محصول اراده خیر خداوند متعال دانست و اضافه کرد: اگر شایستگی و لیاقت در انسان به وجود آید همین شایستگی زمینه و بستر اراده خیر رسانی خداوند متعال خواهد بود انسان اگر بخواهد در علم و دانش و دین و معرفت و اخلاق به حقیقت برسد تنها دری که به روی انسان بازخواهد شد همین زهد در دنیا است.

وی در پایان گفت: زهد در دنیا همان چیزی است که دشمنان حق در مقابل آن هستند امیرمومنان(ع) در خطبه 151 نهج البلاغه از زهد پیامبر این گونه سخن می‌گوید پیامبر بر روی زمین می‌نشست و با بردگان غذا می‌خورد در حقیقت خداوند پیامبرش را به دنیا آراسته نکرد اما دشمنان او را دنیایی کرد و زرق و برق و تجملات دنیا را در اختیار آنها قرار داد./873/پ202/ب1

ارسال نظرات